Előszó
Marokkóban töltött 1 hetes nyaralásomkor, 2003-ban
megfogadtam, hogy visszatérek az Afrikai földrészre, és mindenképpen
szembenézek a sivataggal. (Marokkóban sajna erre nem volt lehetőségem).
Így 2004 szeptemberében menyasszonyommal, valamint egyik barátommal
és annak barátnőjével felkerekedünk tunéziai élménygyűjtő kéthetes
túránkra.
Sousse városában szálltunk meg egy olcsó szállodában.( Sheherezade
***) Mivel kalandor lélek vagyok, nem szívlelhetem a turistagyárak
személytelen profitorientált miliőjét, így számomra nem lényeg
a luxus luxusa, azaz az 5 csillag!!!
A város tipikus arab település a maga félkész épületeivel, hatalmas
forgatagával. Kellemesen el lehetett bóklászni benne, főleg
azokon a részeken, amiket még nem fertőzött meg a turizmus teljesen.
A szálloda jó volt, közvetlenül a tengerparton feküdt. Az épületet
a tengertől pálmaerdő választotta el, ami a szükséges Afrika
hangulatot megadta. Aki ebbe a hotelbe megy, azért vigyen magával
egy flakon domesztoszt, mert a fürdőszoba takarítását jobb,
ha nem hagyja a helyiekre!!!
Indulás előtt elterveztem, hogy miként járjuk
be az egész országot. Az Interneten és útikönyvekben talált
információk alapján meghatároztam azokat a helyeket, amik mindenképpen
szerepelnek az útitervben. Így négy nagy túraútvonal készült.
Igyekeztem az útvonalainkat úgy alakítani, hogy azok a turistagyárakat
minél messzebb kerüljék el, és a helyiek életébe minél nagyobb
szögben nyújtsanak betekintést. Ez az ország északi részének
beutazásakor nem is jelentett problémát, viszont a déli sivatagi
túra során rá kellett döbbenni, hogy tényleg többnyire csak
azon az úton lehet haladni amin a turistabuszok. Mindez abból
a prózai okból van, mivel nincs más út! Utazásainkhoz 15.000
forintért bérlehető Renault Thaliát használtunk, ami a tökéletesen
bevált. Ha nagy terepjárót béreltünk volna, azzal sem jártunk
volna jobban.
Az autóbérlésre csak tapasztalt vezető vállalkozzon,
mivel az arab országokban a vezetési kultúra igencsak eltér
az európaitól. A KRESZ szabályokat csak hébe-hóba tartják be,
időnként egymásnak koccannak, viszont nagyon jó reflexekkel
rendelkeznek. Ha valaki szeret vezetni, annak rettenetesen nagy
élmény az ottani vezetés. A centizgetés, a gyengéden a másik
kocsijának lökhárítóval történő nekimenés elfogadott, sőt kötelező!!!
Három sávos úton 5 sorban álló autókonvoj sem ritkaság! Ha elég
pofátlan, és tolakodó vagy, akkor van esélyed arra, hogy a többi
vezető tiszteletben tartja a haladási útvonaladat.
A túrák közti szünetben a hófehér homokos tengerparton
(szálloda előtti partszakasz) pihentük ki magunkat, és készültünk
fel a következő túrára, valamint engedélyeztünk magunknak némi
fogyasztói társadalomban preferált szórakozást. Ilyen volt a
Port el Kantauiból kiindulva végrehajtott búvárkodás valamint
mélytengeri halászat. Sajnos ezek is igencsak turista szagúak
voltak, így a várt eufóriát nem sikerült elérnem.
Első túra: Tunisz
Első utunk Tuniszba vezetett. No nem a felkapott
autópályán száguldottunk, hanem a tengerparttól eltávolodva,
az Atlasz hegylánc legkeletibb lábának vonulataira felkapaszkodva
"U" alakban közelítettük meg a Sousse-tól légvonalban
130 km-re lévő Tuniszt. A mi utunk kb. 500 km hosszúra sikeredett
(Oda-vissza), de megérte. Sousse-t észak felé elhagyva a kétszer
két sávos turistáknak épített autóút kis mellékúttá zsugorodva
halad tovább a Hergla nevű
kis tengerparti falu felé.
A faluban balra ívelő úton haladunk tovább.
