A nyár már rég elmúlt, és elég sok munkával
telt azóta az időnk, tehát pihenni vágytunk. Több úticél is
szóba került közöttünk, még a később cunami sújtotta Kandooma
Resort ( Maldív - szigetek) is eszünkbe jutott, de végül egy
általunk már régen vágyott helyre mentünk el Portugáliába, Madeirára.
A szállás kiválasztása és az odautazás a katalógus alapján még
egyszerűnek tűnt. Találtunk egy, az elképzeléseinknek megfelelő
szállodát, kellemes nyugodt környezetben, szép szobával, és
csodálatos panorámáva az Atlanti-óceánra és Funchal városára,
ez volt a Hotel Baia Azul.
Az is tetszett, hogy charter járat indult Budapestről - egy
kb 2 órás kitérővel Gran Canarián át - Madeirára. A menetrend
szerint reggel 9. 20-kor indulunk, és - úgy terveztük - , hogy
aznap kb. du. 4 után már le is guríthatjuk az első pohár madeira
borunkat.
Ez volt a terv. Le is foglaltuk az utat.
Az indulás napján reggel kimentünk a repülőtérre, és viszonylag
rövid ideig tartó sorbanállás után be is csekkoltunk. A repülő
kis késéssel felszállt. Útközben azonban úgy tűnt, hogy egyre
hosszabb idő kell ahhoz, hogy odaérjünk Gan Canariára. A gép,
amivel utaztunk - finoman szólva - nem lehetett a légitársaság
gépparkjának sem a büszkesége, sem a legújabb darabja. Egy útitársunk
- aki épp mellettünk ült és 2 heti rendszerességgel tette meg
ezt az utat - elmondta, hogy szerinte nem a szokott módon és
sebességgel repülünk, illetve szálltunk le. Így csak kevéssé
lepődtünk azon meg, hogy a cég helyi képviselője szerint a gép
Gran Canarián javításra szorult. Minden elismerésünk a pilótának,
mert az idő múlásán kívűl mi mást nem vettünk észre.
Gran Canarián kiszálltak az oda utazók, és ezt követően
minket, madeirai utasokat várt az a meglepetés, hogy nekünk
is ki kellett szállnunk, mert nem ment a gépünk tovább Funchalba
- ami Maderia fővárosa -, hanem visszaindult Budapestre. Madeirán
ugyanis olyan orkán erejű vihar tombolt hogy lezárták a repülőteret.
Így Gran Canarián ragadtunk, és ha már így alakult, igyekeztünk
megszeretni a helyzetet, hogy lehetőség adódott ennek a helynek
is a megismerésére.
Gran Canaria szerintem annak jó hely nyaralni, aki homokos tengerparton
szeretné tölteni az idejét fürdéssel és napozással, és nem szeretne
sokat kirándulni. Aki attól tart, hogy a napozás alatt lemarad
valamiféle pótolhatatlan természeti vagy történelmi szépségről,
annak is ajánlom Gran Canariát, mert az aggodalom teljességgel
alaptalan.
Kellemes a szállodanegyedek környezete, szépen parkosítottak
az ilyen települések belső részei, a strandok jól kiépítettek
- Maspalomas dűnevidéke pedig igazán szép - , de a sziget belseje
csak egy szokványos mediterrán táj, ahol láthatóan kevés csapadék
esik.
Ami jó még erről a szigetről elmondható, az az, hogy olcsó az
autóbérlés, és a benzin literje kb. 120-Ft-ra jön ki.
Meg kell említenem, hogy az utazási iroda helyszíni képviselője
kifogástalan munkát végzett, mert - a lehetőségekhez mérten
- az egyéni igényeket felmérte, és szerzett egy kellemes szállást
San Augustinban, valamint a további lehetőségekről is tájékoztatott
minket, azaz, hogy
- azonnal visszafordulhatunk Budapestre ( azt hiszem nem meglepő,
hogy ezt senki nem választotta ) és egy későbbi időpontban el
lehet indulni ismét Madeirára,
- végig maradhatunk Gran Canarián az esti szállásunkon, illetve
lehet más hotelt is választani, (ilyenek voltak, de végül mindenki
átjött Madeirára),
- megkísérelhetjük másnap az utazást helyi járattal Madeirára,
vagy
- az utazás kb. fele idejénél is át lehet menni Madeirára.
