Gyimesi László: Tenerife - 1998. október(Zárójelben megjegyzem, hogy a leírtak egy majdnem 5 évvel korábbi állapotot tükröznek. Emiatt nem lehet az írás minden részletét napjainkra is érvényesnek tekinteni már csak azért sem, mert ennyi idő után nem biztos, hogy mindenre pontosan emlékszem. Remélem azonban, hogy lényegbevágó tévedések nincsenek az anyagban.) Többszöri spanyolországi nyaralás, és az azok alatt szerzett jó tapasztalatok nyomán feleségemmel úgy döntöttünk, hogy ebben az évben - egy kissé kései nyaralásként - egy hetet a Kanári szigetek egyikén töltünk. A döntés meghozatalában az is közrejátszott, hogy találtunk egy kedvező ajánlatot a "boldog emlékű" West Travel kínálatából a szigetek legnagyobbikára, Tenerife-re, vagy ahogy német nyelvterületen nevezik, Teneriffa-ra. Abban az időben még nem voltak tele a magyar könyvesboltok a Kanári szigetekkel foglalkozó könyvekkel és videokazettákkal, így egy kis gondot okozott az előzetes információszerzés, de részben német ismerőseink segítségével megoldottuk. Feleségem első repülőútjára készült (ehhez képest meglepően nyugodt volt), ezért meg sem mertem említeni neki, hogy 1977. március 27-én Tenerife volt a színhelye a polgári légi közlekedés addigi legtöbb áldozatot követelő katasztrófájának. (Annyit azért nem hagyhattam ki, hogy ne említsem meg, miszerint még nem volt olyan repülőgép, ami fennmaradt volna.) Ennek során egy éppen felszálló Boeing 747-es ütközött össze (a véletlenek sorozata és emberi mulasztások miatt) egy másik 747-essel, amelyik a felszállási engedélyt várta. Az ütközés és az azt követő tűz következtében 583-an haltak meg (tudomásom szerint ezt a "rekordot" szerencsére azóta sem szárnyalták túl). Ez a katasztrófa a sziget északi részén levő Los Rodeos repülőtéren történt, a mi gépünket a déli reptér, a Reine Sofia várja. A MALÉV chartergép hivatalos indulási ideje este 7 óra volt, de elstartolni csak háromnegyed kilenc körül tudott, mert a kerekek körül valami hiba volt, amit ki kellett javítani. A felszállás után jött a szokásos, híresen jó MALÉV ellátmány. Utána nemcsak üdítőkből, hanem mindenféle alkoholtartalmú italból is lehetett választani külön fizetés nélkül. (Nem tudom, hogy a MALÉV charterjáratoknál manapság ez hogy van, de a külföldieknél a sörért, a borért, stb. külön fizetni kell.) Azt gondoltam (és
ebben nem voltam egyedül a gépen), hogy az éjszakai repülés
egyet jelent azzal, hogy semmit sem lát az ember a külvilágból.
Szerencsére ebben tévedtem. A gép útja az Alpok fölött vezetett,
majd a Földközi tenger fölé kanyarodott, követve annak olasz,
francia és részben spanyol partvonalát. Mikor a tengerpart fölé
értünk, úgy 10 ezer méterrel alattunk mintha apró gyöngyök villogtak
volna. Kiválóan lehetett látni a települések fényeit, sőt az
utcákon mozgó járműveket is. A legszebb látványt a Riviéra (mind
az olasz, mind a francia) éjszakai kivilágítása nyújtotta. Nemcsak
az utcák voltak úgyszólván nappal fényben, hanem a kikötőkben
horgonyzó kisebb-nagyobb hajókat is kivilágították. Erre az
élményre mondják azt, hogy "ezt nem lehet leírni, ezt látni
kell". Kb. Barcelona után a spanyol félsziget fölött folytattuk
a repülést, majd kb. Cadiznál ismét a tenger - pontosabban az
Atlanti óceán - fölé kerültünk. Az ötórás repülőút végén megláttuk
úti célunkat a kivilágított Reine Sofia repülőteret. Egy-két