A tengertől távolodva alig 1 méter mély tó közepén kanyarog,
onnan kiemelkedve az immáron egysávossá szűkülő utacska. A tóban
pihenő, és "lebzselő" flamingók ezrei rózsaszínűvé
festik a tájat Az autó közeledtére sem szállnak el, így viszonylag
közelről meg lehet őket nézni. Pár kilométer után az autópálya
fölötti kis hídon evickélünk át a tengerparti lapályt felváltó
lankákra. Itt a Zaguan felé haladó utat választjuk. Átmegyünk
Enfidaville falun. Zaguan előtt kb. 20 km-re balra egy kis hegy
tetején műemlék (rom) falu áll. A település neve ha jól emlékszem
Takrouna. A faluhoz málladozó betonút vezet felfelé 15 fokos
emelkedőn. Domb tetején 10 épület áll, melyből négyben laknak.
Turista egy sincs, mivel ez a hely kiesik a szervezett utak
hatósugarából. Mikor megállunk az autóval, fogatlan helyi öregasszony
közeledik felénk, akit 1 dinár fejében lefényképezhetünk. Igazi
dísze lesz albumunknak ez a kép, mivel az idős asszony fénytelen
szeméből és ráncaiból az afrikai népek szenvedései, és mai napig
fennálló mérhetetlen nélkülözés olvasható ki.
Pár percen belül gyermekhad rohamoz meg minket.
Már felkészültünk erre, így a nálunk lévő cukorkát osztogatjuk
számolatlanul. Az idős néni is sorba áll, és mutatja, hogy ugyan
nincs foga, de azért a cukrot el tudja szopogatni! Egy 20 év
örüli helyi srác tört angolsággal elkezdi magyarázni a látványosságokat
(old houses, nice streets), de leállítjuk, mondván nem kérünk
idegenvezetést. Mosolyogva veszi tudomásul közlendőnket, és
nem erőszakoskodik.
A falu 200 méter magas bazaltkúp tetejére épült,
így az elhagyatott romos házak erkélyéről megkapó kilátás nyílik
a falu alatt keleti irányban elterülő lankás részre, ahol olajfa
ültevények sorakoznak. Nyugatra
az atlasz hegység magasodik, amerre tovább visz az utunk. A
falu még lakott házai fehérre festve, kék kupolákkal kapaszkodnak
a dombtetőbe. Érdekes látvány a romos épületek közt a jó állapotúak
látványa. Gondolatban a romokat is a lakott épületek tisztaságával
felruházva egy paradicsomi falucska képe rajzolódik ki. A romok
közt sétálva neszezésre figyelünk fel. Hatalmas teknős mászik
ki az egyik árnyékos sarokból. Az egyik cukorkaleső kisgyerek
tört angolsággal megnyugtat, hogy ne féljünk, a kígyók csak
sötétedés után jönnek elő. ÁÁÁÁÁÁÁÁ, ugrunk vissza a kocsiba.
A faluból továbbindulva meredek hegyi utakon
jutunk el Zaguan városába.
Ebből a hegyi városkából indul a régi római aquadukt (vízvezeték,
ami a föld felett több méter magasságban fut), aminek a forrását
nem találtuk meg, holott valahol azt olvastam, hogy létezik,
és akár turisták is megnézhetik. Zaguan belvárosa igazi arab
érzést áraszt. A kis sikátorokban hömpölyög a tömeg, a házak
földszintjén egymás hegyén-hátán boltocskák. Az autók nincsenek
a sikátorokból kitiltva, így mi is bekeveredtünk oda a Thaliával.
A helyi szokásokat felvéve hangos tülköléssel és motorbőgetéssel
sikerült a tömeget rávenni, hogy lapuljon a falhoz, míg mi kievickélünk.
A helyiek látták, hogy fehérek csinálják a fesztivált, de egy
rossz szót sem szóltak. Én azért kissé megizzadtam. A többiek
meg a művelet során hulla csendben, kerek szemmel koncentráltak.
Zaguan-ból
az attól 60 km-re lévő Oudna
felé vettük az irányt, ahol római kori ásatásokról adott hírt
az egyik külföldi internetes oldal. Az út mentén egyik pillanatról
a másikra hatalmas aquadukt tűnik fel. Ez több, kb. 20 méter
magas boltív láncolata. A boltívek tetején majdnem vízszintesen
kör alakú ereszcsatornához hasonlító kőből faragott cső fut.