A hölgy - Bernadett - olyan idegenvezető, akit bárhol, bármikor
szívesen fogadnánk ismét, mert annyira elégedettek voltunk vele.
Idegenvezetőnk tehát felmérte a "kívánságműsort",
azaz, hogy ki mit szeretne.
Mi a másnapi átutazási kísérletet választottuk, mert Gran Canaria
kellemes hely, de Madeira azért MÁS. Ezzel a döntésünkkel viszont
egy másik "kalandtúrára is befizettünk".
Itt azt meg kell jegyeznem, hogy nem kellett semmiért fizetnünk,
mert mind az utazási iroda, mind a légitársaság megfelelő módon
helyt állt. Mi pl. annak ellenére, hogy reggelis ellátásra fizettünk
be Madeirán, maradhattunk volna a gran canariai hotelben félpanziós
ellátással, felár fizetése nélkül. Továbbá a leszállástól, és
az első közös döntéstől - azaz, hogy nem megy senki haza - számított
kb. 1,5-2 órán belül megvolt a hotel, ahova vittek minket, és
este már Bernadett arról tájékoztatott, hogy aki másnap menni
akar, annak ki is van nyomtatva a repülőjegye.
Gran Canarián a Hotel Gloria Palace-ban laktunk tehát, ami egy
átlagos négycsillagos hotel, de különösen jó volt a konyhája.
Kifejezetten kellemes társaság keletkezett a madeirai utasokból,
így este újonnan szerzett ismerőseinkkel egy jót még beszélgettünk,
de másnap 8-kor nekünk már ébresztő volt, mert várt minket Madeira.
Reggel még nem volt arról információnk, hogy megy-e gép, vagy
sem, a reptéren derült, hogy igen! indulhatunk. Egyébként egy
szigetközi járatokat üzemeltető légitársaság kisebb, légcsavaros
gépével mentünk, de új, szép és nagyon kényelmes volt, pl. a
lábunknak kellemes távolságban elhelyezett, kényelmes bőrülések
voltak benne stb.
Még azt is el kell mondani, hogy a csupa ismeretlen emberből
összeverődött magyar társaság itt is példamutatóan összetartott,
pl. volt, aki számolta, hogy mindig megvan-e mindenki, volt,
aki tájékozódott és tolmácsolt.
Szóval a mi kis társaságunk úton volt Gran Canaria repterére.
Útközben láttunk egy csodaszép szivárványt is, amit le is fotóztunk.
Megérkeztünk a reptérre, igaz rossz terminálon tettek
ki minket, de mi utasok intézkedtünk, és már úton is voltunk
a helyes irányba, amikor az idegenvezető "megtalált"
minket.
Megkaptuk a repülőjegyeinket, és beálltnuk a BINTER Canarias
pultjánál váró sorba. Itt nem volt ülésrend a repülőn, felszálláskor
mindenki oda ült, ahova akart. Két-két üléspár volt egymás mellett,
és még maradt üres is, tehát volt miből válogatni. A gép bár
légcsavaros volt, de nem túl kicsi, így ezért pont nem is aggódtunk.
Felszálltunk, igaz ez azért más volt, mint a nagy vagy nagyobb
utasszállítókkal, mert ebbe a gépbe rendesen bele-belekapott
a szél. Mindenesetre napfényes időben repültünk el Gran Canariáról,
és élveztük a kényelmet, meg a kedves kiszolgálást.
