Konkoly Thege László: Madeira 2006 nyarán (Portugália)
Madeira egy sziget. Illetve több, melyek közül kettő lakott, Madeira és Porto Santo, de én most csak Madeiráról fogok írni.
Elnézést kérek, innen prózában folytatom, amivel azt hiszem, mindenki egyetért. Szóval, Madeirát - úgy is, mint szigetet - mindenfelől víz
veszi körül. A legközelebbi kontinens Afrika, mégis célszerűbb
Európából odarepülni. Az út Lisszabonból másfél órás,
mert a távolság majdnem 1000 km. A járatok sűrűn, helyi járati
szinten közlekednek. Apropó
lehúzott ablak. A szigeten egész nyáron tavasz van, sőt nagyjából
a többi három évszakban is. Az időjárás a végtelen óceán
temperáló hatása folytán alig változik. Nyáron nappal nemigen
van melegebb 25 C°-nál, de éjjel sem hűl a levegő 20 C° alá.
Általában. Ugyanis - ahogy az már lenni szokott - a helyzet
ettől kissé bonyolultabb. Szintén az óceán felelős a páradús
levegőért, melynek következtében hihetetlenül buja vegetáció
borítja a szigetet. A sztrelícia és az aloé vera gyomként nő
az út mellett, ahol banánt lehet szedni a fáról. Ezt tudná meg
Misi Mókus! A dús növényzet maga is párologtat. Mindezek
együttes eredőjeként a sziget belsejében nagyon gyakran esik
az eső, de legalábbis köd vagy pára vagyon. Ez csökkenti a hőérzetet
/meg magát a hőmérsékletet is/, úgyhogy aki túrázni indul, feltétlenül!!
vigyen magával meleg ruhát és esővédőt. Nem számít, hogy a parti
szálloda kertjében hétágra süt a nap, és hányaveti turisták
lubickolnak a medencében: légvonalban 5 km-rel odébb valószínűleg
szakad az eső, az ember az orráig sem lát és 10 C°-al hidegebb
van. Csodálatos világ, csodálatos sziget. Egy fogódzót adhatok. A lakatlan szirteket hivatalosan a portugál kapitány, Joao Gonçalves Zarco fedezte fel a XV. század elején. Ő is nevezte el Madeirának, ami portugálul - állítólag - fát, faszigetet jelent. Madeirát ugyanis áthatolhatatlanul sűrű erdő borította. A felfedezők előbb jó néhány fát kivágtak és felhasználtak ugyan, de azután paradigmaváltás következett és felgyújtották az egész szigetet, ami évekig lángolt, majd hamvaiból mára újjáéledt. A Palheiro kertek környékén és Rabaçalban barangoltam én is olyan őserdőkben, hogy meg tudom érteni, ha felfogni nem is az erődirtásnak ezt a türelmetlen és drasztikus formáját. Egy másik forgatókönyv szerint persze véletlenül égett le a sziget. Ami kicsi, ezért még a hegyi terepviszonyok ellenére is aránylag hamar - maximum egy-két órán belül - el lehet jutni bárhová. A tömegközlekedés /mármint a busz, mert vonat nem jár/ jó és sűrű, még ha nem is nagyon olcsó. A lakóhelyükhöz közeli városokba érdemesebb is busszal bemenni, különösen, hogy például Funchal belvárosában szinte lehetetlen parkolni. Aki mégis megpróbálja, annak csak a földalatti fizetős parkolóházakat ajánlhatom. Ne kísérletezzenek, mert minden más parkoló bérelt /reservado/ és a szabálytalankodókat biztosan megbüntetik. Erre a célra egy csomó rendőrt fizetnek, akiknek más dolguk amúgy sem akad, mivel a közbiztonság kitűnő, mint minden szigeten. Busszal közlekedni azért is hasznos lehet, mert a túrautak többsége nem ott végződik, ahol kezdődik. Ezért ha nem akarjuk nyomban felidézni az imént látottak emlékét, vagy semmit sem veszítettünk el az úton, szerencsésebb lehet a végállomásról hazabuszozni. Persze ehhez előre meg kell ismerni a menetrendet, és igazodni kell hozzá. Taxi mindenütt van, de viszonylag drága, ezért csak végszükségben javallott, mondjuk akkor, ha lekésték az utolsó buszt. Én ezzel együtt is a gépkocsi bérlésre szavazok, ami nem igazán kerül többe, mint a kontinens déli országaiban általában. Jogosítvány kell, de egyébként nem szőröznek. Nekünk sem volt semmi problémánk. A bérleti idő lejártakor a kulcsot egy borítékban otthagytam a portán. Arra azért számítsanak, hogy az ötsebességes váltón csak az első három fokozatot fogják használni, de azokat annál gyakrabban. Aki még