A lényeg az enyhe lejtés, mivel ez a több mint 60 km hosszú
boltívláncolat egészen Tuniszig elnyúlik. A római korban ezen
vezették a Zaguani forrástól a vizet a környékre egészen Tuniszig
bezárólag. Megrendítő látvány, hogy kétezer év múltán is szinte
sértetlenül állnak ezek az építmények. Közvetlenül az út mellett
fut a boltívlánc, mely nincs elkerítve, sőt, még renoválási
munkálatok sem látszanak rajta.
A kocsiból kiszállva megérintem a boltív köveit,
melyeknek külső részét kikezdte már az idő vasfoga, de szerkezetileg
még tökéletes. Teljesen átjár a múlt misztériuma, amit ez a
csodás építmény áraszt. Még nekem Aquincum látogatónak is óriási
ez az élmény, mert az Aquadukt fenséges megjelenése mellett
a mi romvárosunk vidéki istállónak tűnik.
Az Aquadukttal párhuzamosan kb. 10 km teszünk meg keskeny kétsávosnak
alig mondható "pesti" kátyúkkal tarkított úton, majd
egy vasutat keresztezve földúton érkezünk el az Oudna falu melletti
Margitsziget nagyságú területre. A földút mellett kis bódé áll,
amiből jöttünkre egy szakadt ruhájú néger ugrik elő, és integet
hosszú karjaival. Elmutogatja, hogy fejenként 1 dinár a belépő
a romvárosba. Adunk neki 5 dinárt. Az 1 dinárt mindenképpen
vissza akarja adni, de mi neki ajándékozzuk, mint borravalót.
Óriási öröm sugárzik az arcán. Lám, 170 Ft milyen örömöt tud
okozni. A romterület nem is annyira romterület. Egy csaknem
teljesen éppen megmaradt római amfiteátrum és különféle paloták
romjai láthatóak. Az egész romvárosban egyetlen turista sem
volt. Az amfiteátrum fele akkora mint a római nagytestvére,
és minden zuga bejárható. Kiálltam az aréna közepére, és tök
egyedül üvöltöttem " Üdvözölnek Cézár a halálba menők"
Kísértetiesen visszhangzott az aréna. Óriási élmény volt. A
rabszolgák cellái szinte érintetlenül megmaradtak. Az amfiteátrum
küzdőterének szélein leszakadt kövek láthatóak, rajtuk megfakult
festményekkel, melyeket 10 cm-nyi por takar. Úgy érzetem magam,
mint egy régész, miközben láthatóvá tettem a festményeket és
a római feliratokat.
Az
amfiteátrumon kívül attól 300 méterre a kormányzó palotája maradt
meg még szinte 100%-os állapotban. Hatalmas oszlopok, hihetetlen
széles 40 lépcsőfokból álló lépcsősor vezet a palotához. Az
épület teraszára lépve száradó ruhák látványa fogad. Az ókori
ablakok előtt rongyfüggöny lóg. Piszkos kis arab lányka szalad
ki, aki megkapja tőlünk cukorka adagját. Ebben a palotában egy
helyi család lakik. A romterületet végigjárva felfedeztük, hogy
a többi római kori épületben is helyiek laknak, így hasznosítva
2000 év után is renoválás nélkül fennmaradt épületeket. Köszönjük
Cézár, köszönjük Gaius Marius és Lucius Cornelius Sulla!
Oudnából továbbindulva még egy barátságos mosolyt
váltunk a kapuőr négerrel, majd folytatjuk utunkat Tunisz felé.
Még annyit, hogy Oudnában kb. 3 órát töltöttünk, de ezalatt
1 turista sem jött.
Tuniszt északról
közelítjük meg egy kis tévelygés után, mivel valahogy nem stimmelt
a valóság és a térkép. Építik az utakat vadul, így valószínűleg
a térképészet nem tudja követni a fejlődést elég pontosan. Több
sávos bekötőutak, terelések, hatalmas dugó! Többször nekikoccanva
autós társainknak, és egyfolytában centizgetve tartjuk az útirányt,
és HALADUNK! A lényeg, hogy valahogy elérjünk a tengerpartra.
A helyiek bár nem beszélnek mást, csak az arabot, készségesen
eltáncolják, elmutogatják a helyes irányt. Van valami hasonlóság
köztük és a magyarok közt. Ha nem érted mit hablatyol, egyre
hangosabban üvölti el ugyanazt a szöveget lassabban és szótagolva.