Már idő szerint Madeira felett kellett volna járnunk - mivel
eltelt több, mint 1 óra - , amikor észrevettük, hogy egyre több
és több lett a felhő, esett az eső, és egyre több légörvény
kapott bele a gépbe. Kinéztem az ablakon, és nem láttam a szárnyat,
pedig annak közelében ültem. Aztán figyelni kezdük a gép mozgását
és érezhető volt, hogy körözünk, egy pillanatra ki is villant
Madeira ( utólag azonosított) ÉK-i része, akkor láttuk, hogy
bár nagyon alacsonyan vagyunk, de akkora a köd, hogy semmit
nem lehet látni. A légiutaskísérők is csak nézegettek egymásra,
de már nem volt mosoly az arcukon. Ez a miénkről is lefagyasztotta,
na meg az is, hogy a gép eléggé rázkódott a levegőben. Szerintem
elég sok fohász hangzott el ott és akkor. Aztán a helyzet fokozódott,
mert a kapitány beszólt az utastérbe, hogy most még 5-10 percet
várunk, és ha nem változik a helyzet, akkor megyünk vissza Gran
Canariára. A következők futottak át bennem: tessék mondani,
ugye van elég üzemanyag? Aztán: ennyi erővel maradhattunk volna,
és akkor most nem félnék ennyire. Végül: tessék mondani, ilyen
viszonyok között ugyan mi történhet 5-10 perc alatt, hogy mi
leszállhassunk?
Múlt az idő, és hirtelen azt lehetett érezni, hogy a kapitány
megtalálta a helyes ivet a leszállásra, mert bár rázkódott a
gép, de mégis céltudatosan tartott egy irányba, annak ellenére,
hogy látni nem lehetett szinte semmit. Végül megpilantottuk
a leszállópálya végét, annyira alacsonyan mentünk, hogy már
az égőket is tisztán lehetett látni.
Itt jegyzem meg, hogy aki volt Male, Korfu vagy Santorini repülőterén,
az tudja, hogy milyen egy kis repülőtérre leszállni. A madeirai
ezeknél még kisebb, és felerészt a tenger fölé betonozott plató
- olyasmi, min egy autópálya -, amivel majdnem szemben egy hegy
van, alatta és mellette pedig autópálya van. Egyébként ezt az
építményt a XX. század 100 lefontosabb műszaki teljesítménye
között tartják számon. Mi kb. du. 2 - fél 3 körül szálltunk le
erre a mérnöki műre, és mint utóbbi kiderült, aznap mi voltunk
a másodikak akiknek ez sikerült.
Vastapsot kapott a pilótánk, mert azt hiszem aznap nagyon az
ügyességén múlt, hogy minden jól sült el.
Amikor kiszálltunk a gépből, szakadt az eső, de ez valahogy
senkit nem érdekelt, úgy örültünk a jó kis anyaföldnek.
Mire kijöttünk a repülőtérről, akkora meg már el is állt az
eső, és kisütött a nap. Ahogyan a busszal haladtunk, egyre inkább
azt láttuk, hogy nagyon megérte az első alkalommal átjönni Madeirára,
mert a sziget nem egyszerűen szép, hanem gyönyörű.
Madeira, általános véleményünk a szigetről
Szállodánkat, a Hotel Baia Azult azoknak ajánlom, akik jó környezetben
és parkolási lehetőséggel, kellemes és nyugodt szállást keresnek,
de sokat fognak kirándulni. ( Persze ebben a hotelben is volt
medence, jacuzzi, fitnesz terem, több bár, ápolt kert stb. )
A Hotel Porto Mare-t pedig azoknak ajánlom, akik inkább a szállodában
fogják tölteni az időt, mert jobban felszerelt, illetve szép
nagy, medencés parkja van. Bár Madeirán a szállodában maradni
szerintem vétek.
Be lehetett fizetni különböző fakultatív programokra, de mi
a férjemmel már előre eldöntöttük,hogy autót fogunk bérelni.
Az Avis-nál ez meg is történt, ahol egy igen jó állapotú VW
Polo-t kaptunk, és rögtön el is indultunk "csak úgy találomra"
nyugat felé.
Mivel a szigeten előfordulnak sziklaomlások, a kisebb utakon
kátyuk stb. ezért itt kifejezetten javasolt az autóra a teljeskörű
biztosítás megkötése. Mi is ezt tettük, igaz az 5 nap alatt nekünk
nem adódott semmiféle problémánk. Ahol ilyen leomlásokat észlelnek,
kitáblázzák, és előre láthatóvá teszik.
