Tepliczky István - Oracsbitu - ORszágos AmatőrCSillagász
BIcikliTÚra- 2002
2002 (július 13-26.)
Előhang
Immáron 19-dik esztendeje minden nyáron megtörténik,
hogy néhány lelkes amatőrcsillagász biciklire pattan, és útrakél kishazánkban
vagy a környező magyarlakta vidékeket bejárva. A tekergés megfogalmazott célja
eleinte az volt, hogy felderítsük szűkebb-tágabb környékünk csillagászati megfigyelésekre,
táborozásra alkalmas tájegységeit - ez időből származik az akció "hivatalos"
elnevezése: ORszágos AmatőrCSillagász BIcikliTÚra = ORACSBITU -, de azután hamar
rá kellett jönnünk, nappal tekerni, majd éjszaka csillagászkodni elég macerás
egyszerre. Így hát a modern időkre csupán a tekerés maradt, szebbnél szebb tájakon,
olyan vidékeken, ahová az átlagos emberfia másképp biztosan nem jut el. Hogy
azért maradjon a tekergésben valami csillagászattal kapcsolatos ürügy is, igyekszünk
meglátogatni a kiszemelt tájegységen élő Magyar Csillagászati Egyesületi tagtársaink
közül a vállalkozóbb szelleműeket. (Értsd: aki hajlandó vendégül látni a kertjében
a bandát, esetleg velünk végigpedálózni a környék látnivalóit.) Valamint igyekszünk
az átlagosnál nagyobb figyelmet fordítani a kulturális látnivalók közül a csillagászati
vonatkozásúakra.
Mindez az idén is így történt, bár olyan vidéket szemeltünk ki, ahol az utóbbi
években sajnálatosan csökkent egyesületi tagtársaink, barátaink száma, így az
előbb megfogalmazódott elv csak jelképesen érvényesült.
Utunk idén a Székelyföldre vezetett, Brassótól az Erdővidéken, a Hargitán, a
Csíki-medencén, Gyimesen és a Kelet-Kárpátokon keresztül a Gyergyói-medencéig.
16 biciklis emberke és 3 autóval 7 hölgy családtag indult útnak július 13-án
keletnek. E létszám a két hetes tekergés alatt csak kismértékben és csak "előre
tervezett módon" csökkent - magyarán: senki sem dőlt ki. Székelyföldön
nem először jár Oracsbitu - ezelőtt 6 esztendővel tekeregtünk erre. Ezúttal
igyekeztünk olyan útvonalat választani, amely "kicsit más, mint a szokásos"
(azaz nem a leglátványosabb túristanevezetességeket érintő) - így betekinthettünk
kissé a "kirakat mögé" is.
Indulás (az első) - július 13-a
Szombaton reggel indult a vonat Bp. Nyugatiból
egy fél vagon bicikliszállításra átalakított kocsival. Hatan (Speti, Nyergeske,
Oláh Jani, Uhrin András, Dolánszky Gyuri és e sorok írója) egy másik csapattal
együtt a mintegy 30 biciklinyi hely felét elfoglaltuk. De a vagon másik felében
található ülőhelyekre nem tudtunk bepakolni, mert le volt foglalva a Cegléden
felszálló 43 (!) biciklistának! Nagyon jól szórakoztunk előre, miként fognak
majd beférni. A kalauz már külön stratégiát dolgozott ki, beküldve bennünket
az 1. osztályú szakaszba...
Cegléden végülis 3-4 biciklista szállt fel - az illetékes bizonyára a két számot
megcserélte, és a kötőjelet is elhagyta. :-) Ezzel a kalanddal utaztunk Püspökladányig,
ahol átszálltunk egy kis piros BzMot-ra. Aggódtunk egy kicsit a biciklik elhelyezésén,
de ezen is akadt egy kis elkülönített szakasz a kerékpároknak.
Biharkeresztes a nagy találkozás színhelye. Ide érkezett a Dr. Facsar házaspár
két gyermekükkel, azután Marcell és Virág egy előző heti csillagászati (ágasvári)
táborozásból, továbbá Dömény Gábor és Balogh Jani, akik sok nappal korábban
elindultak Dél-Magyarországról - biciklivel. (Minthogy az eredetileg Debrecenbe
tervezett találkozás helyszíne megváltozott, értesítésük komoly logisztikai
feladatot jelentett.) Az ártándi határátkelés gyorsan és problémamentesen ezajlott,
csupán Marciék Dobson-távcsövét kellett felirattatni, nehogy itteni terméknek
nézzék majd a kiutazáskor. :-) Közben persze a hőguta kerülgetett valamennyiünket,
hiszen a közel 4 hete tartó forró aszályt csak-csak nehezen viseltük (aszfalt
fölött 40 fok).
Hogy a nagy forgalmat kerüljük, Nagyváradra egy kisebb mellékúton érkeztünk
be. Rögtön egy hatalmas bauxitiszap-lerakóval ismerkedtünk meg, később pedig
Dömény Gabi gumija durrant szét (welcomme to... :-), úgyhogy a "hullaszállító
kocsira" rögtön szükség is volt. A már korábban a szülői házba hazalátogató
feleségemmel, Emesével, Csilla lányunkkal és kedves ismerősünkkel, Borbálával
a Kőrös-parton található református templomnál (szinte Tőkés László ablaka alatt)
találkoztunk össze. A legfőbb programpont a biciklik feladása volt Brassóig
a másnapi expresszre. Romániában sajnos még nem tűnik annyira rugalmasnak a
biciklik vasúti szállítása, mint nálunk - muszáj volt őket előre feladni poggyászkocsiba.
Sokan fájó szívvel váltak meg egy teljes napra a kétkerekűtől, de nem volt mit
tenni, minthogy vasárnap a poggyászosok nem dolgoznak. A szállításért kifizetendő
több mint 2 millió lej (!) némi kis meglepetést okozott. (Az árfolyamot és a
nullákat ekkor még szoknunk kellett.)
A könnyed nyári zápor elmúlta után elfoglalta a csapat a szállást, majd egy
nagyszabású kerti parti keretében gulyás- és fánkevésre voltunk hivatalosak
anyósoméknál. A poci megtelt, a nép elfáradt, de még maradt erő egy kis öntevékeny
esti városnézésre. Megcsodáltuk például a város fölött a vékonyka holdsarlót,
majd összehasonlítottuk a holdas templom által mutatott fázissal - sikerrel!
A második indulás - július 14-e
Másnap (vasárnap) a még nagyobb utazás napja.
A vonat fél 12-kor indul Brassó felé, a három autós különítmény is kényelmesen
tud készülődni.
A távolság 430 km, vonattal az utazás mintegy 7 óráig tart, autóval sajnos kissé
tovább. Szubjektív útleírásomat az autós szemszögből kell tennem, lévén a leírt
távolságot magam vezettem le végig egeszre tömött autónkkal. (Szegény Emesének
pl. harmad méretűre kellett "összeharmonikáznia" magát az anyósülésen...)
A bicikli mellett a tetőre szorult néhány nem igazán vízálló csomag is - az
idő ezúttal még kegyes volt hozzánk, nem esett sehol, bár jópár kifejlett zivatarfelhő-üllőt
megcsodálhattunk menet közben.
Nagyváradról kelet felé az út a Sebes-Kőrös völgyében vezet, fel egészen a folyó
forrásáig. A vasút is hasonlóképpen, azonban egy szakaszon olyan szűk a völgy,
hogy csak a vasút fér el benne, az is alig, a közútnak fel kell másznia párszáz
méternyit egy jókora hágóra - ez a Királyhágó, csodálatos panorámával mindenfelé.
Azután irány vissza a völgybe, jobboldalt távolabb magas hegyek (a Gyalui-havasok).
Kőrösfő után a Sebes-Kőrös eredésénél megálltunk, ettünk-ittunk.
Kellett is a pihi, mert utána leírhatatlanul katasztrofális minőségű az út egészen
Kolozsvárig. Legutóbb, 6 évvel ezelőtt is pont ilyen volt - láthatóan igyekeznek
csinálgatni, egyelőre még kevés látszattal.
Megcsodáltuk Kolozsvár főterén a nemzetiszínű (piros-sárga-kék) kukákat, padokat,
autóterelőket és ásatásokat, majd folytattuk az autózást délkelet felé, a Mezőség
dombjain bukdácsolva. Tordánál egpillanthattuk a híres hasadékot, majd legurultunk
az Aranyos folyó majd a Maros völgyébe, onnan pedig a Kis- majd a Nagy-Küküllőébe.