forduló, és szinte észrevétlenül le is szálltunk. Gyors, kultúrált beléptetés után a West Travel telepített idegenvezetője fogadott. Közölte, hogy van egy jó híre és egy rossz híre. A rossz hír az, hogy az eredetileg szállásunk céljait szolgáló apartmanházban az első éjszakára nincs helyünk. A jó hír meg az volt, hogy erre az éjszakára az utazási iroda költségére egy négycsillagos szállodában szállásolnak el. Az a tény, hogy már az ottani idő szerint is éjjel egy körül voltunk (itthon már éjjel 2 volt), a jó hír értékét jelentősen felértékelte. A szálloda autóval (a transzfert is magába foglalta a részvételi díj) 5 perc volt a repülőtértől. Hát, mit mondjak, pazar volt kívül és belül is. Nem akarom részletezni, csak annyit említek, hogy a fürdőszobában pl. egy hatalmas, az egyik falat teljesen beborító tükör volt. Másnap svédasztalos reggeli a szálloda éttermében, majd átköltözés az egy hétig végleges szállásra, ami a repülőtértől légvonalban néhány km-re, a légifolyosó alatt volt. A leszálló gépek igen kis magasságban haladtak el a fejünk felett, de a kezdetben szokatlan zajt hamar megszoktuk, annak ellenére, hogy éjjel-nappal szinte folyamatos volt a légi forgalom. A szálloda tulajdonképpen az utolsó előtti napig nagyon tetszett. Azért csak eddig, mert ekkor fedeztük fel az első méretes csótányt a fürdőszobában. De az első napokban erről még szó sem volt. Szállásunkról egy kis jóakarattal azt is mondhatnánk, hogy közvetlenül a vízparton épült. Azért kellett a jóakarat, mert az épület és a víz között építési terület volt.. Egyébként is jellemző volt a sziget vízparti részeire a rengeteg építkezés. Ezek nyilván az egyre nagyobb szálloda- és apartmanigényt voltak hivatva kielégíteni. Természetesen az első séta az óceán partjára vezetett. A víz hőmérséklete kellemes volt, még ebben az európai fogalmak szerint nem kimondottan nyaralási időpontban is. Ez nem csoda, mert Tenerife kb. Florida középső részével és az afrikai Marokkó déli részével azonos szélességi körön fekszik, mintegy 17 fokkal délebbre, mint Magyarország. Ez a 17 fok csaknem 1900 km-t jelent, ami az év vége felé jelentős hőmérsékletkülönbséget eredményez. Tenerife szigete
vulkanikus képződmény, ez mindenfelé látszik. Ennek látszólag
ellentmond az, hogy a vízparton sokfelé látni homokos strandokat.
A homokot állítólag hajókon szállították az innen kb. 300 km-re
levő Szaharából. Mindenesetre elég sok hajó kellett ahhoz, hogy
ilyen sok homokos strandot tudjanak kialakítani. A partszakasz
nagy részén azonban megmaradtak a vulkáni eredetű, elsősorban
fekete színű kövek, melyeket a víz és az időjárás többé-kevésbé
lecsiszolt. Helyenként a vízpartot beborító fekete réteg finomsága
a koptatás következtében már megközelítette a homok finomságát
is. A táj a sziget viszonylag kis méretéhez képest eléggé változatos. A közepén emelkedik a 3700 m magas Teide (Pico del Teide), amely nemcsak a sziget, hanem egész Spanyolország legmagasabb pontja. Ez a magas hegy időjárás szempontjából is markánsan kettévágja a szigetet. Az északi rész éghajlata (a jellemzően északi szél következtében) hűvösebb, csapadékosabb, a délié szárazabb, melegebb. Ennek az a magyarázata, hogy a Teide mintegy visszatartja a felhőket, és a csapadék nagy része a hegytől északra hullik le. A szigeten látszik, hogy igen nagymértékben az idegenforgalomból él. (Ez a megállapítás egyből nyilvánvalóvá lesz, ha az ember a térképre néz. Megközelítőleg azonos távolságra van mind Nyugat-Európától, mind Észak-Amerikától, mely földrészekről a turisták jelentős része származik. Földrajzi elhelyezkedése miatt klímája nagyon egészséges, nem véletlenül kapta az "örök tavasz szigete" jelzőt Tenerife.) Ezt mutatja az a rengeteg szálloda és egyéb szálláshely, ami a part mentén van, szerte az egész szigeten. A helyiek, alkalmazkodva a kilencvenes évekre megváltozott politikai és gazdasági viszonyokhoz, több