nem tud, megtanulhat folyamatosan egyesben vezetni. Na jó, ez azért túlzás. Nyilván az uniós tagsággal összefüggésben kiépítették a szigetet a nyugati oldal és az északi részek kivételével már félig körbevevő és középen átszelő autópályákat. A sávok ugyan fél méterrel keskenyebbek, mint az Európában megszokottak, de a használatuk ingyenes. A szélességgel sem ok nélkül spóroltak, ugyanis a pályák fele alagútban fut, a megépítésüket nyilván az motiválta, hogy - egyenlőre csak a fő turistaövezetekben - kiváltsák az egymást követő hegyekre és sziklákra fel-le kanyargó szerpentineket. Azért ezekből is maradt elég. Valahányszor letértem a pályáról, ösztönösen erősebben markoltam a kormányt, és biztosra veszem, bár nem vagyok orvos, hogy az adrenalinszintem is felszökött. Az Eira de Serradóból lefelé vezető, kanyargós utacskán az is megesett, hogy a sűrű ködben le kellett húznom az ülés melletti ablakot, azon néztem fél szemmel az alattam futó aszfaltot, különben azt sem tudtam volna, rajta vagyunk-e még. Nos, akkor vegyük sorra. Madeirai tartózkodásunkat az alábbiak élvezetéhez érdemes kapcsolni, illetve az ezekhez kapcsolódó élményeket "nem szabad kihagyni", ahogy azt mondani szokás. 1. A természet. A végtelennek tűnő választékból nekünk csupán három egész napos
gyalogtúrára jutott időnk. A második expedícióval a sziget csúcsát, a Pico Ruivót céloztuk meg. Ezt a túrát előzetesen át kell gondolni. Itt jelentkezett a már említett probléma, hogy a Pico do Areirótól oda-vissza napon belül nem, vagy csak nagy nehézségek árán lehet megtenni, ezért a kiránduló egészen máshová érkezik, mint ahonnan elindult. Az igaz, hogy még a hosszabb út is csupán 7 km, viszont merőleges legalább három hegygerincre, így többször kell jókora szintkülönbségeket meglábalni, sokszor nem csak hegyeket, de meredek sziklákat megmászni. Hagyján, hogy ez időben legalább 4 óra, de olyan kemény, hogy nem láttam amatőr turistát, akinek az 1862 méter magas Pico Ruivóra érve /lelki/ ereje lett volna visszamenni. Eleve azt a megoldást választottuk, hogy a déli autópályáról indulva és a táblákat követve mind a négyen felautóztunk az 1818 méter magas Pico do Areiróhoz, a sziget második legmagasabb csúcsához. Ez önmaga is pompás kilátóhely, kellemes sétaterep, félnapos kirándulás. Mi, szülők innen egy darabon elkísértük a gyerekeket, majd visszafordultunk, beültünk a kocsiba és a fél szigetet megkerülve, Santana érintésével átmentünk az 1592 méteren fekvő Achada do Teixeirára /Acsadadotejszejra/, ami egy parkoló a Pico Ruivo alatti turistaháztól kb. 3 kilométerre, észak-keletre. Innen ösvény vezet a működő turistaházhoz. Ott vártuk be a többieket. Közben másokkal is beszélgettem, így szereztem azt a biztos információt, hogy a két hegycsúcs közötti útszakasz gyönyörű, de nagyon kifárasztó. Ez utóbbit szóban és a puszta kinézetükkel megerősítették érkező gyermekeink is. Mindenki maga döntse el, mennyit vállal, de az Achada do Teixeirából a turistaházig vezető ösvény és a Pico do Areiro bejárását minden épkézláb embernek bátran merem ajánlani. A legjobb a harmadik túra volt, a Sao Lourenço félszigetre. Ez Madeira keleti féregnyúlványa a térképen. Szédítő sziklák szélén, tajtékos partok mentén, kopár hegyeken és völgyeken át, a mélykék óceántól körbevetten vezet az út a világ végére. És akkor még meg sem közelítettem a valóságot. Az oda-vissza legalább 4 órás kirándulás a lenti, körforgalmú parkolóból és nem a fenti kilátóhelytől /Miradouro/ indul. A kilátóhely egyébként külön látványosság, azt se mulasszák el. A túraúton van néhány meredekebb kapaszkodó, de összességében inkább csak helyenként megerőltető, nem kimerítő. Na de itt aztán jön a nap lefelé, rendesen. Vigyenek fejfedőt és sok vizet, mert ez a táj olyan, mint Dél- Kalifornia, ahol a dal szerint sohasem esik az eső. Árnyék nincs, mert tarkopár. Ám, ha erejük és idejük engedi, találnak olyan