Külön meg kell említeni, hogy a sziget úthálózata kiemelkedően
jó, a szigethez mérten igen sok a nagyon jó minőségű autópálya,
szinte vadonatúj alagutakkal, és a főutak is megfelelő állapotúak.
Vannak persze eldugott tengerparti utak és hegyi hágók - ezeken
ne lepődjünk meg, ha a vízesés az útra és az autónkra zúdul
-, melyek minősége nem túl jó, de lehet választani, hogy hol
akarunk közlekedni.
Ehhez kapcsolódik, hogy a kitáblázottság is nagyon jó, de ha
esetleg mégis rossz felé fordulnánk, a helyiek nagyon szívesen
segítenek, akár szóval, akár elsétálva és megmutatva a helyes
irányt, hanem beszélnek pl. angolul.
A benzin ára kicsivel 1 Euro fölött volt, amikor mi ott jártunk,
tehát elég drága, viszont a sziget méretéből adódóan nem fogy
belőle sok. Fontos, hogy érdemes a főváros környén tankolni,
mert vidéken kiszámíthatatlan, hogy hol találnuk majd benzinkutat.
Lényeges az, hogy a közlekedési szabályok betartására mindig
nagyon ügyeljünk, ezt teszik a helyiek is - olykor még számunkra
idegesítő módon is - , de jó okuk van rá, ugyanis a közlekedési
rendőrök egy része civil ruhában és civil rendszámos autóval
jár, és csak akkor fedik fel magukat, ha büntetnek. Ezzel viszont
el is érték, hogy a szigeten igen magasfokú a közlekedési kultúra.
Első kirándulásunk egy kis halászvároskába a Funchallal majdnem
egybeépült Camara de Lobosba vezetett. Itt találtunk
egy nagyon kicsi, de szép belvárosi és kikötői részt, és kedvünk
támadt vacsorázni. Sajnos az ottani éttermek inkább kocsma jellegűek
voltak, nem olyasmi, mint amit mi kerestünk, illetve ahol hajdan
Winston Churchill festegetett akvarelleket. Így elindultunk
vissza Funchalba.
Funchal nyugati szélén lementünk a tengerpartra egy kanyargós
úton a Pestana Hotel mellett, mert még mindig nem adtuk fel
a szándékunkat, hogy megünnepeljük a sikeres landolást Madeirán.
Arra gondolva, hogy a helyiek tudják, hol főznek jól, beültünk
az El Barquiero nevű étterembe, ami a lehető legjobb döntés
volt. Konyakos homárkrémlevest ettünk, espadat ( helyi típusú
hal) madeira módra banánnal, illetve királyrákot.
Másnap pedig elkezdtük felfedezni a szigetet. Elmondható, hogy
Madeira alapjában véve is szép, így itt legtöbbször maga az
út a cél, és az még lehet, hogy ahova megérkezünk, még egy fokkal
szebb hely lesz.
A
sziget szépsége több dologban rejlik, így pl. hogy kis ( 26
kmX 50 km) területen egyszerre látható, tapasztalható szubtópusi
klíma ( banán és ananász ültetvények, mangófák, kókuszpálmák),
majd a sziget belseje felé haladva ez mediterránról változik
mérsékeltre, végül hegyvidékire fenyőkkel, és nem kerültük el
a havat sem a Paul da Serra fennsíkon, illetve a Pico do Arieio
közelében.
Emellett nagy a rend és a tisztaság, az építkezéseken, épületeken
pedig az látszik, hogy ott azt építették, amit akartak, nem
pedig azt, amire pénz jutott. Engem főképp Funchal és környéke
kifejezetten Monacora emlékeztetett. Igaz ez már csak azért is,
mert sok, szebbnél szebb park van, továbbá mindenütt virágok,
és más növények tündökölnek.
Homokos strandból kevés van - az is csak feltöltött - , tehát
aki erre vágyik, annak hajóval Porto Santo-ra Madeira testvészigetére
kell látogatnia, mert ott viszont kb. 8 km-es aranymonokos strand
van. Oda hajóval (kb. 50 Euroért) vagy repülővel (kb. 80 Euro-ért)
lehet átmeni, és a srandon kívül Kolombusz Kristof házából berendezett
múzeum a látnivaló, mivel az itteni kormányzó lányát vette feleségéül,
itt élt, és innen indult átkelni az Atlanti-óceánon.
