Szöllősy István: Búvártúrán Szudánban - 2008. március 21-30.
Többségünknek egzotikus olvasnivaló, egyeseknek rendkívül hasznos információk gyűjteménye egy búvárút tapasztalatai alapján - különleges fotókkal
A Vörös tenger egy újabb területe lett biztonságosan elérhető az egyre délebbre látogató búvártúrák számára.
A Cassiopeia nevű 40 méter hosszú kiválóan felszerelt hajó pár hónapig Port Szudánban fogadja a búvárcsoportokat. Az egyhetes szafari költségét megnöveli az oda és visszaútnál beiktatott kairói szállás, valamint a Kairó és Port Szudán közötti repülőút.
A teljes túra 10 napot vesz igénybe. (lehetőség van kéthetes szafarira is) A hajón az öt és fél merülési nap alatt 21 merülésre van lehetőség. Négy csoportban 27 búvárt merültetnek, a személyzettel együtt a hajón a teljes létszám 40 fő. A csoportok kialakításánál célszerű az azonos levegőfogyasztású búvárokat összeválogatni, így a gyakorlottabbak 1 órát meghaladó merüléseket is tervezhetnek. Igen kedvező a 20 merülésre számított 50 eurós többletköltséggel megváltható Nitrox töltés.
A Kairóban töltött első napon célszerű a piramisok és a múzeum meglátogatása, kinek-kinek első, vagy akár sokadik alkalommal. A fáraók és főpapok múmiáinak termébe a múzeumon belül külön jegyet kell váltani, de a látvány különlegessége mindenkit kárpótol a többletkiadásért. Ne felejtsük el felkeresni az állati múmiák termát sem, ide nem kell külön jegy.
|
|
Kairó - Piramis szfinksszel |
Kairó éjjel |
Mielőtt a szudáni gépre felszállnánk szabaduljunk meg minden szeszes italtól, mert a csomagokat kézzel is átvizsgálják érte. Ez tényleg így van.
A szudáni szafari különlegessége, hogy a hajó szinte mindig magányos a tengeren, a merülő helyeken nem tartózkodik más hajó, a halak természetes kíváncsisággal szemlélik a búvárokat. A cápákkal való találkozás 100 %-ig garantált. A hajóroncsok pompáznak a megtelepedett koralloktól, mindenütt nagy halak nyüzsögnek. A nappali merülések első perceiben 40-45 méter között kezdtünk, többnyire itt lehet a cápákkal találkozni, de ezt nem szabad receptként kezelni.
Az első merülésre Shaab Rumi-nál került sor, ahol 1963-ban Cousteau kapitány tudományos víz alatti kutatóbázist hozott létre. Érdekes látvány a merülő csészealj dokkoló állomása, alatta látható Alfred Hennebuhl (1927-1973) búvár emléktáblája. Itt láttunk ráját, sok halat, de a 45 éve készült filmen látható cápák utódaival nem sikerült összefutni.
A következő három merülés viszont igazi adrenalin lázba hozott bennünket, a fejünk felett közel félszáz pörölyfejű cápa körözött, míg velünk azonos mélységben a szirti cápák nézegettek bennünket, érinthető közelségben. Közben két hatalmas sügér vágódott közéjük, tovább növelve a víz alatti tumultust.
A következő merülés látványossága a 2545 tonnás Blue Belt hajóroncs volt. Shaáb Sudeni-nél 1977-ben futott zátonyra, Toyota járműveket szállított.
Az út során az első éjszakai merülésen nagy sügéreket, alvó papagály halakat, tengerisünöket és töviskoronás tengeri csillagokat láttunk.
|
|
Az emléktábla |
Sügér |
|
|
Pörölycápák |
Toyota |
|
|
Papagályhal |
Pihenőben |
Másnap Quita el Bana meredek szírtfalainál két merülésünk volt, majd Merlo.S megtekintése után a Shambaya zátonynál egy élvezetes éjszakai víz alatti nézelődéssel lett meg az aznapi négy merülés.
A negyedik merülési nap délelőttjén kétszer csobbantunk Angerosh-nál, murénákat, óriásteknőst, Napóleon halakat lágykorallokat és „hallevest” láttunk.
Délután az Abington Reef-nél merültünk, közvetlenül a merülés vége előtt egy barlang homokos fenekén egy alvó szirti cápát láttunk, még az sem zavarta , hogy percekig nyolcan néztük és bugyborékoltunk a barlang bejáratánál.
Éjszakára a Merlo.S zátonyt kerestük fel újra, gyönyörködtünk a meredeken leszakadó korallfal üregeiben lévő lilásan áttetsző garnélákban, a homok felett tovalebegő tüskésrájákban, a korallok között alvó halakban és az éjszakai vadászaton lévő murénákban.
|
|
Muréna |
Delfincsapat |
|
|
Barracudák |
Napfényben |
|
|
Oroszlánhal |
Pörölycápák |
Ötödik nap délután mindkét merülést Shaáb Rumi-nál cápák társaságában töltöttük, ebéd után Shanga Neb következett, ahol nagy halak seregei kerülgettek bennünket.
Éjszakai merülésen rendhagyó módon a Wingate zátonynál elsüllyesztett Umbria nevű hajóroncsot úsztuk körbe 15 méteres mélységben.
Az utolsó merülési napon a repülési tilalom miatt már csak délelőtt volt két merülés, mindkettő a roncs belsejében, ahol bombákat, lőszereket, cementes zsákokat, akkumulátorokat, 3 Fiat személyautót és üres borosüvegeket láttunk.
Megnéztük a hajó gépházát, az ott található hatalmas esztergagépet, és a roncsban élő halak tömegét. A 155 méter hosszú hajót 1940 július 9.-én süllyesztették el, az olasz hadüzenet napján.
|
|
Roncsmerülés |
Sokaság |
|
|
Bombák |
Éleslőszerek |
Összességében a 21 merülés mindegyike igazi búvárcsemege volt, nem csalatkoztunk a cápák látványát illetően sem.
Az utolsó szudáni napunkon megnéztük a 15. században még virágzó kikötőként működő Suakin város romjait, majd visszaúton megálltunk a Port Sudan-i kikötő közelében lévő nyüzsgő piacon. Örömmel láttuk, hogy itt még nem törődnek a turistákkal, nem kínálgatják az árut, nyugodtan nézelődtünk a számunkra ismeretlen zöldségek között.
|
|
Suakin - városkapu |
Suakin - részlet a romból 1. |
|
|
Suakin - részlet a romból 2. |
Suakin - részlet a romból 3. |
|
|
szudáni nő |
diszkréten |
|
|
Port Szudán - piac |
|
|
Szudán - ágyú |
Port Szudán - kikötő |
Az út során csak egyszer találkoztunk másik szafari hajóval, a zátonyoknál a halak és cápák menekülés helyett bizalommal és érdeklődéssel közeledtek hozzánk. A látogatottság növekedésével és a zátonylakók indokolatlan zaklatásával ez hamar meg fog változni, láthattuk az egyiptomi mélydéli szafarik elterjedésének következményeinél.
|
|
A búvárcsoport |
A szerző |
|
|
Cikkírás közben |
Kormányállás |
A Cassiopeia szafarihajó eleganciájával, személyzete a búvárok kényelmének és gasztronómiai igényeinek maximális figyelembevételével az utolsó percig rendelkezésünkre állt, felejthetetlenné téve a szudáni túrát.
Szerencsések voltunk, hogy még az első csoportok között láthattuk a Vörös tengernek ezt a még háborítatlan részét.
Szöllősy István - 3 DH 523
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk)
E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.
|