Szétnéztünk volna Segesváron, de a városban épp egy hatalmas banzáj zajlott,
így lehetetlen volt bárhol is leparkolnunk. Helyette a soronkövetkező néhai
szász falvak egykor gyönyörű, jelenleg az enyészet jeleit magánviselő házainak
látványán szörnyülködtünk. (A Németországba kitelepült szászok házait más -
többségében barnább bőrű - nemzetiségek vették meg kilóra.) E vidéken kettéválik
a vasút és a közút, az előbbi az Olt völgyében gurul, míg a főút rövidít egyet
a "Apácai-erdőn" keresztül. Itt nemrég javították a burkolatot, kiváló
fekete az aszfalt, viszont mindenféle burkolati jel hiányzott, hasonlóképp a
védőkorlátok. A többszörös szerpentinekben olykor másfél méteres útpadka is
előfordult - de jó, hogy nem sötétben értünk oda. Persze a sötétségre sem kellett
sokat várni, de ekkor már Brassó határában voltunk.
A vonatozók persze hamarabb odaértek, sőt megjavították Dömény Gabi biciklijét
is (tiszavirág-életűen), s elindultak az előre lebeszélt szálláshely felé, a
Brassó mellett található Pürkerecre. Kalandos módon megtaláltuk meg ezt a pici
falut, ahol elég puritán szálláslehetőségre leltünk, de minthogy még az elején
voltunk, toleranciánk nagy vala.
Lehetett aludni egy nagyobbacska, enyhén dohos szagú teremben közösen, de a
családok inkább a sátrak felverési kísérlete mellett.
Sikertelenül, minthogy hihetetlenül kemény és köves volt az udvar talaja. Néhány
hamvábaholt cövekgörbítés után ráleltünk az udvaron található farakásra, a méretes
ölfákkal sikerült stabilizálnunk a sátrakat belülről. Szerencsére éjjel nem
esett eső. Még!...
Magasra szárnyaló képzelet - július 15-e
Brassó egy normális, "európai kinézetű"
város a Kárpátok kanyarjában.
Az átlagosnál simább úthálózat, gyakori tömegközlekedés, rengeteg autó.
A város közepén egy 1000 m-es hegy fekszik (a Cenk), amely még akkor is figyelemre
méltó, ha az átlagos tengerszint feletti magasság 600 m körüli. Híres üdülőterülete,
Brassó-Poiana pedig a Kárpátok előterében fekszik, mintegy 1000-1200 m-es magassággal.
Ezt a napot "pihenőnapnak" szántuk, így a fő programpont az ide való
feltekerés volt. :-))) Előtte sokat időztünk Brassó szépen kialakított főterén,
megnéztük a Fekete templomot, ebédeltünk, és Gabi biciklije ismételt szerelés
keretében új gumikat kapott - nem is volt gond vele többet.
Persze nemcsak neki voltak "hardvergondjai", hanem e sorok írójának
is, mint az felfelé tekerés közben kiderült. De a megoldást másnapra halasztottuk.
Hogy mégis "történjen valami", a számos szerpentint megunva rövidítettem
egy nagyot az erdei utakon. Egy meredek szakaszon megcsúszva jópár métert repültem,
de valami csodálatos szerencsével csupán a jobb nagylábujjam bánta. A csúnya
látványt Dr. Facsar dokink ellátta, nehogy kiessen a gyakorlatból szabadsága
alatt. :-)
Fent Poiana-n kellemes volt a lét. Ez tehát egy üdülőterület, inkább csak téli
üzemelésre berendezkedve. Pihegtünk, nézelődtünk, ettünk ittunk és sajnálkoztunk,
két dolgon is. Egyrészt, hogy - késő délután lévén - már nem jár a felvonó az
"igazán magas" hegyre, a Poiana fölötti Keresztyén-havasra. Másrészt,
hogy nem leltünk fent alkalmas szállást, hogy pl. másnap reggel a fellibegést
megejthessük. Kemping nem volt fent, a szobaárak nekünk magasak voltak, s különben
sem volt szabad hely. Kaptunk tippet, hogy létezik egy "félhivatalos"
vadkempingezési terület, vagy 3 km-rel arrébb, egy patak partján. Az utolsó
csepp benzinünkkel felkerestük, s elhűltünk rajta, hogy valóban táboroznak -
egy patak partján, amelynek túloldalán egy hegyi birkatelep honol, teljesen
széttúrt tájon, iszonyú birkakaka-bűz közepette! (Annyira meglepődtem, hogy
elfelejtettem fotózni a látványt.
Meg a szagot...)
A fentiek után nem maradt más hátra, mint legurulni 600 m-nyit, vissza a városba
(magasságban persze), átgurulni rajta, s meglelni a város egyetlen kempingjét.
El is indultunk szomorúan, lógó orral, azonban feleségem, Emese 1-2 km után
meglelt egy épülőfélben lévő fogadót, ahol a - hát persze! - magyar tulajdonossal
elfogadható áron meg tudtunk alkudni. (Az ár szobára vonatkozott, s elfogadta,
hogy annyian aludnak egy szobában, amennyien csak gondolják.) Így értünk révbe
az alkonyban, s csodálhattuk 1000 m fölött a vérvörös holdsarló-nyugtát, ill.
nézegethettük a nyári csillagképeket Brassó közelsége ellenére, lomha szcintilláció
mellett.
Még magasabbra, majd végre előre! - július
16-a
Reggel önmagunkhoz is képest korán keltünk,
szolíd reggelizés után a cuccokat a szálláson hagyva az egyetlen működő felvonóhoz
siettünk (több autós fuvarral). Hamarosan 1800 m magasan szálltunk ki, nem messze
a Keresztyén-havas csúcsától. Ez tehát egy kis "hegysziget", északra
a Kárpátok fő vonulatától. Párszáz méteres sétával a "legcsúcsabbon"
találja magát az ember, ahonnan fantasztikus kilátás nyílik mind Brassóra, majd
távolabb a Hargitára, mind a másik irányban a 2500-as fennsíkra, a Bucsecsre
és nem sokkal alacsonyabb társaira. De előttük húzódik mégegy hatalmas völgyvonulat,
ezen keresztül kapaszkodik a vonat át a hegységen Bukarest felé.
Sétálgattuk a hegygerincen, fotóztunk lelkesen, szívtuk a jó levegőt - és kissé
csodálkoztunk, mennyire nyugodt a levegő, ugyanis alig fújt bármiféle szél,
ami pedig ebben a magasságban igencsak ritka eset lehet. A légköri átlátszatlanság
viszont eléggé magas fokú volt.
Azután minden csoda végetér egyszer - máris süllyedt velünk a kabin vissza az
alapállomásra. Felcuccolás, s gurulás le a városba. Itt került sor biciklim
megreparálására, amely hátsó agyában egy golyóval kevesebb volt az egyik oldalon
a kelleténél. Már majdnem elkeseredtem - de ehelyett ideje bemutatnunk az idei
oracsbitu legfőbb szerelési hősét, Virágot.
A tekerő csapat egyetlen leány résztvevője Marcell oldalbordájaként tartott
velünk - nélküle azonban nemsokára egy halom roncs ócskavas lett volna jópárunk
biciklije. Hihetelen lelkesedéssel és szakértelemmel hárította el a legkacifántosabb
problémákat, minden gondot pillanatok alatt orvosolva. Ahhoz képest, hogy az
túrát Marcellel egyfajta elő-nászútjuk tekintették, igazán kitettek mindketten
magukért. (Előreugrok a történetben. Később a hegyek között találkoztunk egy
holland tekerő kollégával, aki 5 hetet kerekezett a vidéken. Mondta, hogy egy
hetet kellett várnia valahol, mert a csomagtartója eltörött, és Hollandiából
küldték utána a pótlást!!! Hehehe, miért nem velünk, pontosabban Virággal kerekezett?)
Még bevásároltunk, majd mindezek után - immáron megújult golyóimmal - elkövetkezett
a túra legfontosabb lépése: végre elindultunk, elhagytuk a kiinduló város, Brassó
területét. Északnak vettük az irányt, előre az Olt folyása mentén. A délutáni
hőgutában sorban faltuk a falvakat (kocsmákat keresve, de hiába), végre elértünk
Apácára. A falucska főteréről nyíló utcában megleltük Apáczai Csere János szülőházának
(ill. a helyén álló háznak) falán felavatott emléktáblát. Találtunk egy eldugott
kis kocsmát, töltekeztünk, majd egy kis sikátoron keresztül tovaindultunk az
esti végcél, Barót felé.
Útközben két említenivaló is történt. Egyrészt román 7 órakor (magyar 6-kor)
bejelentkeztem telefonon Budapest egyik közösségi rádiójába, a FIKSZ Rádióba,
amelyben keddenként ekkor kezdődik a Zöldindulás című műsor. Ilyen távolból
úgyis ritkán szoktak betelefonálni!... Másrészt Miklósvár falucska központjában,
jé, kivel találkozunk? Bakó Misi sepsiszentgyörgyi barátunkkal, aki már a 6
évvel ezelőtti Oracsbituban is fontos szerepet kapott (ők voltak a végcél).
