Üdvözlök mindenkit, aki ezekből a lapokból merít ihletet az
utazásához! Az idei nyaralással kapcsolatban vettem fel Árpáddal
- szerkesztő - a kapcsolatot, és ő kért meg, hogy eddigi útjainkból
írjak emlékezést, mert másoknak segítség lehet. Tudom, mennyit
számít a tervezés, hát legyen itt egy rövid megemlékezés a tavalyi,
2005-ös nyaralásról.
Lassan egy éve már, hogy eldöntöttük, 2005-ben Spanyolországnak
vesszük az irányt. A katalógusok bújása közben akadtunk egy
nyolcfős apartmanra Orpesa del Marban igen jutányos
áron. Orpesa egy fejlődő üdülőfalu, akkor még csak ennyit tudtunk
róla….
Június 24-én hajnalban indultunk, tudván, este tranzitszállásunk
lesz a francia autópálya közelében. Erről később. Kaposvárról
bő óra alatt Letenyén voltunk, a kötelező megállás után átgurultunk
Horvátországba. A horvátok útlevelet és a vouchert (szállásigazolást)
kértek, de 5 perc alatt megvolt minden. Mi az autópályát elkerülvén
Cakovec érintésével az abszolút csendes Sredisce
ob Dravi határátkelő felé mentünk. Ez Cakovec városában Ormoz
keresésével érhető el. Egy érdekes kereszteződés. A főút balra
tart, nekünk meg egyenesen kell továbbmennünk. A táblán emlékeim
szerint Maribor és Szlovénia irány szerepel. Gyakorlatilag megállás
nélkül léphettünk be Szlovéniába. Itt Ptujnál átlépve
a Dráva-hídon Sl. Bistricát kell keresni, de már az autópálya
is feltűnik a táblákon. Bistricánál tudunk fel menni az autópályára,
Spanyolország felé nyilván Ljubljanának. A pályán
eurót is elfogadnak de elég kedvezően kaptunk szlovén tolárt
az egyik banktól, mi azzal fizettünk. Ljubljanáig még kapuk
vannak, de utána már a bilétás rendszer működik. A Celje-Ljubljana-Postojna-Nova
Gorica útvonal jelenleg 2270 szlovén tolárba kerül. Lehet menni
Trieszt felé is, az aktuális díjakról nagyon pontos információkat
lehet kapni a www.creativ.si\tourist
honlapon. (Current information - AMZS - Prometne informacije
- cestnina v Sloveniji). Az autópályát a hegyekben is nagy rössel
építik, lehet, hogy már el is készültek vele, akkor végig autópályán
vezethet utunk. Tavaly még Celje és Ljubljana között, illetve
Razdrto és Ajdovscina között hiányzott egy szakasz, de már építették
azokat. Olaszországhoz közeledvén megálltunk tankolni, mert
hát a francia és olasz üzemanyagárakhoz képest a szlovén barátságosabb
volt. (Kint a főlapon aktuális információk.)
Olaszország. Remek infrastruktúra, szélsebes autópályák, őrült
sofőrok. Mi a Gorizia-Palmanova-Mestre-Padova-Monsélice
vonalon haladtunk. Autópályadíjak: www.autostrade.it
Itt, hogy spóroljunk az autópályadíjakon, meg hogy lássunk is
valamit, lementünk a 10-es útra. Jó út, de ugyanolyan forgalmas
is. Ha kikapjuk, lehet tépni, de előfordulhat poroszkálás is.
Éjszaka jó választás lehet. Monselice-Montagnana-Legnago-Nogara-Mantova.
|
Mantova szélvédőn keresztül |
Majd tovább Cremona felé. Vissza az autópályára,
az A21-esen elhagytuk Piacenzát, Alessandriát, és Astinál
letértünk a hegyek felé. Mint utólag kiderült ez hiba volt.
Az Asti-Alba-Bra-Fossano útvonalat követve a 231-es úton megérkeztünk
Cúneóba, ahol hazánk röplabdás fenoménje, Kántor Sanyi játszik.