helyen orosz nyelvű feliratokat is elhelyeztek. Régebbi épületet jóformán csak a hegyi falvakban és a nagyobb városokban lehet látni. Már akkor (1997-ben) látszott, hogy gyors ütemben fejlesztik a szálláslehetőségeket. Ezzel kapcsolatban feltűnt, hogy - noha az ott eltöltött idő alatt kb. 700 km-t autózva keresztül-kasul bejártuk a szigetet - sehol nem láttunk erőműre emlékeztető építményt. Igaz, rengeteg szélerőmű termelte az áramot, de nem hiszem, hogy ez elegendő a hatalmas, és egyre növekvő áramszükséglet fedezésére. (Amíg ott voltunk, nem is hallottunk áramkorlátozásról.) A szállástól úgy 10 percre volt egy nagy élelmiszeráruház (Hiper Dino), ahol - bár a választék nem volt túlságosan nagy - általában meg tudtuk venni a szükséges élelmiszereket. Az árak valamivel magasabbak voltak, mint az itthoniak, de ki lehetett bírni. Konkrét árakat nem érdemes említenem, mert az azóta eltelt évek alatt nemcsak az árak változhattak, hanem a pénznem is (pezetáról eurora) megváltozott. A rendelkezésünkre
álló egy hetet igyekeztünk úgy kihasználni, hogy minél többet
lássunk a szigetből, de azért a strandolásra is maradjon időnk.
Ennek jegyében béreltünk 3 napra egy autót. A bérleti díj 15
ezer Ft. körüli pezeta volt, ami azért is kedvező, mert ebben
nemcsak a kötelező biztosítás, hanem teljes körű CASCO is benne
volt. Mint a szervezett üdüléseknél szokásos, itt is be lehetett fizetni különféle fakultatív kirándulásokra. Mi csak egy tengeri kirándulásra és az azt követő vacsorára jelentkeztünk, mert a szigetet a nálunk levő útikönyv és térkép segítségével magunk kívántuk autóval bejárni. Néhány szó az utakról. A szigeten egyetlen autópálya (spanyolul: autopista) van, amely északi részéről, Puerto de la Cruztól indul, és a keleti part mentén haladva a délnyugati részen, Playa de las Americasnál ér véget. 1997-ben még nem kellett autópályadíjat fizetni. Az utakon nem kötelező a nappali tompított világítás használata, sőt, az alagutakból kijövet külön tábla figyelmeztet a világítás lekapcsolására. Nemcsak az autópálya jóminőségű, hanem ez elmondható általában más utakra is. Számomra meglepő volt, hogy a hegyek között is többnyire első osztályú utak vezettek. A hegyi utak jól kiépítettek. A beláthatatlan és éles kanyarok külső ívén külön "menekülő" helyet alakítottak ki az ütközéses balesetek elkerülése érdekében. Az utak meredekségére és a kanyarok élességére jellemző, hogy a lejtőn lefelé jövet sok helyen az 1. sebességfokozat motorfékje mellett még az üzemi féket is használni kellett, hogy be tudjak venni egy-egy kanyart. A hegyi utak mentén feltűnő, fehérre festett kövek jelzik az út szakadék felőli szélét. Ez különösen hasznos akkor, ha sötétedés után vezetünk. A napozással vigyázni kell, be kell tartani a fokozatosság elvét, mert a délebbi földrajzi fekvés egyben azt is jelenti, hogy meredekebben süt a nap, ezért hamarabb leéghet az ember. Mivel csak 3 napig
volt autónk, meg kellett tervezni, mikor, hová megyünk. Az első
kirándulásunk a Teide-re vezetett. Ahogy emelkedtünk fel az
úton, és elhagytuk a lakott településeket, a táj úgy vált egyre
inkább kopárrá, de ez a kopárság messze nem jelentett egyhangúságot.
A hajtűkanyaroktól sem mentes utat olyan sziklák szegélyezték,
melynek oldalán jól láthattuk a korabeli vulkáni tevékenység
különböző színekkel "megjelölt" nyomait. Aztán egyszercsak
elmaradtak a sziklák, és egy hatalmas egykori vulkán kráterének
peremén találtuk magunkat. Az út mentén kiépített parkolóban
egy tárlóban, üveglap alatt láthattuk a táj perspektivikus képét,
és rajta jól azonosíthatóan megnevezve az egyes hegycsúcsokat.