Különböző szervezési elcseszések miatt az utolsó napokban nem tudtam Őt pontosabban
informálni, mikor pontosan merre is fogunk járni - ennek ellenére (egy kis székely
találékonysággal és érdeklődési technikával) kiválóan utolért (megelőzött) bennünket.
Most csak egy napot töltött velünk, de később ismét csatlakozott hozzánk.
Alkonyattájt értünk Barótra, ahol Borbála egy kedves régi diáktársa, Vera lakott.
Szülei Barót egyik vendéglőjének gazdája, így finom vacsoránk és szállásunk
biztosítva volt. A vacsora bizony, épp jókor érkezett - a szállás pedig az oracsbituk
két évtizedes történetét nézve minden eddiginél eddigibb: a csapat nagyobb része
a étteremben, az asztalok között hevereghetett!!! :-))) A családok számára rendelkezésre
állt a közelben egy üres lakás, fürdési lehetőséggel. Jót aludtunk, s külön
öröm volt, hogy az éjszaka kitört zivatart ilyenmód átvészeltük.
Még!...
Erdővidéki barangolás - július 17-én
Eljött a (lassan szokásossá váló) dél, mire
a csapat összeszedte magát, és elbúcsúzott Baróttól, a néhai bányászvidék központjától,
ahová korábban a bányászkodás végett jópár embert - mindenféle népséget - betelepítettek.
Utána a történet a szokásos: a bányászni- való elfogyott, a jónép meg maradt,
munka nélkül. Erdővidék egy láthatóan szegény vidék. Mezőgazdaság alig (hiszen
a terület meglehetősen magasan fekszik, nem terem meg akármi), jelenlegi értékét
és hírét pl. a borvíz jelenti, amelyet a következő faluban, Bibarcfalván palackoznak.
A forrást is megleltük persze, kivártuk a sorunkat és ittunk, vételeztünk belőle.
(A víz így "natúre" persze sokkal vasasabb, amit a palackozás előtt
kivonnak belőle. Meg kap bele egy csomó plusz széndioxidot - így kivánja meg
a fogyasztói társadalom.
:-)
Kicsit tovább, Kisbacon mellett található Benedek Elek emlékháza, ahol életének
jelentős részében élt feleségével, írt, alkotott.
A kiállítást egy alapos, bár kicsit sajátos hangulatú élőszavas "tárlatvezetés"
kísérte, mesékkel, idézetekkel. A faluban más érdekességet is láthattuk, pl.
egy kamion elejű buszt, amely a tömegközlekedést szolgálhatta. :-) Elek apózás
után visszagurultunk Bibarcfalvára, felkeresve a helyi strandot, ill. a strandként
hirdetett medencét. Lelkesedésünknek azonban le kellett lohadnia, ui. épp szerdánként
történik a medence nagytakarítása - szó sincs bármiféle vízforgatásról, dugó
ki, medence le, a felgyülemlett vastag barna réteg (rothadás, vasas iszap stb.)
eltávolítása slaggal (egyébként mezitlábosan), majd utána (másnapra) újra feltöltés
egy hétre...
Maradt a külső zuhany, de az legalább ingyen. Helyette finom csapolt barna sört
nyeltünk, ebédeltünk, vártuk a meleg múlását.
Baróton keresztül az irányt Vargyasnak vettük, ahol megtekintettük Sütő Béla
fafaragó művészi házi kiállítását. Majd a Vargyas-patak völgyében földúton elindultunk
a sziklás-barlangos vidék felé. Mintegy 10 km-t tekertünk-toltunk (a viszontagságokat
most hagyjuk), s alkonyattájt értünk egy szép, táborozásra alkalmas helyhez.
E sorok írója rögtön belevetette magát a patakba felfrissülni, és lám, milyen
jól tette!
Később nem volt mód már erre, illetve volt, csak egészen másképp...
A kellemesnek ígérkező estében közvetlenül a patak mellett vertünk tábort. A
sátorverés haladtával egyidőben viharos gyorsasággal kezdtek összeállni a zivatarfelhők
is. Az égi jelet egy, a felettünk lévő hegycsúcsba vágó jókora villámcsapás
adta meg este 9 körül.
Pillanatokon belül ömleni kezdett az eső - szerencsére nagyjából mindenki befejezte
a sátrak felállítását. Becsülni sem tudjuk, mennyi csapadék hullott le, amikor
már azt gondoltuk, végre mindjárt eláll, mindig újra- és újrakezdte. (Négy hullámban
40-50 mm-nyire taksáltuk utólag.) Az ég szinte folyamatosan világos volt a temérdek
villámlástól, szerencsére mind távolabb ért földet. A szél sem volt vészes,
a völgy védett volt - legalábbis a széltől.
Este 11-re nagyjából lecsendesedett a vihar, béke kezdett honolni a tájon. Felmértük
a "veszteségeket", nem voltak vészesek, így a csapat lassan nyugovóra
térhetett. A mellettünk zubogó patak, mint várható volt, egy kicsit megduzzadt,
nézegettük, méregettük, vagy félméternyit nőtt a víz szintje, de nem tűnt vészesnek.
Jómagam még fentmaradtam vagy egy órát - "emlékirataimat" írva, meg
a patak miatt -, de minthogy a vízszint állandó maradt, magam is sátorba bújtam.
Úszás, kúszás, ázás és tolás - július 18-a
A zubogó Vargyas-patag hangja társaságában
marhaságokat álmodtam, de alapvetően kellemes aludtam. Egészen hajnali 3-ig,
amikor Marcell jellegzetes hangja ébresztette a társaságot: "Ámberek, úgy
néz ki, a patak hirtelen nőnyi kezdett, és egyre kijjebb gyün..." Álomtól
kábán bújtunk ki a sátrakból, néztük, mi is történik. De sok nézelődésre nem
volt idő, mire térültünk-fordultunk, a víz egyre közelebb jött, s máris a sátor
előterében, majd benn a sátorban! Gyorsan próbáltuk menteni, ami menthető: az
apróbb cuccokat, ja, és a gyerekeket hamar a kocsiba, majd a kocsikkal fel a
part kissé magasabb részeire. Tényleg hamar kellett cselekedni, mert a terület
egyfajta sziget lett, a patakból kilépett víz a másik oldali árokban is folyt
már legalább félméteresként, s hát autóink, biciklijeink nem kétéltűeknek készültek.
Maguk a sátrak csak a második menetben, térdig vízben gyalogolva menekíttettek
ki.
Érdekes, hogy 1-2 sátor, amely a terület legszélén veretett fel, majdhogynem
érintetlenül megúszta. Tulajdonosai békésen aludtak bent, amikor mi már biztonságba
jutva észrevettük, hogy nem veszik észre a fennforgást. :-) Gyurit és Spetit
úgy kellett felrázni, hogy "hééé, nem-e gondoljátok-e, hogy ki kéne úszni
a partra?..." Talán még a mai napig is békésen alszanak, ha nem indítunk
"mentőexpedíciót" hozzájuk.
Sajnos az éjszaka okán kevés felvétel tudott készülni magáról az eseményről.
A továbbra is vaksötét éjszakában a magasabb partról immár biztonságban, de
még fél(rém)álomban próbáltuk felfogni, mi is történt. Valahol távolabb (a Hargita
alján) még ennél is több csapadék eshetett, vagy a vízgyűjtő sajátosságai úgy
hozták, hogy egy nagyobb másodlagos (sokadlagos) árhullám is keletkezett, amely
hajnali 3-kor ért el ide. Csapadék már rég nem esett, nyugodt csendes, békés,
enyhe éjszaka vett körül bennünket, amikor a patak egyszercsak meghaladta a
medrét, és átfolyt a mezőn. Meg lehet érteni a Tisza mentiek érzéseit, amikor
2001 tavaszán a folyó pár óra alatt 7 méternyit (!) emelkedett - úgy, hogy ott
helyben alig esett csapadék... Nem akartunk belegondolni, mi lett volna, ha
sokkal "markánsabb" az árhullám, s nem csak pár centis "átfolyás
a mezőn" - hiszen a helyi szokásokat nem ismerhettük. Érdekes, mire felpakoltunk,
a "lenti" árvíz máris csillapodott, s mire kihajnalodott, csak a kissé
megtépázott fű jelezte a kataklizmát. (A patak visszatért a medrébe, de persze
továbbra is nagy és sáros maradt.)
Az adalék: Két héttel a kaland után a hazai lapok is hírüladták, idézet: "A
Harghita alatt fekvő Szentegyháza kempingjéből a felhőszakadás után tűzoltóknak
kellett kimenteniük a lakókat - sokaknak mindenük odaveszett..." Na, vajon
melyik patak tette?
Nyert! A Vargyas...
Mint írtam, szerencsére békés, nyugalmas, enyhe volt a hajnal, így némi szárítkozás
után - immár fedél nélkül - nyugovóra tértünk, ki-ki úgy, ahogy. Jómagam pl.
a kocsiban, hogy a felélénkült Csillát elszórakoztassam, a család többi része
kint a szabad ég alatt matracon.