Vagy játszott, de ettől mi még tovább Borgo San Dalmazzo
felé. Itt kaptuk a hírt egy járőrtől, hogy a Maddalena
hágó le van zárva. Hogy kerékpárverseny volt-e vagy mi egyéb,
nem tudjuk, de változtatni kellett a terven. A térképen jól
látszik, hogy egy választásunk maradt. A tervezett hegyi út
helyett (Maddalena hágó-Barcelonette-Tallard-Sisteron-laBrillane-Forcalquier-Apt-Avignon-Nimes)
a dél-francia autópályát kellett választani a Cote D'azur
felé. De Borgo San Dalmazzotól Ventimigliáig egy
őrült kemény hegyi szakasz várt ránk. Aki szereti a szép hegyeket,
vízeséseket, érdemes elnézni erre, de a vezetés nagyon kimerítő.
Szerpentinek, szűk utak, és a szellőzetlen, nagyon régi építésűnek
tűnő Tunnel de Tende. Egy kalandot megér ez a 80 km.
Bomba, red bull javasolt.
Ventimiglia-Monaco-Nice-Cannes felett szinte elrohan
az autópálya. (Díjak: www.autoroutes.fr
) Akinek van ideje, és nem zavarja a gazdagság, az mindenképp
nézzen be ezen neves városokba. Mi már ezt megtettük régebben,
így tempósan húztunk Aix-en-Provence irányába.
Késésben voltunk, bár beszéltünk a szállásadóval, aki azt mondta,
ez nem okoz problémát, picit aggódtunk. Salon-de-Provence-Arles-Nimes-Montpellier.
Már éjfél múlt, mire Saint Jean-de-Vedasba értünk.
Ez a Montpelliert követő első kijárat városkája az autópályán.
Viszonylag gyorsan megtaláltuk a Hotel del Solt, hála
a település központjában levő turistatérképnek. A szállás nem
ötcsillagos volt, de céljainknak megfelelt. Tudtunk fürödni
és ágyban aludni, ami nagyon jól jött egy ilyen fárasztó nap
után. Amúgy kimondottan egzotikus kis szálloda volt. Egy ranch-re
hasonlított, különböző kultúrák szobáival kialakítva. Mi például
egy kalóz szobában aludtunk, de jutott nekünk francia vagy éppen
görögös szoba is. 24€ volt fejenként, ennyit megért. A hrs-nél
foglaltam, aki tranzitszállásban gondolkodik, mindenképp jegyezze
meg ezt a címet: www.hrs.de.
Egyszerű, könnyen értelmezhető és magyar nyelvű lehetőség is
van.
A reggel 8 órás indulásból persze 9 órás lett, de tudjuk, hogy
van ez. Szeret minket az ágy. Fizettünk és már indultunk is.
Útvonaltervünkben most is szerepelt Andorra. Erről a mini államról
tudni kell, hogy akármikor mentünk spanyolhonba, mindig erre
tettük. Egyik oldalról olcsó üzemanyag, adó- és vámmentes cuccok,
másik oldalról meg a gyönyörű vidék. Háromszor voltam, mégis
arra mennék ismételten. Nem lehet betelni a Pireneusok háromezer
méteres, hófödte csúcsaival a tűző napsütésben. Biztosan érdekesebb,
mint a spanyol autópálya Barcelonáig…(Na meg lassabb is!) Narbonne-nál
lehet választani. Mi kétszer Perpignan felé mentünk.
Itt javaslom az N9-es utat. Ingyenes és ugyanolyan gyors, mint
az autópálya. Perpignanban a híd után azonnal jobbra és már
sínen is vagyunk Andorra felé (N116). Ha valaki mégis az autópályára
esküszik, akkor legalább annyi kitérőt tegyen, hogy elmegy Port
Vendres, Banyuls-sur-Mer felé az N114-esen, ahol a tenger
találkozik a spanyol-francia határral és nem utolsósorban a
Pireneusokkal. Megéri!
Vissza 2005-be, Narbonne-nál ezúttal a Carcassonne
felé vezető autópályát választottuk. Ismét megcsodáltuk a messziről
látható szélerőműveket, melyek az állandó tenger felől érkező
szeleket használják ki. Gyors haladás, majd beugrottunk a Carcassonne-ba
a vár miatt. A vár úgy áll ott, mint a középkorban. Nagyon
szép. Nem tudom, hogy csinálták, de nagyon egyben van.
|
Carcassonne vár |
Ezután a 118-as utat keresve Limoux-Quillan
volt az útirány. Jellegzetesen francia táj, kiváló útminőség.