A kráterben a valamikori kitörések maradványai, amerre látott
az ember, mindenfelé rengeteg különböző méretű, fekete kő volt
szétszórva. Az egész úgy nézett ki, mint valami holdbéli táj,
a látvánnyal nem lehetett egyhamar betelni. A fantasztikus látnivalók
ezzel még nem értek véget. Továbbhaladva megálltunk, egy az
alsó részétől felfelé szélesedő sziklánál, ami látszólag csúfot
űz a fizika törvényeiből. A szikla mellett lenézve csodálatos
panoráma nyílik a kráterre. A következő napi
kirándulásunk egyik célpontja a sziget északi részén levő Puerto
de la Cruzban található Loro Parque nevű állatkert volt. Ez
az elnevezés papagájparkot jelent, az állatkert a világ legnagyobb
papagájgyűjteményéről kapta a nevét.
Természetesen a névadó madarakon kívül sok más érdekes és szép
látnivaló is szórakoztatja a "nagyérdeműt". A bejárat
után egy fahídon mentünk keresztül, ami egy kis tó fölött "ívelt"
át. A park útja rendezettek, az eligazító táblák egyértelműek
voltak. Ha valaki elfárad, lehetősége van beülni egy speciális
székbe, amelyet bronzból készítettek gorilla formára. Ha beleül
az ember, egy gorilla ölében érezheti magát. (Jó fényképezési
lehetőség.) Persze élő gorillákat és orángutánokat is láttunk.
Nem rács választotta el ezeket az állatokat a látogatóktól,
hanem üveg, vagy valamilyen műanyag. Különleges élményt jelentett
számunkra a delfinshow és a fókashow. Mindkét bemutatót kétszer
is megnéztük, nem tudtunk betelni a látvánnyal, az emberek és
az állatok összhangjával. Emellett azonban sajnáltuk az állatokat,
mert olyan produkciókat kénytelenek csinálni, amelyek a természetben
nem tartoznak a tulajdonságaik közé. Nagyon érdekes volt a cápaalagút
(ehhez hasonló van a Camponában is), ahol a látogatók feje felett
úszkálnak a halak és más, kisebb-nagyobb vízi állatok. A park
legidősebb lakója minden bizonnyal egy 250 évesnél is öregebb
teknős volt. A rengeteg különféle színű papagáj hatalmas lármát
csapott, de volt olyan is, amelyik a kézre, fejre, vállra repült
addig, amíg a gyanútlan turista le nem fényképezi. A madár gazdája
ezután bevasalta a fényképezés árát. Az állatkerthez növénykert
is tartozik, ahol a kedvező időjárásnak köszönhetően sokféle
trópusi növény látható. A harmadik kirándulásunk a sziget fővárosába vezetett. Santa Cruz de Tenerife egy igazi nagyváros, vagy 200 ezer lakossal. Érdekes, hogy ennek ellenére a Kanári szigetek fővárosa a Gran Canaria szigetén levő Las Palmas. A város nagyon hasonlít egyéb spanyol nagyvárosokra. Sok régi, patinás ház, nagy terek, széles útvonalak jellemzik. Emellett szűk kis utcácskákból is sokat láttunk. A belső városrészben ugyanolyanok a parkolási gondok, mint más nagyvárosban. Ezért próbáltam olyan helyet találni, ami még elég közel van a belvároshoz, de elég messze van ahhoz, hogy le tudjam tenni az autót. Nagyon hasznos segítséget jelent egy várostérkép, hogy utána vissza is találjon az ember a kocsihoz. Elég sok építkezést is láttunk, és ami ma már a nagyvárosi közlekedés velejárója, forgalmi dugókat. Santa Cruz a látnivalók, műemlékek szempontjából sem marad el más városoktól. Csináltunk sok fényképet ebben a szép városban, de a legemlékezetesebb mégis valószínűleg az, ami a part menti egyik téren készült. Itt ugyanis lefényképeztük az utcai hőmérőt, ami október utolsó napjaiban +28 fokot mutatott. Mikor másnap hazaértünk, -5 fok fogadott. Gyimesi László A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail: szerkesztoutikalauz.hu Tiéd az oldal, magadnak építed! Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >> |