Mások is jelezték, hogy a történtek ellenére az egyik legjobbat itt, a Vargyas
völgyében aludták. Az ijedtségen kívül más kár nem keletkezett, később minden
hiányzó alkatrészt megtaláltunk - a cövekektől más bizgentyűkig - a folyásirányban,
itt-ott fennakadva, sőt, még többet is. (Hmmm, úgy látszik, már máskor is ért
másokat itt hasonló meglepetés... :-)
A délelőtti szárítkozás tartalmas programmal, barlanglátogatással telt.
A megáradt patak elzárta a gyalogutat, ezért - a helyiek tanácsai szerint -
előbb fel kellett mászni a domboldalba, és egy másik, kisebb barlangon keresztül
átkúszni, majd vissza a patakhoz, át rajta, és így volt elérhető a tágas Orbán
Balázs cseppkőbarlang. Helyi alkalmi fiatal idegenvezetőink hihetetlen lelkesedéssel
élvezettel kalauzoltak bennünket. Dél is elmúlt, mire - szerencsére - minden
kiszáradt annyira, hogy útnakindulhattunk. Visszagurultunk Vargyasra a földúton,
miközben hipp-hopp, kialakult mellettünk-felettünk egy kisebb zivatarfelhő.
Észbe sem kaptunk, máris dörgött, zuhogott. Azután elmúlt, s mire a csapat Vargyasra
érkezett, már mindenki csontszáraz volt, s a hőguta kerülgetett minket. A második
felvonás a faluban jött - ezúttal folyamatos forró napsütés mellett (!!!) kezdett
el ömleni.
De ez is elmúlt, nyomában gőzfürdő.
Elindultunk tovább, végcélként Székelyudvarhely irányába. Hatalmas dombok jöttek
szembe, változó minőségű út mellett. Ez annyit jelent, hogy néha teljesen elfogyott
az út, de a láthatóan építési területen senki sem építkezett. Egy helyen találkoztunk
útkarbantartókkal, akik erősen látszattevékenységet végeztek. Persze közben
átértünk Hargita megyébe, amely köztudottan a legrosszabb úthálózatú megyék
egyike (talán nem véletlenül?). Bolyongásaink között szép, átlagtúristák által
ritkán látogatott tájakat láttunk. Szerettünk volna átjutni Székelydályára,
ahol Speti szerint kellő látnivaló akadt volna, megtudván azonban, hogy csak
földút vezet oda, különösebb rábeszélés nélkül lemondtunk erről. Márcsak azért
is, mert az idő telt-múlt, s Udvarhely még messzi. A legváratlanabb szakaszokon
"jöttek szembe" dombok, egy helyen pl. legalább 200-250 m-nyi szintet
kellett felmásznunk - s az út minősége miatt nem volt felhőtlen a legurulás
élménye sem.
Utunkat egy jókora zivatarfelhő-rendszer kísérte, amely mindvégig "mellettünk"
volt, nagyjából épp akkora átlagsebességgel mozgott, mint ahogy mi haladtunk.
A Nap minvégig a felhőzet szélén sütött, még kísértetiesebb fénykontraszt-viszonyokat
teremtve. Ezen az éjszakán eredetileg Udvarhely mellett, Máréfalván, a Kis-Küküllő
partján sátoroztunk volna egy telken. Az előző éjjeli élmények nyomán ezt nem
mertük vállalni, gyors átszervezéssel Emese egy viszonylag jutányos árú református
kollégiumi szállást szerzett. (Ezúttal biciklijeink hevertek bent az ebédlőben!...
:-)
Rá is fért a csapatra egy jó kis forróvizes fürdés, s cuccaink kimosásának lehetősége.
Utána hatalmas adag vacsorát ettünk egy közeli kis étteremben (iszonyúan jóllakva),
ahol élőzenés kíséret tett nehézzé a beszélgetést (de hát úgyis ettünk). Végezetül
néhányunknak - minthogy a többség kidőlt - egy exkluzív éjszakai városnézés
következett.
Nyergeske főnöke ugyanis épp udvarhelyi születésű, s a nyári suliszünetben több
hétre haza-haza szokott látogatni (Esztergomból).
Idén is így történt, s mintegy véletlenül összefutottunk vele.
Fel a Hargitára! - július 19-én
Az udvarhelyi kollégiumban még automata mosógép
is akadt, a száradás folyamatát hajszárítónkkal gyorsítottuk. Így lassan-lassan
elkövetkezett a szokásos déli időpont az indulás idejére. :-) A várban épp egy
nagy helyi banzáj (fesztiválféleség) rendeztetett, ezen kívül viszont (ismét,
a többiek kedvéért) megnéztünk mindent, amit csak lehetett, septében, bicikliről.
Kicsit éhesen indultunk útnak, magamban morgolódtam is emiatt, de a morgolódás
nem tartott sokáig. Ugyanis az egyik útbaeső falu végén egy nagy jégkrémgyártó
üzem jött szembe! :-)
A csapat egy emberként dobta el biciklijét (meg kocsiját), s rohanta meg a telep
mellett nyitvatartó mintaboltot, ahol barátságos diszkont áron végtelen mennyiségű
fagylaltféleséget lehetett vásárolni, majd megenni azonnyomban. Jómagam 4 fogást
fogyasztottam, de ezzel korántsem voltam csúcstartó. Pedig hát mikor eszik az
ember 4-fogásos ebédet? :-)
Teli pocival nyomtuk a pedált egészen Zeteváraljáig, ahol jobbra tértünk, be
a bővízű Ivó patak völgyébe. Az azonos nevű falucska vagy 8 km hosszan nyúlt
el a kristálytiszta zuhatagok mellett. Egy helyen helybeliek erdei szamócát
árultak vödörben - ez volt az ebéd-ráadás, épp jókor. Utána megkezdtük az út
legnehezebb, legkellemetlenebb szakaszát. A tetőig vezető 800 m szintkülönbséget
mintegy 9 km alatt teszi meg az út - csekély matematikai tudás birtokában kiszámítható,
hogy ez átlagosan 10%-os emelkedőt jelent. Ez önmagában még feltekerhető lenne
a jobb kétkerekűekkel (és masszívabb gazdáik által), viszont az úton található
temérdek kő ezt szinte lehetetlenné teszi. Az oracsbitu átment tolacsbituba,
de a nagy csomagokkal még így is megszenvedtünk. Illetve embere válogatja. A
legelsők már rég felértek, még a záróboly (pl. én) a táv feléig sem jutott.
De hát mire való a "hullaszállító" autók tömege, ha nem arra, hogy
ilyenkor jelen legyen! :-) Úriasan, egy csomó embert leelőzve érkezhettünk Emese
által fel a Madarasi Hargitára.
Szállásunk az egyik síházban történt, ahol fűtött (sőt: túlfűtött)
cserépkályhák fogadták a vendégeket. Melegvíz a fatüzelésű bojler által hasonlóképpen.
Mondani sem kell talán, hogy ilyen körülmények között és után viszonylag hamar
elalélt a társaság - bizony nem volt senki, aki a házigazdával átlátogatott
volna a közeli menedékházba egyet sörözni...
Fent a székelyek szent hegyén - július 20-a
Reggel elbúcsúztunk Szalmáéktól, akik egy hetesre
tervezték a programot, s lassan hazaindultak, magukkal vive a két tekerő fiúkat
is.
A leírt előzmények után a szombati napot pihenőnapnak szántuk, de tényleg! Sikerült
is nulla km-t tekernünk a biciklikkel, ellenben jókorát sétálgattunk fent az
1700-1800 m-es magasságokban. A déli éledezés után felgyalogoltunk a Madarasi
Hargita tényleges csúcsára, ami a menedékháztól alig 1-2 km-re pihen. Egy nagy
kopár dombhátról van szó, tetejéről impozáns kilátással minden irányba. A gyér
fű között rengeteg kisebb-nagyobb kő pihen - amelyek a fellátogató emberi elme
jóvoltából számos feliratot alkotva csoportosultak idővel. Legtöbbször településneveket
olvashatunk, főleg magyarországiakat - a kirakósdi, gondolom, itt a fába vésést
helyettesíti. Azután lehet fent látni más ábrákat, szövegeket is, pl. hatalmas
stilizált "H" betüt, azután "MAGYAR FÖLD" feliratot, meg
"VISSZÁ"-kat...
Hatalmas szerencsénk volt az időjárással, körben mindenfelé szép kumulusztornyok
épültek, távolabb az aljuk velünk egy szintben látszott - azonban a hegytető
fölött szinte folyamatosan sütött a Nap a felhőlyukakon által. A levegő is alig
mozdult, ami - hasonlóan a Poiana-i élményhez - legalábbis szokatlannak látszott
ilyen magasságban.De sajnos a nagy légköri homály okán nem lehetett ellátni
pár tíz km-nél távolabbra, pedig biztos láthattuk volna a Fogarasi havasokat,
meg a Bucsecset.