Végül is kilyukadtunk a tengerparton, így az ott lévő úton indultunk
el Tunisz felé. Csodás homokos partok mellett haladtunk el,
ahol nem nagyon láttunk fürdőzőket meg szállodákat. Jé, érintetlen
partszakasz. Na jó, 20 km után beérkeztünk az első szállodasorra,
de hát ez van.
Ha
északról a tengerparti úton közelíted a várost, először Sidi
Bou Saidba érkezel. Ez Tunézia Szentendréje, sok giccsel,
kék kupolás házakkal, amit a tömegtől nem igen látsz. Rengeteg
pénzköltési és shoppingolási lehetőség van csillagászati árakon.
A kilátás a Tuniszi öbölre valóban príma. A sétálóutca végén
a meredek hegyoldalba panorámakávézó kap helyet, ahonnan kávé
mellől tényleg felejthetetlen kilátás nyílik az öbölre. Ide
megéri beülni. Szóval Sidi bou Said kötelező turistaprogram,
Akinek van hozzá gyomra, nézze meg. Egyszer túl lehet élni.
Sidi bou Saidból haladunk Tunis felé. Karthágó
romjait nem úgy kell elképzelni, hogy egy ásatási terület aztán
vége. Ez 8 ásatási terület, egy Csepel-sziget nagyságú elővárosban
szétszórva, Úgyhogy a történelmi nevezetességek egymástól több
kilométerre is lehetnek. Ha az egyikbe veszel jegyet, az a többi
hét megnézésére is feljogosít. Ha az összes romot látni akarod,
minimum egy napot szánj rá. Mi a thermákat és a római villákat
néztük meg. Ezek egymástól kb. 200 méterre vannak, és alapterületükben
és látványukban ezek érik meg szerintem a leginkább. A fenti
két rom közel van az elnöki rezidenciához, ami nagy fehér kerítéssel
van körbekerítve, és rengeteg rendőr meg katona vigyázza. Nem
lehet eltéveszteni.
Miután egyénileg mentünk, és már jócskán délután
volt, így a turistacsoportok elhúztak korábban. Nagy élmény
volt a romterületen egyedül bóklászni, és beleképzelni magamat
a föníciaiak életébe, kisebb időutazást tenni.
A romok után az elővárosokon keresztül elérkeztünk
ahhoz a töltéshez, ami a Tuniszi öblöt kettévágja. A töltés
tetején többsávos út vezet kb. 10 km hosszan, mígnem beérkezik
a belvárosba. A Habib Burghiba sugárútba torkollik ez a többsávos
aszfaltcsík, aminek a végén van a történelmi belváros a souk(piac).
Mikorra odaértünk már minden zárva volt, (azt hiszem 6-ig van
nyitva) és izgi volt a sötét sikátorokban sétálgatni. Nem vak
ez a ló hanem bátor, mondta volna a cigány. Hát igen, azért
örülök, hogy nem ért atrocitás, főleg úgy, hogy velünk volt
a két lány is. Akkor nem éreztük annyira veszélyesnek, csak
ha így utólag visszagondolok, nem hiszem, hogy megismételném.
A souk egyébként szerintem minden arab városban ugyanolyan.
Szűk sikátorok és rengeteg agresszív árus, akiken az első fél
órában még lehet mulatni, de az idő múlásával egyenes arányban
az emberben az idegi feszültség is növekszik. A végén már csak
ránéztem a következő árusra, és az látta rajtam, hogy Allah
nem arra teremtette, hogy nekem most valamit eladjon.
Miután este lévén eléggé megéheztünk, megpróbáltunk
éttermet keríteni. Gyalog elindultunk a Habib Burghiba sugárúton
(Mint nálunk az Andrássy), de csak nem találtunk éttermet. Akkor
jutott eszembe, hogy valahol azt olvastam, Tuniszban külön városrészben
vannak az éttermek egymás hegyén-hátán. Tháliába behuppanva
a töltésen keresztül visszamentünk a legközelebb eső elővárosba
La Guliettbe. Tényleg borzasztó
sok étterem volt a tengerparton, és azzal párhuzamos utcákban.