Bevásárlás szempontjából a supermarketek kínálata olyan, mint
akár itthon, akár pl. Bécsben, és az árak sem elrugaszkodottak.
Madeirára jellemző még, hogy bármikor eleredhet az eső, de aztán
percek alatt el is áll, tehát esernyőre mindig szükség lehet.
Ez nem rontja el a szabadságot, és a természet szivárványokkal
kárpótol az esetleges elázásért.
Első körútunk: Nyugat és Észak-nyugat Madeira
a főbb állomások: Camara de Lobos, Cabo Girao, Ribeira Brava,
Porto Moniz, és visszafelé a Paúl da Serra fennsík, majd ismét
Ribeira Brava. Ez az út csakis a természet szépségeiről szólt.
Camara
de Lobosról már írtam, de Cabo Girao ennél érdekesebb
és szebb, ugyanis ez a világ második lenagyobb "vízbe szakadó"
sziklája.
Ide az előző napról már ismert tengerparti úton indultunk el,
ahol meg lehetne állni minden kanyar után, mert a táj folyton
változik, és szép, de mindig másképpen.
Banánültetvények és apró öblök, később szőlőföldek mellett haladtunk
el, aztán letértünk Cabo Girao-hoz. Ide érdemes felmenni a kilátóhoz
(miradoro), mert csodás képeket lehet készíteni, és belépés
pedig ingyenes. A környéken - amikor mit ott jártunk - építkezés
zajlott, de ettől még oda lehet menni és élvezni a panorámát.
A
kitérő után folytatuk utunk Ribeira Bravaig a tengerparton,
ami egy kisváros, kellemes főtérrel, sétánnyal, kávézókkal.
Itt észak felé fordultunk, és elindultunk a sziget belsejébe.
Aki látta a Gyűrűk ura c. fim első részét, és emlékszik Tündeföldre,
az könnyen el tudja képzelni, hogy a sziget belseje milyen,
mert szerintem aki kitalálta, hogy Tündeföld milyen, biztos,
hogy járt Madeirán. Magas, fenyővel fedett, illetve feljebb kopár
hegyek között vezetett út, és bármerre néztünk vízesések csordogáltak
vagy zúdultak ki a sziklák közül. A fényképezőgép keresőjében
egyszerre minimum 6 zuhatagot lehetett lefotózni. Mellettünk
pedig kis folyó rohant az óceánba, megálltunk és egy pillanatra
úgy éreztük, mintha akkor éppen Ausztriában lettünk volna.
Nem kellett fél óra, és elértünk a sziget északi részéhez, Sao
Vincente-hez. Itt egy kis kápolnát érdemes megnézni, és
aztán irány az északi part, illetve az észak-nyugat felé, Porto
Monizba vezető út, ami egyszerűen csodaszép. A
déli parton megismert sziklákformák itt még festőibben néznek
ki, és itt a part melletti sziklacsoportok még fokozzák ezt,
melyek úgy néznek ki, mint épp most köpte volna ki őket a vulkán.
Itt választhatjuk a régi ( antiqua) utat, melyet mintha csak
odakarcoltak volna a meredek sziklákba, vagy válaszhatjuk az
alagutas autópályát, és még a kettő között pár km-nként átjárás
is van.
Seixal, Porto Moniz: az utóbbi a szebb - ha lehet választani-,
de nehéz róla írni, mert itt a már említett bazaltformákat sokszoros
mennyiségben kell elképzeni, és úgy, hogy közöttük járkálni,
nyáron meg fürödni lehet. 0lyan ez a hely, mintha egy vulkánkitörés
után megszilárdult sziklák között járkálnánk, melyek úgy maradtak,
ahogyan a tűzhányó
kiköpte őket. A hatást fokozza, hogy a nyílt óceán nagyobb hullámai
ide be-becsapnak, és dörög, felcsapódik a habos víz. Legalább
egy órát el lehet itt nézelődni.
Érdemes megemlíteni, hgy amikor odaértünk jégeső esett, majd
kb. 10 perc múlva már sütött a nap.