Délután egy másik hegymagasra vonszoltuk fel (szép lassan) magunkat, ahol áfonyáztunk,
szamócáztunk telepofára. Elücsörgéltünk fent több órát is, jó békésen, székelyesen.
Koraestére egy kis ebédet rendeltünk az egyébként szépen megcsinált - még anno
Kós Károly tervezte - menedékházban, ha nem is volt kiadós, de jól esett. Rajtunk
és egy-két helyi lakón kívül nem volt forgalom, ami meglepőnek tűnt így hétvégén,
szombat este. Azt mondják, inkább a tél a fő időszak, és szinte kizárólag csak
magyarok vendégeskednek, nincs is más (kétnyelvű)
felirat sehol sem.
Egyébként mindkét este jókora esőt kaptunk - igen morcosak lettünk volna, ha
kint sátorozunk valahol. A helyiek egy része legyintett, "ilyen szokott
lenni", mások viszont mondták, hogy ez egy meglehetősen csapadékos nyár.
Ezen mi "medenceiek" eléggé csodálkoztunk, eszenkbe jutván az oracsbitu
előtt tapasztalt hónapos hőguta. Azután elfogadtuk a tényeket, megnyugodva hallgatva
az eső hangos dobolását a bádogtetőn.
Csodálatos átkelés a Hargitán, érkezés a csűrkertbe
- július 21-én
Az alcímet látva a kedves olvasó talán értetlenkedik:
mi az, hogy átkelés, amikor már a tetején tanyázunk? Hát igen, ahhoz az átkeljünk
rajtunk, előbb le kell jönnünk róla. :-) Bár kelet felé, a Csíki medencébe indultunk,
először vissza nyugat felé, az Ivó-patak völgyébe kellett lejönnünk a hegyről,
ugyanazon a köves úton, amelyen feltoltuk a cajgákat. Lefelé valamennyire ment
a gurulás, de korántsem Mecsek- rally színvonalon. Valahogy azért megtörtént,
bár a jókora kövek jelentette útakadályok mellett az erdei málnás szakaszok
is erősen lassították a tempót. ;-)
Alig értünk le, máris kitört egy heves zápor - ezt még egy fedett esőbeálló
alatt csak-csak átvészeltük. A második már az út közepén talált bennünket. Beálltunk
az árnyas fák alá, s az intenzitásához képest egészen jól megúsztuk. Azután
csak-csak meguntuk az ácsorgást, és továbbindultunk, de újra nagyon rákezdett
- úgyhogy szerencsére párszáz méterrel arrébb egy karámban oltalmat leltünk.
Ezzel persze jól leszakadtunk a sztahanovista élcsapattól, akik szinte már az
emelkedős szakasz legtetején jártak, és vígan szürcsölték a szakadó esőben az
autós különítményesek által megfőzött forró, sós, de isteninek ható "életmentő"
porleveseket.
Szép lassan mi is felértünk az 1350 m körüli hágóra, közben az eső is elállt.
A táj gyönyörű volt, többé-kevésbé érintetlen. Ebbe a fogalomba persze egész
Erdélyben beletartozik, hogy a rétek, legelők, domboldalak mindenütt szép simára
vannak legeltetve a szabadon tartott haszonállatok által. Olyan, mintha nyugaton
járnánk, ahol a bajor gazda fűnyíróval hetente-naponta végigszalad a kerten.
Egyszerűen elképzelhetetlen, mennyi állatot tarthatnak legeltető állattartáson,
ha ilyen alapos munkát végeznek mindenütt. A hágó még nem a környék legmagasabb
pontja volt, de arra a völgyre fantasztikus kilátás nyílt, amelybe rövidesen
legurultunk.
Végre "elereszthettük" magunkat, már amennyire persze az útviszonyok
megengedték. Ennek az ereszkedésnek és a gyönyörű tájaknak a hangulata, azt
hiszem, sokáig megmarad emlékezetünkben. Nem kell nekünk szépen szabályozott,
kimunkált táj (mint korábban nyugat felé történt tekergéseinken láttunk ilyeneket),
hatalmas forgalommal, turistaáradattal! Itt a hegyek között elvétve találkoztunk
emberrel, szekérrel, autóval. Az út egyre lejjebb ereszkedett, a patak egyre
bővízűbb lett. Idővel megjelent egy-egy erdészház is, az egyikőjükön a felirat:
"Akár egyetlen fa kivágása is börtönnel büntethető!" (Sajnos fotó
nem készült róla, kár!) Persze a környezetvédelem azért még messze nem áll ilyen
szigorú szinten ezen a tájon: láttunk szeméthegyeket, rendezetlenséget bőven.
Ilyen a jelen valóság - vajon milyen lesz pár év, évtized múlva? Lehet-e, hogy
majd ide is elér a "szépen, nyugatiasan kimunkált" világ? Jaj, és
akkor vajon mi hová tudunk "menekülni" oracsbituzni?
A völgy torkolatánál várt bennünket későbbi (egyetlen amatőrcsillagász)
gyergyószárhegyi vendéglátónk, Molnár Zoli. Egy magaslat tetején álltunk meg,
a horizont kinyílt, s beláthattuk a teljes (és szinte kopár) Csíki-medencét
Csíkszentdomokostól Tusnádig, északtól délig.
Mindenki ámult, ugyanis a nagy esőzések egy hidegfront-feléséget jelenthettek,
merthogy a levegő kitisztult, és soktízkilométeres lett a látástávolság. Igen,
a felhőzet is mostmár északias irányból vonult, volt belőlük bőven, s hirtelen
fel is tűnt, hogy egy nagyobbacska csapadékzóna jelent meg a a medence északi
részén. Húha, húztuk is az irhánkat le a völgybe, Csíkmadarasra. Mire fölénkgyalogolt
az esőzést jelentő homály, épphogy leértünk, és a templom kapujának boltíve
alá zsúfolódtunk. Így is meglehetősen szarrááztunk, amit folytattunk egy második
hullámtól Csíkrákos felé biciklizvén.
A következő két éjszakai szállásunk eredetileg egy csíkrákosi csűrkerti sátorozás
akart lenni. Hogy mi az a csűrkert? Egyszerű: a csűrnek a kertje! Minthogy azonban
a csűrkert enyhén víz alatt állt, maradt lehetőségként maga a csűr? Hogy mi
az a csűr? Nem, nem a csavar párja, hanem takarmány tartására szolgáló fedett
faépítmény. A szénát praktikus megfontolásokból a padlásszerű magaslaton tárolják,
de a hely többfunkciós is lehet - ide lehet felcsalni pl. a kiszemelt menyecskejelöltet
a puha szénában való kis "hettyempittyre"... :-)
Mi "csak" egyszerűen alvás céljába vettük igénybe a következő két
éjjelen. A családok, gyerekek bent kaptak helyet az egyik szobában, vendéglátóink
- két generáció - nagyon kedves emberek voltak.
Hogy a nagy gurulás után azért "meglegyen a napi teljesítmény", a
csapat nagyobb része még felmászott a falucskától nyugatra, egy domb tetején
épült kis kápolnához. Iszonyú sáros földúton kellett átkelnünk az Olton, de
a panoráma nagyon is megérte fentről - szép fotók készültek a Csíki-medencéről.
Csíkszeredai kóválygások - július 22-én
Reggel, ahogy egy ilyen helyen kell, kakas
kukorékolt, kutya ugatott, kecske bégetett, nyuszi nyusszogott, birka birkult
- a városi fülek számára mind megannyi inger, ami néhányunkat nem hagyott aludni.
Nekem végülis másodmagammal lent a "földszinten" tűnt tágasabbnak
az alvóhely. (Anno észleltem már eleget szénakazalban az Alföldön, s mindig
összesüppedt alattam...) Állíthatom, hogy az egyik legjobb alvásom itt következett
be. Érdekes, hogy alul - más irányból nyilván - disznóól építtetett egybe a
csűrrel, de annyira jól megcsinálva és karbantartva, hogy "illata"
egyáltalán nem volt zavaró.
Mi minden terem "itt fenn" a Csíki-medencében és mikor? A meggy és
cseresznye mostanra (július közepe!) épp hogy beérett. A gyalogbodza itt-ott
még csak most virágzik. Se búza, se kukorica, se szőlő nem terem meg - a bort
messzi vidékekről hozzák. A közismertebb növényen közül a pityóka (=krumpli)
állja a sarat - hogy miként és mennyire, azt majd az utolsó nap láthatjuk meg!
:-)
A szokásos déltájban indulván először a csíkrákosi erődtemplomot látogattuk.