Luxus étterem, nagy terasz, rengeteg helyi, nincs turista. Egy
hatalmas tengergyümölcsei pizza 11 dinár, 1 egzotikus ragadozóhal
(500 gr.) 20 dinár. Utólag hozzáolvasva értettem meg. A tuniszi
lakosság a hétvégi estéken kikocsikázik La Gulietbe, és ott
költi el vacsoráját egy étteremben családi körben. Hát ezért
voltak tele az éttermek helyiekkel. Kaja után immáron az autópályán
haladva érkeztünk vissza Sousse-ban lévő szállásunkhoz. Az autópályán
sötétedés után vigyázva kell haladni, mert a gyalogosok úgy
mászkálnak át a kétszer három sávon, mintha járda lenne. A pásztorok
meg ott hajtják át a kecskéiket. A helyi sofőrök pedig a korom
sötétség előtt nem kapcsolják be a lámpájukat az Istennek sem.
Ha te bekapcsolod, az össze s helyi villog, mint aki megbolondult.
Sokan még az éjszaka közepén is lámpa nélkül mennek, ami az
autópályán nagyon veszedelmes. Két hét alatt nem tudtam megérteni
az okát. Szóval csak óvatosan. A túrát követő napokban a fehér
homokos parton pihegtünk, ejtőernyőztünk, banánoztunk, fánkoztunk,
pipával búvárkodtunk. (sok a part mentén a kis színes hal, főleg
a tengeri fűvel borított helyeken, ami a parttól 20-30 távolságban
már fellelhető)
Második túra: Tabarka
Következő túránk célállomása Tabarka,
ami az északi tengerparton, közvetlenül az algériai határ mellett
fekvő aprócska település. Teljesen kiesik a tömegturizmus hatósugarából.
Valahol olvastam, hogy a parttól kb. 10 km távolságban egy kis
sziget van, ahol a földközi tengerben egyedülálló módon fókakolónia
él. Oda szerettünk volna kihajózni és búvárkodni egy kicsit.(Ott
derült ki, hogy három héttel előre be kell jelentkezni, és időpontot
kell egyeztetni, mert csak megfelelő létszám mellett indítanak
hajót.) Mondjuk mi kifizettük volna a különbözetet, de a kapitány
azt mondta, hogy 2 órán belül vihar lesz, ezért nem vállalja
az utat. Ja!!! Derült ég, szélcsend, biztos csak kifogást keres,
mert nem akar dolgozni! Durcásan otthagytuk! És láss csodát,
tényleg jöttek a felhők és a szél 1 óra múltán.
Sousse-ból az autópályán indultunk el észak
felé. Elhaladtunk Tunisz mellett, majd folytattuk az utunkat
Bizerte irányába a pályán.
Hirtelen ötlettől vezérelve Bizerte előtt Utique
romvárosnál lekanyarodtam az útról, de a romterületet nem találtam
meg. Na mindegy, továbbindultunk Menzel Burguiba falu irányába.
Szinte földúton haladtunk nagy dombokon és mély völgyeken keresztül.
Sajna az idő szorított, így már Bizertébe nem tudtunk bemenni,
de állítólag nagyon szép kis tengerparti városka. Mateurnál
érkeztünk rá a 7-es számú főútra, ami annyiban különbözött az
eddigi úttól, hogy annak a betonozása folyamatban volt. Helyenként
a földre le-le öntöttek betonkupacokat, de már elsimítani nem
volt energiájuk. Ezen oknál fogva a Thalia futóműve többször
majdnem kiszakadt, no meg egyszer majdnem az árokba kötöttünk
ki, mert egy fél méter magas betonkupacot már nem mert a cimborám
bevállalni (ekkor Ő is kipróbálta a vezetést), így ki kellett
kerülni. Nefza után már egyre jobban kizöldült a környék, és
kezdett hasonlítani a környezet észak-olasz növényvilágra. Csak
annyi volt a különbség, hogy a föld sötétvörös volt. Jól mutatott
a sötétzöld lombkorona és a vörös föld. Olyan érzésem volt,
mint ha a vegetációval rendelkező Mars bolygón járnék.
Elérkeztünk Tabarkába, ahol sok kis halászházikó
van, meg néhány külföldi tulajdonú luxusszálloda. Ezekbe a szállodákba
azok a gazdag Francia és Angol nyugdíjas polgárok jönnek, akik
ki akarnak szakadni a civilizációból, és nem akarnak a tömegturizmussal
közösködni. A falu bájos, a főutca tele van kis bolttal, és
valóban megnézik a fehér embert, főleg ha kocsival érkezik.