helyet, ahol leereszkedhetnek az óceánpartra, egy kis fürdőzésre. A gyalogút a pálmákkal övezett, de nem publikus Casa do Sardinha udvarház után, egy kettős hegycsúcson végződik. Aki bír, kapaszkodjon fel oda a szép kilátás kedvéért. Ne felejtsék azonban, hogy innen még vissza kell menni a kocsihoz. A legkeletibb ponton a világítótorony nem érhető el, mert az már egy különálló apró szigeten épült. Amikor elindultunk a túrára, Géza fiam erősködött, hogy ő majd átúszik, de mikor odaértünk, valahogy meggondolta magát. A természetjáráshoz kapcsolódnak a virágoskertek, arborétumok. Képzelhetik, hogy ezek ilyen éghajlati viszonyok között milyen látványosak. Több is van belőlük. Én elsősorban a Funchalban, keleti irányban, magasan a hegyoldalban található állami Jardim Botanicót ajánlom. A belépődíj a fele, mint a híres Blandy's Gardenben, de gazdagabb a növényvilága, madárházak és kis múzeum is található benne. Egy fél napot biztosan kitesz, ha az ember kényelmesen és érdeklődve sétál végig rajta. Nem csak fák és virágok, hanem haszon-, fűszer- és gyógynövények is megtalálhatóak itt. Így túl azon, hogy gyönyörködteti a szemet, a tudás oldaláról is hasznos. Ajánlanám általános iskolai osztályoknak környezetismeret óra helyett, ha nem lenne olyan messze. A közeli meredek sikátorban, egy családi házban gazdag Orchidea Múzeum tekinthető meg. Az említett Blandy's Gardent egyébként Palheiro kerteknek hívják portugálul és csak így van kitáblázva. A Funchalból Camachába vezető 102-es útról kell letérni, de tényleg nagyon figyeljék a kis kék táblákat, mert nem könnyű odatalálni. Itt a hatalmas díszkert mellett egy Infernónak nevezett vad dzsungel is látogathatóeredeti, érintetlen állapotában. Van még egy hatalmas keleti kert /Jardim de Monte Palace/ fönt, Montéban, Funchal északi külvárosában. A belépő elég borsos, 10 euró fejenként, hasonló a Palheiro kertekbelihez. De az ár ne riasszon el senkit. Ha mindhárom kertet nem is, egyet legalább meg kell látogatni az üdülés során. A túrázás előtt nagyon ajánlott beszerezni egy pontos térképet,
annak ellenére, hogy a nevezetesebb útvonalak jól ki vannak
jelölve és táblázva, meg aránylag forgalmasak is. Aki a várható
időjárásról szeretne tájékozódni, annak itt egy hasznos link: 2. A fürdés. Ebből is látható, hogy csalóka a hűsítő óceáni szellő, mert a nap ezen a délkörön már nagyon le tud sütni. 3. Az evés. 4. Az ivás. 5. Az emléktárgyak. 6. A városok. Kezdjük a fővárosban, melynek neve Funchal /Funsál/. A vidéki buszok a szűken vett belvárostól kissé keletre /a térképeken jobbra/, közvetlenül a Montéra közlekedő kabinos felvonó végállomása melletti térre érkeznek. Észak felé /a térképeken felfele/ közel van a piac, ahol külön szinteken árulnak halat, gyümölcsöt és virágot. A szagáról is jól felismerhető halpiacot reggel keressék fel, ha látni akarnak belőle valamit. A gyümölcsválaszték páratlan, mi még banánananászt is vettünk. Nem csupán a külseje, az íze is érdekes. A virágokat a korábban leírtakból elképzelhetik. A környéken sok a jó kocsma, kisvendéglő. A buszállomásról az 50 méterre lévő óceánparttal párhuzamosan
nyugatra kell tartani. Kb. 100 méter után elérjük a belváros
határát. Itt a piaccsarnok másik sarkától kissé lejjebb, egy
széles, négysávos út kereszteződésében van a többek között Montéra
közlekedő helyi járatú buszok végállomása. Tovább egyenesen
bejutunk a Sé Katedrálishoz. Itt kezdődik a főutca. Észak
felé kétsaroknyira, egy üzletekkel szegélyezett enyhén emelkedő
kis utcán át a főtérre jutunk, ahol a városháza áll, melynek
szép belső udvara van. Az
épület északi oldalán húzódó út túlfelén látható a húszas évek
bauhaus stílusában épült bíróság. Nem pusztán látható,
látogatható is. Üdítő kivétel mai világunkban, hogy az alkotmányos
alapjogait gyakorolni kívánó polgár útját nem állja el beléptetőkapu,
nincs elektromos fémkereső és gumibot, csupán egy segítőkész