Egy kis hegyi menet Ax-les-Thermes irányába a
618-ason. A fürdővárosból egyértelmű az út Andorra felé. A Perpignan
felől érkezőknek két lehetőség van. Fizetős alagút vagy sportos
hegymászás. Mi az előbbi mellett döntőkkel találkozhattunk előbb,
majd pár kilométer múlva, jó pár méterrel magasabban becsatlakoztak
a hegyi menők is. Andorrába befelé nem ellenőriztek,
kifelé annál inkább. Vannak korlátok cigire és piára, ezt ellenőrzik
is. Egy kicsit belenéztek a csomagtartóba is, de nem volt súlyos
a dolog. Amúgy nem csoda, hisz egy út melletti áruházban mindjárt
a bejáratnál ömlesztve ott voltak tíz 10€-ért a nálunk is jól
ismert whiskyk, cigaretta csíkok (10db).
Az Andorrába való beérkezés után utunk legmagasabb pontján,
úgy 2500 méteren, a Pas de la Casan szálljunk ki az autóból.
Szívjunk a tüdőbe igazi, tiszta levegőt, csodáljuk meg a körülöttünk
emelkedő hegyeket a sífelvonnókkal! Esetleg a hideg havat érintve
gondoljunk arra, hogy este már a meleg tenger vár minket! Aztán
ne felejtsünk tankolni, majd irány úticélunk, Spanyolország!
|
Andorra és a szerpentinek |
Amilyen meredek volt az út Andorrába, annyival lankásabb lefelé.
Na nem az Alföldre kell gondolni, de mérsékelten ereszkedik
a tenger irányába. Megrökönyödve tapasztaltam, hogy a többször
bejárt, kanyarokkal teli utat a Riu Segre völgyében elkezdték
átépíteni. Levágnak minden kanyart, gyakorlatilag egyenes út
vezet majd Andorrába. Alagút, viadukt fogja váltani egymást
csodálatra méltó vonalvezetéssel. Ha valaki arra jár, ennek
készültségéről mindenképp tájékoztassa a közvéleményt és engem,
mert egy újabb érv szólhat Andorra mellett.
A Segre folyó völgyében a 1313-as úton immár Spanyolországban
róttuk a kilométereket. Artesa de Segre-nél egy
balos a 240-es útra, majd az amerikai 66-os utat idéző szakasz
után Tarréga, Montblanc volt az útirány. Itt már Reust kerestük a táblákon, és sikerrel el is
értük a város körgyűrűjét. Itt mi hibáztunk egyet, Salou felé kell lemenni róla az autópályához, mi eggyel tovább csúsztunk.
Így - meglátogatva Cambrilst - értünk fel az A7-esre. (Autópályadíjak: www.autopistas.com ) Salouban már nyaraltunk, az autópályáról is látszik a Dragon
Khan hullámvasút, a Port Aventura nevű élménypark fő
nevezetessége. A környéken nyaralók mindenképp látogassák meg
e helyet. Szánjanak rá időt, mert nekünk egy nap kevés volt,
hogy mindent megnézzünk és kipróbáljunk!
Még egy bő óra vezetés után, elhaladva Tortosa mellett, átkelve
az Ebre folyón az Orpesa-Benicassim kihajtónál
elértük Orpesa del Mart.
A szállást gyorsan megtaláltuk. Egy nagy vendéglő mellett
levő bárban vehettük át a kulcsot. Egy srác segített, de egy
középkorú spanyol hölgy volt a kapcsolattartónk. A kihelyezett
idegenvezetőnk éppen Alicante-ban érezte jól magát, de nyelvtudására
szükség volt a sikeres beköltözéshez. Pár telefon saját költségre,
és már be is helyezhettük a kapott kulcsot a megfelelő zárba.
|
Kilátás az apartmanból |
Egy, nagy háromszobás, amerikai konyhás, nappalis apartman
várt ránk két fürdőszobával és egy óriási erkéllyel a kilencedik
emeleten. A konyha jól felszerelt volt és az erkélyről csodálatos
kilátás nyílt a tengerre. Pedig nem is kértük. Két kis negatívum
volt csak. A kaputelefonon nem működött, így okasan kellett
kulcsoznunk, illetve csak hat ágyunk volt a kezdetekben. Persze
reklamáltunk és hamar szereztek is két ágyat, amit mi az erkélyen
helyeztünk el. Ez jó döntés volt. A tenger hullámzására alhattunk
el és kettőnket még az éjszakai szellő is hűtött álmunkban.