Innen a sziget nyugati oldalán indultunk vissza a Paúl da
Serra fennsíkon keresztül. A kaptató Porto Moniz felett
ismét fotózásra csábított, majd a sziget dzsungeles növényzetű
belseje volt a következő látnivaló. A
dzsungel aztán szép lassan fogyott, és ahogy egyre feljebb érünk
végül csak zuzmó marad. Itt kb. 1700 m. fölött voltunk, úgyhogy
a következő látnivalókat a sziget felett áthaladó felhők adták,
melyekbe "belementünk". A a hágók között külön élmény
volt látni a sziklák között átsuhanó felhőket látni-hallani
a tomboló szelet. Szinte észre sem vettük, és megváltoztak az
útviszonyok, vízes, majd hókásás lett az út. Lápos vidékhez
értünk, ahol hófoltok tűntek fel, majd egybefüggő 30 cm-s hótakaró
vett minket körül, és minimális lett a látótávolság, a szél
pedig igen erőssé vált. Az úton csak egy nyompár volt már járható.
Vissza út nem volt, így nyári gumival keltünk át a hágón.
A fagyott részek után fél órával pedig a már említett Ribeira
Brava-ban a kellemes óceánparton ittuk a forró csokit egy
szál pólóban, és hétágra sütött a nap.
Ez egy igazán kellemes kisváros a déli part közepe felé. Mediterrán
hangulatú főtere van, ami azonnal csábít egy kis kávézóba beülni,
és akár kávét, akár forró csokit inni, no meg a finom helyi
péksüteményeket megkóstolni, és mindez nem került többe, mint
6 Euro.
Második körútunk: Kelet és Észak-Kelet Madeira
Ezt az utat Funchal egyik külvárosában, Palheiro-ban a Blandy
Garden-ben kezdtük. Jó tudni, hogy az útikönyv folyton ezen
a néven említi, de így nincs kitáblázva sehol, ellenben Palheiro
Gardens néven annál többször. Csodás botanikus kert ez, tele
növényekkel a világ minden tájáról.
A kert több - egyenként elnevezett - részből áll, melyeket különböző
módon alakítottak ki, pl. franciakertként, angolos módon, vagy
burjánzó rengetegként, megint másutt pedig csak fákat és cserjéket
lehe látni. Jól ezt elmondani nem lehet, látni kell. Egy példa,
képzeljünk egy domboldalt, tele óriás filodendronokkal, mintha
csak abból lenne a domboldal. Másutt orchideákat láthatunk,
és még van itt egy kis kápolna is, különféle trópusi fák gyűrűjéban.
A kert végén, a túra közepén pedig kis teázó van, ahol a tea
kellemes, a kilátás meg lenyűgöző.
Érdemes megemlíteni, hogy idejövet útba esik a nemzeti botanikus
kert is, ami hasonlóan szép.
Palheiro-ból Camachába mentünk, ami a helyi kosárfonás
fellegvára. Van is egy hatalmas üzlet, ahol mindent lehet kapni
vesszőből, a borosüvegtartótól a kis állatfigurákig, elérhető
áron. Egy óratorony érdemel itt még említést, ami pont a kosaras
bolt mellett van.
Rövid idő után tehát tovább indultunk a sziget észak-keleti
része felé, megint be a "vadonba" és útközben egy
kedves bácsitól vettünk pár gyülmölcsöt (anónát), aztán Porto
da Cruzba is értünk.
A tengerpart itt is csodás, de annyiban más, hogy itt fekete
homok és hatalmas fekete kövek találhatók a sziklák, így a Sasbérc
lábánál is. Akkora a hullámverés, hogy életveszélyes lenne a
vízbe bemenni, tehát strandként a csodás tájban medencék kerültek
kialakításra. Különös hangja van annak, ahogyan a becsapó hullámok
vize visszahúzódik, és görgeti a köveket magával a víz morajlása
mellett. Az útikönyv szerint itt kellett volna lennie egy működő
cukornád-malomnak, amit meg is találtunk, de sajnos nem működött,
felújítás alatt állt. Így is beengedtek mindket, hát engem Stephen
King mágorlójára emlékeztetett leginkább.