A déli időpont előnye, hogy nem kellett a harangozót előkerítenünk - ugyanis
épp harangozott. Szigorúan manualice, szó sincs telematikáról, meg vindózos
felületen történő időzítés pipa- beklikkelésről!... :-))) Itt is láttunk a templom
falán feltárt freskókat, amely a változatosság kedvéért valószínűleg Szent László-
jelenetfélék lehettek. Napórát is lelhettünk a templom déli falán - hogy legyen
benne egy kis csillagászattörténet is. Érdekes még, hogy ezen a vidéken a falusi
templomok köré "épült" a temető is.
Később megérkeztünk Csíkszeredára, ahol többféle programot is terveztünk. Az
első utunk Csíksomlyóra vezetett, a klasszikus búcsújáróhely és kegytemplom
megtekintése végett. A templom melletti kolostor udvarán egyszerre 3 napóra
is látható, a nyugati, északi és keleti falakon. Ittunk a közeli borvízforrásból,
majd a csapat többsége elkezdett felszaladni a mellette lévő hegyen épített
kápolnához a keresztúton. A keresztút nehéznek bizonyult, nemcsak a meredeksége,
hanem a közben kitört soronkövetkező zápor okán is.
A kis kényszerszünet után bugurultunk a városközpontba, s leragadtunk egy pizzázóban.
Jól tettük, mert újabb éjfekete felhők érkeztek észak felől, de a napernyőknek
köszöntehően nem lett lucskos a pizza. De ezzel persze megint elment az idő.
Már este 6 körül járt, amikor - újabb felhőszakadásocska kíséretében - elindultunk
a korábban meghirdetett legfontosabb programpontunk helyszíne, a sörgyár irányába.
El sem jutottunk a tetthelyig, egy eresz alatt ácsorogtunk az ítéletidőben,
amikor jött a hír, az üzemlátogatásra du. 3-ig kerülhetett volna sor, az engedélyező
igazgató csupán addig dolgozott.
(De jó neki! Ha nálunk is ilyen lenne, mennyivel nyugodtabb lenne a világ!...)
Így hát a sörgyárazás helyett maradt a biciklis városnézés. Csíkszereda túlnyomórészt
magyar város, román szót csak nagyon elvétve hallottunk.
A feliratok vagy kétnyelvűek (általában elől a magyarral), vagy csak egynyelvűek.
Szebb lett a 6 évvel ezelőtti állapothoz viszonyítva, a fejlődés szemmellátható.
A biciklis bagázs nagyobb része "hazaindult" Csíkrákosra, mi néhányan
viszont ottmaradtunk Nyergeskét vonatra rakni, aki rokonlakodalom miatt elhagyott
bennünket. A bevagonírozás némi logisztikát kívánt, ugyanis a Korona-expresszen
az idő múlásával megszüntették a poggyászkocsit, s expressz lévén a kerékpárt
- ellentétben a 6 évvel előtti gyakorlattal - elvileg nem nagyon lehetett volna
szállítani rajta. Borbála előrejelzése kiválóan működött: az ezen országban
szokásos "eljárásnak" megfelelően a ropogós magyar forint az összes
érintett kalauz szívét azonnal meglágyította.
Mi pedig egy fővel kevesebbek lettünk...
A vasútállomási várakozás alatt egy gyönyörű szivárvány tűnt fel és látszott
hosszasan a keleti égen. Nyomtam lelkesen a fotógép gombját, de a képeken nem
túl jó a jelenség kontrasztja. A színjátékot a biciklizők is látták. Azután
visszaérkeztünk Csíkrákosra a csűrbe, egy jókorát vacsoráztunk, majd megkezdődött
az udvaron a "nagy fürdés" nevű művelet. A mostohára vált időben ugyanis
a napok óta tervezett strandolásból természetesen semmi sem lett. Előkerült
hát a lavor, a gáztűzhely pedig gyártotta a forróvizet.
Végezetül pár gondolat a délután megejtett nagybevásárlás kapcsán.
Csíkszeredán végre ráleltünk egy olyan üzletre, amely emlékeztetett bennünket
a nálunk teljesen általános önkiszolgálókra. (A falvakban szinte csak ősi pultos
boltokat láthatunk - készült is egyik-másikukról "szociofotó".) Sokminden
volt benne elfogadható áron, így többek között igazi észlelőkávé (!), azaz kis
kiszerelésben hagyományos, pörkölt babkávé. Ugyebár ezt használjuk meteorozások
alatt, fogaink között látványosan (hall-ványosan) elropogtatva, nemcsak koffeintartalma
és kesernyéssége miatt, hanemhogy az akusztikus komponens a többi megfigyelő
ébrenmaradására is lelkesítőleg hasson. Az utóbbi esztendőkben szűkebb hazánkban
a szuperhipermarketekben szinte kizárólag csak előre őrölt kávé lett kapható
- s ez a tény a meteorozások számára is visszafogóan hatott. :-) Csak azt nem
értem, miért nincs fellendülve Székelyföldön a meteorozás?
Sétagurulás Gyimesben - július 23-a
Hajnaltájt egy jókora záporra ébredtünk - lent
a csűr "földszintjén" csak a hanghatása volt markáns, de a csűrpadlásra
a lyukakon rendesen be-betalált egy nagyobb vízcsomag-darab, így arrébb-arrébb
kellett "hernyózniuk" a hálózsákjukban egyeseknek. Azután nyugi lett,
így csak a már megszokott reggeli állatsereglet ébresztett. No meg Bakó Misi
telefonja, aki elvonatozott hozzánk biciklistül, hogy a következő két napban
velünk tekeregjen Gyimesben. Amikorra összeszedtük egymást, s a társaság is
összekészült volna, egyszerre hihetetlen fekete felhők kezdtek érkezni észak
felől! Túránk eddigi - nem igazán csapadékmentesnek mondható - szakasza alatt
még nem láttunk ilyen fekete fellegzetet!!! Jellemző, hogy fényképezőgépemmel,
amely többször bizonyította konrasztkezelési képtelenségét ilyen esetekben,
igen hatásos módon sikerült megörökíteni a látványt. Amikor fölénk ért a rendszer,
persze a felhőszakadás sem maradt el. Ennek ürügyén ismétcsak dél lett az indulásból,
pedig mi akartunk volna... (Akartuk volna?)
Elbúcsúztunk hát kedves vendéglátóinktól, s Csíkrákost kelet felé hagytuk el
egy átkötő földúton - ami persze teljesen megszokott, hivatalos útvonal, még
kamionok is járnak rajta. Egyenesen a Gyimesbe átvezető völgyet céloztuk meg.
Ennek elejénél egy hatalmas völgyzárógát duzzasztotta fel a nevenincs patak
vizét - állítólag ez szolgálja Csíkszereda ivóvízkészletét. Mellette egy kis
villamos erőmű is létesült, de ahogy a patak vízhozamát néztük, az áramnak fordítva
kellett folynia... :-) A Gyimesbe átvezető főútvonal végre normális aszfaltút
volt, a térképen pirossal jelölve. Gondoltuk, lesz rajta bőven forgalom. Ehhez
képest igencsak meglepődtünk, hogy csupán pár percenként ha elvonszolta magát
egy-egy autó. (Szűkebb hazánk bármelyik mellékútján nagyságrendekkel nagyobb
a forgalom egy átlagos hétköznapon napközben.) A táj persze errefelé is gyönyörű,
az élményt a felfelé tekerés-tolás szenvedése sem árnyékolta be nagyon.
Az 1200 m-es magasság közeli hágón persze csodálatos panoráma nyílt mindenfelé.
Kipihegtük magunkat, utána gyors gurulást kezdtünk, mert ezúttal a szokásos
napi sópótló porlevest az autósok a nagy szél miatt miatt kissé lejjebb, egy
kis ortodox kolostor mellett főzték meg.
Lelkesen nyeltük, amikor megérkezett a soronkövetkező égi áldás.
A biciklis nép egy része bekéreszkedett a kolostortemplomba a pópákhoz - íme,
élmény minden kilométeren!
Gyimes a Tatros-patak hosszú völgye mentén elterülő településsorozat.
Nagy számban lakják a Kárpátok vízválasztóján kívül "került" magyarajkúak,
a csángók. Külön kis mikrovilág - amely az állattartáson kívül nem is tudom
miből élhet. Talán egyre inkább az "érintetlenségéből", az idegenforgalomból?
(Ennek jeleit egyre inkább látni lehetett - de persze még ne "szállodakomplexumokra"
gondoljunk.)
Az utolsó felhőszakadásocska hosszban kissé szétzilálta a társaságot, jómagam
a legvégére maradtam, de hát nem volt hová sietni. Szép lassan "gravitációsan"
gurultam lefelé, közben csodálkoztam, gyönyörködtem a tájban és a látnivalókban,
s rengeteget fotóztam.