Az első napokban fürdés és pihenés volt a program. Természetesen
megismerkedtünk a közvetlen környékkel is. Orpesa újonnan kifejlődött
üdülőrészén voltunk. Több építkezés folyt akkor is. A településnek
két strandja van. A hosszabb és talán szelesebb tőlünk északra
helyezkedett el. Itt még csak a vékony parti sávot építették
be, de várhatóan ez a sor is összeér majd a központtól három
kilométerre levő üdülőkomplexummal, melynek neve Marina D'or.
Ezt az partszakaszt egy sziklás félszigetecske választotta el
a mi kis öblünktől. Meleg tenger, forró homok, strandszervíz,
játszótér, focipálya, zuhanyzó, wc. Nagyon szépen felszerelt
strand reggelente takarítva.
|
|
Marina D'or |
A kilátónál |
Tovább tekintve délre a vitorláskikötőt és felette egy kilátót
láthatunk. Ide később felmentünk, érdemes volt.
Az első héten meglátogattuk az óvárost is. Ez úgy negyedórányi
járásra volt tőlünk. Eközben felfedeztünk egy nagyobb áruházat,
ahol nagyon jó árakon komplett árukészletet találtunk. Innentől
kezdve kizárólag itt vásároltunk (Consum). Ez a vasútállomás
közelében van, a bevezető út mellett, nem lehet eltéveszteni.
A bolttól távolodva érhetünk az óvárosba. Hangulatos sikátorok,
macskaköves utak visznek a vár közelébe. A várból remek kilátás
nyílik minden irányba. Hazafelé egy más útvonalon sétáltunk
és többször találkoztunk a házak között kialakított kis parkokkal,
kertekkel, amelyek pálmafáknak és érdekes mozaikpadoknak adtak
otthont. Ez utóbbiak Gaudi munkásságát jutatták eszembe.
Este átballagtunk a már említett Marina D'orba. Ez egy
"Mágnás Miska által" megálmodott üdülőfalu szinte
kizárólag szállodákkal, apartmanokkal. Itt találhatóak szórakozóhelyek,
igényes diszkók, kisebb vidám parkok, játéktermek, minden a
nagyérdemű kiszolgálásáról szól. A legfőbb látványosság azonban
a közvetlenül a parton található. Ez egy nagyszerű botanikus
kert pálmákkal, kaktuszokkal, szobrokkal, szökőkutakkal, kínai
halakkal, madarakkal és sok más látnivalóval. A közepén levő
színpadnál zenés rendezvényeket, animációkat tartanak. Szerencsénkre
ránk sötétedett. Ilyenkor aztán még varázslatosabb ez az egész
hely. A fő utcája királyi pompában ragyog, több ezer színes
izzó a fákon, szökőkutakban. Kötelező program!
Június 28-án borongósan indult a nap, de már épp ráfért már
a pihenés a bőrünkre. Mi ilyenkor szoktunk kirándulni. Kinéztem
a térképen a San José barlangot, amit az útikönyv szerint
már az ősember is lakott. Mindezt egy csónakos túrával mutatják
meg ebben a cseppkőbarlangban. A helyszín 50-60 km-re Orpesától
Vall D'Uixó közelében található. Ha úgy döntünk,
hogy meglátogatjuk a barlangot, Vall D'Uixóban csak figyeljük
a táblákat. A barlangba, ha jól emlékszem 10€-ért lehet bejutni.