Innen
Santanába mentünk egy szép panoráma úton, ahol 50 m-ként
érdemes volt megállni fotózni az északi tájat. Santanában tipikus
madeirai kis házikók láthatók. A Santanába vezető út maga szebb
volt, mint a település.
Viszafordultunk, és a sziget leg észak-keletibb csücske felé
vettünk útunk, Cabo sao Laurenciohoz. Kicsit becsapós
az odavezető út, mert egy ipari kikötő mellett kell elhaladni,
de odaérve a látvány lenyűgöző. Be lehet látni a sziget keleti
és északi részét, illetve egyszerre látható mindkét oldal, az
azt elválasztó földnyelvvel együtt. A festői sziklák persze itt
is jelen vannak, itteni jellegzetességük az, hogy vöröses színben
pompáznak.
Késő délutánra járt az ide, idő így Funchal felé vettük utunk,
de megálltunk még Canicalban, ahol egy kicsi bálnamúzeumon
kívül más látnivaló nincsen.
Tovább is mentünk Santa Cruzba repülőket nézni, mivel
itt a strandról pont rá lehet látni a le- és felszálló gépekre.
Kis türelem, és elkészíthető a kép, amint egy gép épp földet
ér.
Harmadik körútunk: Közép-Madeira
Útunkan Funchaltól keletre, Machicoban kezdtük. Madeira
régi fővárosa volt, de mostmár csak egy kisebb város, ahol 2
templom a látnivaló, meg egy régi-régi, de nagyon pici erőd.
Gyarmati hangulatú a "belváros" egy szép térrel, de
nagyon kicsi az egész, kb. 1 óra alatt bejárható, megnézhető.
Következő állomásunk ezen a napon Curral das Freiras, azaz
Az apácák völgye volt. A hely gesztenye termeléséről híres,
no meg arról, hogy elképesztően kanyargós úton lehet odajutni.
Megkóstoltuk a gesztenye tortát, háát, elég jó volt, de ez nem
az általunk várt verzió. Piskótaszerű, és nincsen benne külön
töltelék. A gesztenylikőr, illetve meggylikőr - ez is specialitás
- pedig nem volt olyan vonzó, hogy megkóstoljuk. Jó izű volt
viszont az almatorta, ami madeirai specialitás, nagyon fimon
tésztában sült almás édesség, dióval gazdagítva.
A falu kicsi, és nem lehetett gesztenyéből készült különlegességeket
kapni, csak enni és inni. Mi itt bementünk egy ajándék üzletbe,
és pl. bögrét vettünk 2 Euro-ért,ami Funchalban már 4-5 euro
volt, illetve a csipke terítők itt még relatíve elérhető áron
voltak kaphatóak. Egy kb. 15X30 cm-s darab 62 Euroért, kisebb
48 Euro-ért, míg Funchalban a legolcsóbb hasonló méretű darabok
darabok 80-100 Eurotól indultak. Ekkora árkülönbségek voltak
a csipkében, és egyéb dolgokban is.
Ennek a napnak a délutánját pedig Montéban töltöttük,
ami magyar szempontból is érdekes hely, mert itt van eltemetve
az utolsó Habsburg uralkodó, egyben magyar király.
Monte Funchal fölött van a hegyoldalban, egy jó kaptatós, hajűkanyaros
úton lehet feljutni, illetve felvonóval is, amit pl. a síterpeken
használnak. Megéri felmenni, részint mert igazi "békebeli"
hangulatú hely ( valami olyasmi, mint pl. Karlovy Vary) illetve
a templomban van eltemetve IV. Károly király. Emellett a templom
egyébként is érdekes és szép, azon kevés műemlék egyike, amit
feltétlen meg kell nézni, a szigeten szokásos csodás kilátásról
már nem is beszélve.
Monte még arról is nevezetes, hogy innen lehet kosárszánnal
lejutni Livramento városrészig. Mi a szánozást kihagytuk, de
az autóval véletlen rátévedtünk a kosárszán pályára-utcára (
volt vagy 45% a lejtése), no annyi elég is lett belőle.