Jó 15 km-t kellett gurulni a hágó után Felső-, Középlokon, Gyimesbükkön majd
Palánkán keresztül a néhai magyar határ eléréséig. Egy Tatroson átívelő vasúti
híd mellett egy néhai tipikus magyar őrbódé található, mellette lépcsősor vezet
fel a dombra. Felmászva rá, jól látszik még ennyi év után is a határsáv nyoma.
A hely egyébként elhagyatott és elhanyagolt, mégis meglepően nagy volt a (természetesen
magyar)
turistaforgalom. Én csodálom, hogy a nyomokat az illetékesek nem igyekeztek
minél inkább eltüntetni. Persze ettől a történelem még nem változik meg...
Szállásunkig, amely Sötétpatakán volt aktuális, jó 10 km-t kellett visszakapaszkodnunk.
Közben gyönyörű derült idő lett, fantasztikus fényjáték tette még emlékezetesebbé
a délutánt. A fogadó, ahol vendégül láttak bennünket, bent, egy oldalvölgyben,
bővízű, kristálytiszta, csobogó patak mellett állt - mindazonáltal eléggé puritán
környezetben.
Vele szemben egy fürdő épülete állt, hevergésünk pedig új, egy tisztán fából
készült, építés alatt álló, de jól berendezett faházban volt - egyébként egy
fatelepen. Kaptunk vacsorát, helyi hangulatú gulyás képében, vadhúskolbásszal,
amelynek némelyike csak enyhén volt avas.
:-) De nagyon jól esett így is.
Vacsi után irány a fürdő, amely kicsit meglepett valamennyiőnket. Engem leginkább
a 60-as évek magyarországi "tisztasági fürdőire" emlékeztetett - egy-két
élénk gyermekkori emlékképem maradt róla, de a nálamnál fiatalabbaknak, gondolom,
nem nagyon. A patakon egy kis malomkerék működött (ha kézzel "berúgták"),
amely egy kis maszek szivattyúval pumpálta a vizet a fűtőházba - ennek sűrű
füstje az egész völgyet bejárta, még szerencse, hogy helyi "ökofával"
üzemelt. :-)
A langyosított víz jó sárga, vasas, borvízszerű, állítólag gyógyvíz.
Ezt kellett (volna) a pár szobában elhelyezett jókora kádakba beleengedni lubickolás
végett. Klasszikus zuhanynak nyoma sincs.
Többünknek komoly higiéniai aggodalma támadt a rendszer láttán, így inkább a
tisztálkodás valamilyen más gyors technológiáját választották.
Én megkíséreltem a csobbanást - utólag megállapíthatatlan, hogy az út vége felé
rajtam kijött néhány bőrpötty feltűnése ezzel, vagy melyik más immunológiai
támadással hozható-e összefüggésbe. A fürdés után márcsak a gyors álomba szenderülés
volt hátra, a friss - mintegy 1000 m-es magasságú levegőben - nem voltak alvási
problémáink.
A Keleti-Kárpátok hegyei között - július 24-én
Reggelre azt álmodtam, hogy Zalatnay Cini nálunk,
otthon, a szülői házban vendégeskedett, és playback-ről nagyon kellemes, dzsesszes
dallamokat énekelt folyamatosan, nem a szokásos hülyeségeit. Kissé ciki volt,
hogy csak ketten-hárman alkottuk a nézőközönséget, de engem ez egyáltalán nem
zavart, egy hosszú listával a kezemben pipálgattam az elhangzottakat... :-)
Az év más időszakában, amikor csupán 5-6 órákat alszom zsinórban, ritkán adatik
meg, hogy az álmok tudatosodjanak.
Az oracsbitu alatt 7-8 órák is összejöttek, hála a tekerés "narkotikumának".
Sejtettük, hogy nem könnyű nap vár ránk szerdán - a térképeket nézegetve a különböző
kiadások a különböző utakat erősen különböző minőségűeknek tüntetik fel. Annyi
viszont biztos, hogy jóra (szilárd burkolatra) nem számíthattunk. A szokásos
délidőben nekilódultunk hát, s Hidegségpatakánál északnak fordultunk. Sok-sok
kilométeren egymást érték a fából készült házak, hatalmas portákkal, s a hozzá
tartozó (természetesen laposra legelt) jellegzetes domboldalakkal. Az egyik
domboldalon egyszercsak megpillantottunk egy vadiúj, 2000-ben épült katolikus
templomot - modern, hazai (mo-i) dizájn szerint. Hehe, még a kivilágításra szánt
reflektort helyét is előkészítették - de nem szerelték fel. (Vagy már ellopták?)
Nemcsak a kultúrát, de a fényszennyezést is exportáljuk?
Ezt követően egy még alsórendűbb földútra tértünk rá, de még ezen is lehetett
volna jól autózni. (Sajnos az autós különítmény a kalandot nem vállalta, a 30-40
km helyett képes volt "körbemenni" betonúton, 130 km-t is megtéve.
Emiatt pl. nagyon hiányzott a koradélutáni forró porleves is...) Szép lassan
felkaptattunk (vö. tolacsbitu) egy nagy vízválasztóra, gyönyörű erdők között.
A zötyögtető köveken Balog Jani csomagtartója mindörökre megadta magát. A klasszikus
spárgás technológia azonban a szokáshoz híven kiválóan remekelt! :-) A mintegy
1200 m tsz. fel magasságig felnyúló vízválasztó tetejéről messzi hegyeket pillantottunk
meg - nem mindenki által gyanítva, hogy ma legalább odáig kell eljutnunk, ha
nem épp tovább...
Egy kis legurulás után letértünk egy, még az előzőnél is alsórendűbb útra. Sok
apró pocsolya és sár után ismét felfelé ívelt a terep - még az előzőnél is nagyobb
toláshalmazt kiváltva. A 1300 m fölötti hágóról körültekintve mostmár egészen
közel látszottak a hegyek. (Jó párás idő révén nem igazán működött a távolságbecslősdink.)
A legurulás viszont pár perc alatt lejuttatott bennünket egy hosszú völgybe,
közvetlenül a nagy hegyek alá. A lelégzetünk szinte elállt, jómagam majdnem
felbuktam, bámulván szemben a látványos sziklaalakzatokat. Bakó Misi biciklivel
tesztelte le a patak mélységét ("kerékmosás" fedőnéven), sikeresen
a tengelyig merülve.
Rendes volt, a fotó kedvéért megismételte. Birkák, libák, bocik és pacik nézték
vonulásunkat, s néhol még a helybéliek is kimerészkedtek, tátott szájjal.
Azután az út egy kicsit elhagyta a patak közelét, megjelent a Szentséges Térerő,
s rögtön meg is szólaltak a mobilok. De a visszaráncigálás a technojelenbe még
nem sikerült, visszagurultunk a patak mellé, amely hirtelen bekanyarodott egy
klassz sziklás szurdokba.
Lestünk nagyokat, keresgettük móricka-térképeinken, ugyan hol is játhatunk.
Azután ahogy jött a szurdok, úgy tova is állt, egyszercsak fel kellett gurulnunk
egy hirtelen vízválasztóra, majd a túloldalt le egy "ugyanolyan" völgybe.
(Körben a nagy hegyek persze maradtak.)
A végjáték kemény: hosszú és kitartó emelkedés után megérkeztünk fel, a Gyilkos-tóhoz.
A kocsis különítmény ez idő alatt elfogadható szállást keresett lelkesen. Sátorozni
is lehetett volna ötletszerűen, de annyira hideg és nyirkos volt minden, hogy
mi sem ellenkeztünk valami fedett hely ellen. A végeredmény csak kicsivel volt
jobb: egy kis parasztházban a nénike 3 kis szobában 12 embernyi helyen elaltatta
a csapatot relatíve (a többihez képest) csekélyke összegért. Mosdás lavórban,
ha hozunk patakvizet, a pottyatós budi tűrhető, bár a tiszta hegyipatak mellé
pottyantott - de legalább nem loccsan fel a talajvíz a popsira akképp, int az
előző szálláshelyen...
A Pongrác-tetőn át a pityókalaborig - július
25-e
Lassan a búcsúhangulat kezdett úrrálenni a
csapaton, tekerési kedvünket gyaloglásira cseréltük, s a szokásos délidő a Gyilkos-tó
körül sétálva talált bennünket. A tó hihetelen sáros vízű lett az elmúlt napok
felhőszakadásai nyomán. Románul a hely neve "vörös tó", utalva a környező
erdei talajra, ami a tó medrét is alkotja, magyar elnevezése azonban sokkal
találóbb! Keletkezése jól bizonyítja, hogy a "földtörténet" egy élő
történet - ezernyolcszázvalahányban egy nagy földrengés nyomán hatalmas földomlás
keletkezett, gyakorlati egy hegy fele leomlott jó másfél km hosszan. Ez eltorlaszolta
az itt csörgedező Békás-patak medrét, így keletkezett a tekintélyes méretű Gyilkos-tó,
amelynek medrében az elöntött erdő fái szép lassan elkorhadtak, víz alatti részük
azonban konverzálódott, s a mai napig áll szerte a vízben, mint megannyi cölöp.