öreg portás ül asztalánál az előcsarnokban. A bíróságtól nyugatra
eső utcában /remélem, még tudnak követni/ egy boltozatos, nagy
pincehelységbe térhetünk be, pihenhetünk kicsit. Itt
a majdani vásárlás megalapozása érdekében ingyenes borkóstolót
adnak. Süteményt is adnak. Nem csak adnak, el is adnak. Ez közvetlenül
a főtérre nyíló Jezsuita kollégium mögött található.
Június végén az itt felállított óriás kivetítőn ezrek nézték
velünk együtt a labdarúgó VB mérkőzéseit és szurkoltak a portugáloknak.
Frenetikus volt a hangulat. Menjünk fel Montéba. Mi busszal mentünk, de a felvonó is érdekes lehet.Monte engem Parádfürdőre emlékeztet, már ha értik, hogy miről beszélek. Külön városrész, magasan a város felett, gyönyörű rálátással. A funchali kikötőből is jól látható Miasszonyunk templomának egyik oldalkápolnájában van eltemetve IV. Károly, boldoggá avatott utolsó királyunk. A templom alatti utcából indulnak a híres kosárszánok, melyekkel a fővárosba vezető visszaút kb. két kilométernyi szakaszát lehet megtenni. Jó három kilométer meredek lejtő azonban még így is marad. Aki unja a gyaloglást, vagy a buszt, azt 2 €-ért leviszik a kosárszán végállomásán tettre készen várakozó taxisok. Maga a kosárszánozás drága, azonban felejthetetlen élmény. Nem féltem, mert bíztam a hátunknál álló két szánhajtó gyakorlottságában, de akár félhettem is volna. Nem írom le, pont azért, hogy kipróbálják. Most hagyjuk el a fővárost. Érdemes az autópályáról a jelzéseknek megfelelően rátérni a távolabbi hegyekbe, Eira do Serrano kilátójához, illetve az az alatt elterülő völgyben fekvő Curral das Freiras faluhoz vezető vadregényes műútra, ami sűrű erdők között kapaszkodik a magasba. A kilátó 1095 méteren van. Feltéve, hogy nem kap ízelítőt a sűrű hegyvidéki ködpárából, feltételezem, szép kilátás tárulhat onnan a látogató elé. Mivel mi kaptunk, még a kilátó vaskorlátját is alig láttunk, nemhogy a völgyet. A kilátó mellett étterem és nagy szuvenír áruház van. Curral das Freiras kicsi, de szép és vadregényes. A neve azt jelenti: apácák istállója, és onnan ered, hogy régen a tengerpartról ide menekültek az apácák a kalózok elől. A völgy fő terménye a gesztenye, amit a központban álló éttermekben minden létező módon elkészítenek és felszolgálnak. Be kell menni a falu templomába. Itt a szentháromság olyan naiv művészettel van megfestve a plafonon, hogy az már lenyűgöző. Mikor mi ott jártunk az oltár alatt kutyák aludtak. Visszatérve a parti útra és azon nyugatnak tartva hamarosan Câmara de Lobosba érkezünk. Ez egy színes, látványos halászfalu, festői kikötővel és néznivaló katedrálissal. A kikötője annyira festői, hogy Winston Churchill /tudják, az az angol/ is sokszor megfestette, mikor itt lakott az ötvenes években. A kikötő ma is kikötő, azt a helyet pedig, ahol egykor Churchill állt ecsettel a kezében, ma Churchill-terasznak hívják és nosztalgiakávézó. Câmara de Lobosból, a kikötő mögötti tengerparti sétányról vessenek egy hosszú pillantást előre. Akkor látják majd Cabo Giaro 580 méter magas, függőleges parti sziklatömbjét, aminél csak egy magasabb van a világon. Kilátója az autópályára visszatérve is megközelíthető, ám kalandosabb az oda vezető néhány kilométert részben a szűk városi utcákon, részben a régi kacskaringós műúton megtenni. Tovább, a part mentén kisvárosok mellett vezet az út. Ezek
közül bármelyikbe érdemes betérni, szétnézni, különösen Calhetába,
ahol a homokos strand van a régi cukormalom magas
kéményével szemben, a parti promenádon. Ezen, és még jó darabon
feljebb a hegyoldalban is fizetni kell a parkolásért. Calhetából
menjünk tovább a parti úton a sziget észak-nyugati csücske felé,
ahová már nem vezet autópálya. A legnyugatibb pont Ponta
do Pargo. Itt magaslik egy világítótorony, benne
csupán délig /!/ nyitva tartó kis múzeummal. Ez a szigetek minden
világítótornyáról és azok történetéről szolgál képekkel és információkkal.