Negyedik útunk: Közép Madeirán a Pico de Arieirohoz vezetett.
Elszántuk magunkat a "megmászására" autóval, és itt
is igaz volt, ami Madeirán oly sokszor: az út a cél. A pálmás
tengerpartról indultunk el, babérerdők, majd mérsékelt égövi
fák, aztán fenyők és végül zuzmók között folytattuk utunkat.
Néha esett az eső, néha sütött a nap, végül köd lett, aztán
a csúcstól talán 100 m-re szélvihar tombolt, és egy rendőrautó
lezárta az utat, le is kísért minket, tehát sajnos nem tudtunk
felmenni.
Ezért úgy döntöttünk, hogy itt az ideje közelebbről megismerkedni
Funchallal. Kedves város, gyarmati bájjal és modern világgal.
Az óvárosban a kikötőnél érdemes parkolni, mert mindig lehet
helyet találni, és onnan gyalog minden könnyen megközelíthető.
A belváros pedig olyan hangulatos, hogy kár is lenne nem érezni,
élvezni azt. Árnyas, hol ódon, hol teljesen modern épületekből
álló utcák, ahol szintén jól megfér egymás mellett pl. az Avenida
Arriaga-n a Benetton bolt a Blandy borkereskedéssel és persze
számtalan kávézó.
Itt is van erőd, meg múzeumok, valamint a városháza terén több
nagyon régi épület, ezek egy séta alatt mind bejárhatók.
Feltétlen jó ellátogatni a már említett Blandy borkereskedésbe
( Blandy Winery), ezt mindekinek ajánlom, mert kis múzeuma is
van, no meg itt lehet ingyenes kóstolni a borokat, majd azt
követően kiválasztani a megfelelő évjáratú madeirát. Mi itt
komoly anyagi "veszteséget" könyveltünk el, mert olyan
finomak a borok, hogy alig lehet közülük választani. Mellesleg
itt még olcsóbb is a bor, mint a supermarketekben.
Visszatérve az óceánhoz, a kikötőben láttuk a Santa Maria hajó
1:1arányú másolatát, ez volt az, amelyen Kolombusz átkelt az
Újvilágba. Merész egy tett volt, kész csoda, hogy célba is ért
egy akkora lélekvesztővel. Egy kirándulás egyébként személyenként
26 Euro-ba kerül rajta, mi ezt kihagytuk, met a víz nem volt
túl nyugodt ottjártunkkor.
A kikötőben van még a Beatles együttes egykori yachtja, ami
ma étterem. Nagyon hangulatos hely, kipróbáltuk, nekünk tetszett.
Az asztalok kis csónakokban vannak, és elég távol esnek egymástól,
egy csónak, egy asztal, a kilátás persze itt is szép.
Végül, de nem utolsó sorban a helyi futball stadion oldalán
méteres betűkkel a "Fehér" felirat olvasható, amitől
bizony megdöbbentünk, hogy az elhunyt magyar focista ott mekkora
tiszteletet kap még mindig.
Ötödik útunk: Rieberia Bravan túl vezett a dél-nyugati parton
egészen Calhetáig. Itt is igaz volt, hogy az út szépséégért
érdemes volt elindulni, de mi szerettünk volna végre egy működő
cukornád malmot is látni, és az útikönyv szerint ott - is -
van. A cukornád malmot megtaláltuk, de ez sem működött. Kárpótlásult
itt megkóstoluk a poncha-t, ami egy madeirai ital, cukornád
pálinkából, naracsléből és mézből áll.
Ezzel el is értünk a szabadságunk végére, este még ettünk és
beszélgettünk egy jót kedves barátainkkal, aztán másnap reggel
csomagolni keztünk, mert délután indult a gép haza.
Hazaútunk csendes és nyugodt volt, ezúttal a légitársaság büszkeségével,
egy nagyon kényelmes géppel jöttünk, gyorsan, és még a légörvények
is elkerültek minket.
Jó volt, szép volt, elsőre elég is volt amit láttunk, de ide
még visszamegyünk, mert Madeirát nem lehet megunni, nem lehet
vele betelni.
Dr. Barna Edina