Terveztük, hogy "felszaladunk" a közeli hegyoromra - ezt végül csak
a fiatalos Virág és Marci ejtette meg. Helyette "öregesen" beültünk
helyi specialitást, "mitcset" ebédelni, persze némi barna sörrel elegyítve.
Azután lassan elközelgett a biciklis indulás ideje, át az 1250 m magas Pongrác-tetőn.
Hogy ne legyen hiányérzetünk, el is kezdett rendesen esni az eső - csak azt
nem értettük, miből. De eddigre az ilyen "érhetetlenségekhez" már
jól hozzászoktunk. Az esőkabát ugyebár kifejezetten alkalmas az esőben való
hegytekerésre, hiszen a nedvességet jól visszatartja - kívül is, belül is! Eképp
"bőrig izzadva" néztük a szép panorámát a hágón, ahol elállt az eső,
s a gurulásban megszáradhattunk. Útközben többen is bevásároltuk az út mellett
árusított hegyi vadmézzel - a mai napig nagy becsben nyelegetem.
Utolsó vendéglátónkkal, Molnár Zolival és kedvesével, Csillával Gyergyószentmiklós
főterén találkoztunk. Egy gyors esti városnézés következett az alkonyatban,
amelynek sötétségét nem is elsősorban a lebukó Nap, sokkal inkább a nyugati
eget sunyin magáévá tevő éjfekete záporfelhőzet setétítette be. Érdekes volt
a látvány, ugyanis szellő látszólag nem fújt, esni (ekkor még) nem akart, a
felhőzet csak állt, ácsorgott. Tartott mindez a városszemle végéig. Amint elindultunk
a szomszéd falu, Gyergyószárhegy felé, a város határánál elkezdett esni, majd
zuhogni, ömleni, szakadni - lehet-e még fokozni? No én itt adtam fel a küzdelmet
a modern technika közreműködésével: telefonáltam a házi "hullaszállító"
kocsiért, azaz a benzinkúthoz rendeltem Emesét, s szégyenszemre egy utolsó 4-5
km-t száraz kocsiban "tekertem le". Súlyos sportszerűtlenségemért
mostanáig lelkiismeretfurdalás terhel, de lelkem épen maradása akkor megkívánta
ezt az árulást! A történetnek annyi haszna vala, hogy menet közben megleltük
a bőrig ázott Virágot, aki elszakadván a csapattól kétségbeesetten várta a falu
szélén az útbaigazítást valaki jótevőtől.
Hát öntevékenyen nem is lett volna könnyű. A falu közepén egy nagy mezőgazdasági
udvarféleségre kellett bekanyarodnunk, mint kiderült, ez egy - nem teljesen
szabatosan fogalmazva - "pityókakutató telep", amelynek Molnár Zoli
a vezetője. A szobákban tágas helyre leltünk, meleg víz és még villanyfűtés
(radiátor) is segítette a mérhetetlenül szarráázott csapat hitének és életkedvének
visszatérését. Nem kevésbé az utolsó vacsoránk is, amely nagy közösségi szertartássá
vált a tágas konyhában, állófogadás gyanánt. Hargitai sör és skót whisky társaságában
végre csillagászati témákról is beszélgethettünk egyetlen igazán ilyen beállítottságú
vendéglátónkkal.
Végjáték a pityókakutatóban - július 26-án
Reggel (=délben) végre nem kellett igazán sehová
sietnünk, ez a nap az utolsó. Felébredtünk, kényelmesen, úriasan. Kulturális
program gyanánt Molnár Zoli bemutatta a csapatnak az "életterét",
a pityókakutató állomást. Ezeken a vidékeken egy csomó, számunkra triviális
dolog nem terem meg (pl. szőlő) a nagy tengerszint feletti magasság miatt.
A krumplinak viszont mindegy, ezért hát kutatgatják. Az igazi központ Brassóban
székel, az ilyen kihelyezett "alközpontokban" folyik az érdemi munka,
különböző pityókafajták vizsgálata. Zoli végigvezetett bennünket a "pityókáskertben",
majd bemutatta a laborban folyó vizsgálatokat. A program valamennyire kárpótolt
minket a Csíkszeredán elszalasztott sörgyárlátogatásért - kár, hogy a pityókalé
nem igazán iható... :-)
Közben lassan közelgett az oracsbituzárás pillanata. A "csak bicikliseknek"
komoly logisztikai gondot jelentett a hazakerülés megszervezése: normális kerékpárszállító
vonat a "székely körvasúton" alig van, inkább csak személyvonat és
idióta időpontokban (éjjel).
Eszembejutott, hogy gyakran vannak viszont közvetlen buszjáratok Budapestre
számos székelyföldi nagyvárosból, így Gyergyóból is, szinte pár óránként. Zoli
segítségével előre leszerveztük a lehetőséget, megbeszéltettük biciklijeink
plusz fuvarozását - költségben talán még olcsóbban is jött ki, s nem kellett
átszállniuk, meg a bringák miatt aggódniuk.
Megtörtént a búcsúfotó a pityókakutató előtt, egy kicsikét "kizokogtuk"
magunkat egymás vállán, majd ki-ki útjára indult. A bicikliseknek még bőven
volt idejük megtekinteni a szárhegyi Lázár-kastélyt, majd Gyergyó felé indultak
a buszállomásra. A két autónyira fogyatkozott különítmény - hiszen Szalmáék
még a Hargitáról hazaindultak - gyönyörű vidékeken, a Maros völgyén indult "lefelé".
Az itt még nem túl nagy folyó sok tíz km-en zubog lefelé az út mellett - s ahogy
egyre lejjebb ereszkedünk, úgy válik az éghajlat is érezhetően egyre melegebbé.
Legalábbis átlagos esetben így van, most viszont a négy zivatarrendszer, amit
átszeltünk, ezt az érzést kissé megzavarta. Volt, hogy alig lehetett kilátni
a szélvédőn, az ablaksüsü minden igyekezete ellenére. A "városnézés"
Régenben is így történt, még szerencse hogy eltévedtünk, legalább többet láttunk
a városból. :-) Marosvásárhely mellett, egy kis falu viszont megálltunk pár
percre, meglátogatandó egy régi családi ismerősünket. Azután jött Torda, hasadékostul,
amelyet most alaposabban szemügyre vettünk az útról, lévén, hogy pont "szembe
mentünk vele". Készült pár szép fotó róla, lenyúló esővirgák között...
Kolozsvár után persze megint jött a katasztrofális minőségű útszakasz, közben
jó kis felhőszakadással. A közelgő alkonyatban viszont egyre feltűnőbb lett,
hogy a nyugati horizonton egy derült csík csak azt várja, hogy a nyugvó Nap
kidughassa orrát rajta keresztül. Ez Kőrösfő előtt meg is történt - fantasztikus
bíborvörös fény borította be hirtelen a tájat. Nem túlzok, hogy a forgalom szinte
leállt ettől! Életemben talán nem láttam még ilyen hihetetlen fényjátékot. A
derültség határvonala mintegy 100 km-rel arrébb, Nagyvárad, szóval az Alföld
széle felett húzódott - éjszakai megérkezésünk után a rokonság elmondta, az
elmúlt napokban arrafelé korántsem volt olyan zivataros, kataszrofális idő,
mint amilyenben mi "beljebb" részesültünk.
A buszra ült biciklis csapat utazási élményeiről nem nagyon meséltek a többiek.
De lehet, hogy nem is nagyon lehet mit? A "Favorit trans" busz 16
órakor indult, éjfél után ért a határra, két órás ácsorgás után hajnalban érkezett
Budapestre. Ismerve ezeket a buszokat, túlságosan nagy kényelemre ne gondoljunk.
De talán még ezzel együtt is kevésbé macerás volt a történet, mint rohangálni
vonatról vonatra, kalauzolat jattolgatni, átkelni a határon biciklivel, majd
újra vonatozni, további két menetben, átszállással. Virág és Marci éjfél körül
Nagyváradon leszállt, hiszen a kocsijuk udvarunkban hevert. Másnap tértek haza,
akárcsak mi.
Hát ennyi az Oracsbitu 2002 igaz története. A 14 nap alatt megtett távolságunk
nagyjából 540 km-nyi, de ezalatt tizenegynéhány "nagy dombon" keltünk
át. Emiatt és a köves utak miatt a fenti számot be kell szorozni a "székely-állandóval"
(3). A kapott értékhez tegyünk még hozzá a napi négy templomnyi távolságot,
és az esőszorzóról se feledkezzünk meg...
Összeállította: Tepi (Dolánszky Gyuri közreműködésével)
(A biciklitúra képanyaga elérhető a Magyar Csillagászati Egyesület - http://www.mcse.hu
- Képgalériájában.)
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.
|