Hasonló nincs Magyarországon. A világítótorony előtt-alatt egy
sziklaorom tetejéről hátborzongatóan szép kilátás nyílik Madeira
nyugati partjaira. Vigyázzanak, mert nem csak a panoráma, hanem
az orom is korlátlan. Északon Seixal falun át Sao Vicentébe jutunk. Ennek a városnak az útikönyvekben jelentőségéhez méltóan eléggé fel nem dicsért látnivalója a Grutas de Sao Vicente. A gruta barlangot jelent. Ez interaktív oktatóhely, ami a sziget vulkanikus eredetének szélesvásznú 3D-s filmen, valamint kiállításon történő bemutatását egy izgalmas barlangtúrával köti össze. Könyörgöm, ne hagyják ki, eddig úgyis minden magyar kihagyta. Sao Vicentéből jó minőségű út vezet át a szigeten vissza délre,
Ribeira Bravába. Van
földalatti autópálya is, de az elmegy a Madeira közepén, 1000
méter magasan fekvő Encumeada hágó és kilátóhely alatt.
Ha csak nem sietnek valahová, és hová is sietnének, nem érdemes
a kényelmesebb autópályát választani két tengerpart között.
Encumeadából ugyanis jóidőben egyszerre látható az északi és
a déli óceán. Mi legalább ötször vonultunk ott át, ebből egy
alkalommal volt olyan idő, hogy a felhők alatt mindkét partot
láthattuk, ha tengelyesen szimmetrikus forgómozgást végeztünk
a kis piknikparkban. Encumeadán is van kisebb szuvenírbolt.
Képzeletben ugorjunk vissza Sao Vicentébe. Innen az
északi part mentén folytassuk utunkat Santanáig.
Ez a város a hagyományos nádtetős lakóházairól ismert. Valóban
több ilyet lehet ott szétszórtan találni és lefényképezni. Ezt
nem csak amatőr, de hivatásos fotósok is megteszik. Jellemzően
az itt készült képek láthatóak az útikönyvek borítóin. A sziget megkerülését délnyugatról fejezve be, Machicoba
/Macsikó/ érünk, ami a régi főváros, enyhén koloniális jelleggel. Templomában csodatévő képet őriznek az oltártól jobbra. A városban
is látható egy cukormalom-kémény a folyóparton. A cukornádat
egyébként a szőlőt megelőzően kizárólagosan termesztették a
szigeten, de a trópusi klíma dacára, a szintén portugál érdekeltségű
brazil konkurencia hamar tönkretette őket. Amennyiben Machicóból az autópályán igyekszünk vissza a fővárosba,
akkor a parton Santa Cruz a következő város. Itt
van a repülőtér a parton, a strand mellett. A reptérre muszáj,
a csendes kisvárosba érdemes elmenni. Mondottam, Madeirán túrázni, túrázni, túrázni, fürödni, fürödni, enni, inni és a fennmaradó időben látogassák meg a városokat, valamint a botanikus kerteket. Ehhez kíván Önöknek jó egészséget és sok pénzt: Konkoly Thege László A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail: szerkesztoutikalauz.hu Tiéd az oldal, magadnak építed! Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >> |