Vannak a barlangtúrában csoportos csónakos és egyéni sétálós
szakaszok is.
|
Barlangászok |
A csónakos mondta a magáét, persze spanyolul. Ráadásul még
se fényképezni, se videózni nem engedett minket. Így a mutogatására
hagyatkoztunk és vettük észre az érdekesebb dolgokat. Egy-egy
kalózfelvétel azért készült a barlangban.
Haza felé rögzítettük a Benicassimban levő csúszdapark
helyszínrajzát (a főút mellett van) és benéztünk a városkába
is. Itt van egy kolostor, ahol likőröket főznek és kóstoltatnak.
Ezt mi nem látogattuk meg, de minden prospektusban szerepel
ez a program. Benicassim mozgalmasabb településnek tűnt, mit
Orpesa. Igaz, mi a szieszta idején tévedtünk be, de a bárok,
boltok mennyisége nagyobb lélekszámról árulkodott. Egy szép
templomon kívül különösebbet akkor nem láttunk, így a tengerparti
utat választva indultunk haza. Mindjárt a központot elhagyva
leltünk egy Lidl-t. Persze, hogy benéztünk. Hasonló termékek
hazai árakon. Sőt… Továbbhaladva Benicassim üdülő negyedén visz
az út Orpesa felé.
Este meglepetés fogadott minket. Sötétedés után, a Tűz Ünnepének
tisztelegve egy legalább ötvenfős csoport szolgáltatott turistalátványosságot
a parton. A csapat nagyobbik fele valami törzsi rigmusokat dobolt,
míg a piros védőruhában dolgozók tűzijátékkal szórakoztatták
vagy éppen ijesztgették a bámészkodókat. Úgy két órán keresztül
tartott a parádé és ezalatt folyamatosan repkedtek a petárdák,
robbantak a tűzijátékok. Nem akármilyen látványosság volt!
|
Csúszdapark |
A következő programunk a már említett csúszdapark volt.
Kellő napfényvédelemmel ellátva 16€-ért remek szórakozási lehetőség
ez kicsiknek és nagyoknak egyaránt. Számos csúszda, két matracos
csúszda, hullámzó medence, relaxációs medence, gyerekblokk,
és számos táplálkozásra serkentő egység található itt. Sőt,
van egy Spaceshot nevezetű gép, ami egyszerre 12 embert tud
kilőni az űr felé 4G-vel. Persze kipróbáltam. Az adrenalin szintem
velem együtt az egekig szökött és még a kilátás is remek volt
onnan fentről. Kell hozzá bátorság, de egyszer ki kell próbálni!
A legnagyobb kirándulás persze Valencia meglátogatása
volt. Ezt is egy borongósabban induló napra tettük. Jól jártunk,
mert így nem kánikulában kellett végigjárnunk a város nevezetességeit.
Az út Valenciába nem éppen egyszerű. Annyi utat építettek, hogy
az ember már azt se tudja, autópályán van-e vagy csak egy autóúton.
Le az egyikről, fel a másikra. Igyekeznek minden települést
kikerülni utakkal és a négysávos út csak nekünk nem megszokott.
Szóval a táblákat követve azért eljuthatunk ebbe a nyüzsgő városba,
ahol a leírás szerint az eső olyan, mint a fehér holló. Amikor
mi voltunk, szemerkélt egy picit…
Mindjárt úgy kezdtük, hogy a hatalmas forgalomban és a többsávos
körforgalmakban elvesztettük egymást. A cébérádiónk is csak
pár háztömbnyit bírt, aztán végleg megszakadt a kapcsolat. Sms-ben
megbeszéltük, hogy az északi pályaudvarnál találkozunk. Mi a
közelben találtunk egy parkolóházat, ahol 2€/óráért letettük
az autót. A többiek is odataláltak, így innen kezdtük meg felfedezőutunkat.
|
Plaza del Ayuntamiento |
Maga a pályaudvar, az Estación del Norte is impozáns
látvány, de valahogy a mellette levő Plaza del Toros
jobban magára hívja a figyelmet. Volt is reklámozva bikaviadal,
de én beérem már az aréna látványával is.
A szemben levő kis utcában mentünk fel a Valencia szívének
nevezett Plaza del Ayuntamiento-ra. Itt virágvásárokat
is szoktak tartani, most azonban csak pár virágárus árulta portékáját.
Így is jó illat lebegte be a teret, ahol a Városháza
is áll. A szökökút irányában elhaladva kissé 11 órának fordulva
odaértünk a nyüzsgő piachoz. Vele majdnem szemben a Loggia-t
tekintettük meg. A szűk utcákon bolyongva értünk a Katedrális
mögé. Itt egy szobor és számos galamb fogadott bennünket. Itt
van az a templom, ahol megtekinthetjük a "Síró Szűzet".
Úgy kezelik, mintha élne.
|
Plaza de la Virgen |
Öltöztetik, beszélnek hozzá. De mindenki tudja, hogy Spanyolország
mélyen vallásos. Mivel a katedrális zárva volt, az irányt a
város északi kapujához vettük. Sajnos ezen a napon nem tudtunk
felmenni értékes fotókat készíteni, mert zárva volt. A hétfői
napot emiatt nem is javaslom Valenciába látogatni, többször
is zárt ajtókba ütköztünk. Itt találkozhattunk a "hömpölygő"
Riu Turia-val. A folyó gyakorlatilag kiszáradt, csak egy kis
patak csordogál a közepén. Viszont a völgyében szép ligeteket,
valamint focipályákat alakítottak ki. Követve a "folyó"
nyomvonalát elmentünk a hídig, amit két védőszent őriz. A virágos
hídon átkelve egy nagy kert várt minket bal oldalon. Csak megnéztük
a hatalmas pálmákat és az irányt az FC Valencia stadionja felé
vettük. A "Mestaia" úgy épül be az emeletes
házak közé, hogy gyakorlatilag csak közvetlen közelről lehet
észrevenni, hogy itt vagyunk. Sajnos ide se tudtunk bemenni.
Fránya hétfő.
A Igazság Palotáját érintve mentünk vissza a Katedrálishoz.
A Katedrális Valencia fő nevezetessége. Számos spanyol
művész, köztük Goya alkotásai is díszítik. Az egyik mellékhajóban
megnézhetjük a Szent Grált, amely Jézus Krisztushoz és az utolsó
vacsorához kötődő, számos monda alapját képező emléktárgy. A
másik nagy nevezetesség a hatalmas Akvárium a Turia partján.
Ezt sajnos kihagytuk, de mindenkinek javaslom, hogy nézze meg,
mert csak jót hallottam róla. A hazaút már egyszerűbben ment,
mert hát gyakorlat teszi a mestert.
A többi napot már a hagyományos nyaralóprogram keretében töltöttük.
Napozás, fürdés, este szórakozás. Szépen lebarnulva, élményekkel
gazdagon indultunk haza július 9-én.
|
Peniscola |
Hazafelé beugrottunk két órára a 40 km-re levő Peniscolába,
a festői halászfaluba. A várba is felmentünk, nézelődtünk, fotóztunk.
Van egy elmondhatatlan hangulata városkává fejlődő településnek.
Az utunk az ismertetett vonalon vezetett Andorráig. Csak beugrottunk
egy áruházba, majd tankoltunk, aztán egy kicsit visszafordulva,
La Seu d'Urgellnél balra fordulva Perpignan felé vettük az irányt.
Egy hatalmas vihart megélve jutottunk el odáig.
A feljebb ismertetett útvonalon Narbonne-ig, aztán autópálya,
autópálya, autópálya. Sorra maradtak el Nimes, Aix-en-Provence,
Nice, Piacenza. Váltott sofőrrel egész éjjel mentünk. Aligha
van gyorsabb út ennél Spanyol- és Magyarország között. Brescia-Verona-Padova-Mestre
és máris a szlovén határon voltunk. Az ember a szomszéd országban
már érzi a hazai levegőt. Délután egykor, problémamentes határátlépéseket
követően gördültünk be kicsiny országunkba.
Orpesa del Mar rendkívül kellemes hely. Remek kiindulópontja
lehet nyaralás közben a különböző fakultatív programoknak. Ha
az infrastruktúra még fejlődik egy picit, és az árak a földön
maradnak, sok nyaraló kedvenc célpontja lehet a közeljövőben.
Remélem, hogy írásom segítségére lesz egy-két kalandornak!
Üdvözlettel: Tóth Gábor