Úgy vettem észre, hogy a szállodák vendégei akár több hónapot
is tölthetnek itt, mert az éttermekben csak leültek, és már
hozták is nekik az újságot és a kaját, valamint a pincérek ismerősként
üdvözölték őket. A Tabarkai tengerpart főleg sziklás, de vannak
homokos öblök is. A város fölé magasodó szirten középkori vár
áll, ami kalózvezérek főhadiszállása volt a középkorban. Meg
akartuk nézni, de kiderült, hogy a Tunéziai hadsereg egyik bázisa,
szóval nem erőltettük a dolgot.
A
tengerparton csodás kőképződmények vannak. Úgy néznek ki, mint
a cseppkőbarlangban a hatalmas 20-30 méter magas álló cseppkövek.
A sziklafal és a "cseppkövek közt vezet a tengerparti sétány,
ami minőségét tekintve akár Monte Carlóban is lehetett volna.
A "cseppkövek" lábát már a tenger hullámai csapkodják.
Hatalmas érzés volt ott sétálni. A városból Annaba felé vezető
úton lehet feljutni arra a dombra, ami mögött már az Algériai
határ van. A dombra felmentünk, de nem kockáztattunk meg egy
határsértést. A dombról csodás kilátás nyílik a városra, és
a szemben lévő szirten magasodó középkori erődre. A városba
visszatérve egy helyi tengerparti étterembe beültünk, és rettentő
finom brik-et ettünk, fincsi halat, és nem fizettünk sokat.
Hoztak nekünk élő langusztát, és mindenáron meg akarták nekünk
főzni, de 15000 forintot nekem ez nem ért meg, így az állat
túlélte a látogatásunkat. A tengerre a fent leírt kapitányi
döntés miatt nem tudtunk kimenni, így visszafelé indultunk.
A 7-es úton haladtunk egy ideig, majd Béja felé elkanyarodtunk.
Béja semmitmondó kis település.
Onnan az 5-ös úton haladtunk, ami jobb állapotú
mint a 7-es, épp ezért mindenki azt használja. A szamárkordék
és a 40-50 éves kisteherautók miatt igencsak nehézkesen haladtunk.
Az 5-ös főút dombos, egyre jobban kiégett vidéken vezet, ahol
semmiféle látnivaló nincs. Visszafele karikára untuk magunkat.
Kivéve azt a pillanatot, ahol végre meg tudtam engedni a kocsit
úgy 140-ig, mikor is villant a traffipax, és állított is le
a rendőr. Összeugrott a gyomrom! Erre az elmagyarázta, hogy
itt csak 90-el lehet menni, és jó utat kívánt! Biztos ki van
adva nekik, hogy a turistát ne bántsák, még ha megérdemli akkor
sem! B. El. Amri után jobbra fordulva egysávos betoncsíkon jutottunk
el Jebbel el Oust faluig. Itt már éjfél volt, és már igencsak
be volt fáradva mindenki. Innen Zaguan felé már ismerős úton
haladtunk, majd onnan Enfidabville-en át megérkeztünk Sousse-ba.
Hajnali kettőkor konstatáltuk, hogy több mint 800 Km-t hajtottunk
bele a Tháliába.
Ezután több napos pihenő következett a tengerparton,
és a hotel kellemes medencéjében. A parton állandó jelleggel
egy Rambó nevű fazon zaklatott minket, hogy mindenképpen kalózhajózzunk,
tevegeljünk, stb. Nagy nehezen némi arab káromkodás elnyomását
követően kopott csak le rólunk. A parton sokan árultak szőlőt,
barackot, fügét. Bátran vásároltunk, majd a közös parti zuhanynál
megmosva megettük. Senkinek semmi baja nem volt tőle. Bementünk
a belvárosba, ahol a szombati heti piacot megnéztük. Ez a piac
egy külvárosi részen van, Sousse turistaközpontjától a lehető
legmesszebb. A piac olyan mint a hét tigris a fővárosban, csak
nincsenek kínaiak. Helyettük a sivatagból feljött berberek hangosbeszélőbe
üvöltözve kínálják portékájukat. Ezek közt a legmegdöbbentőbb
a helyi turkik voltak, ahol rongyossá használt melltartók, zoknik,
alsónadrágok, bugyik, és egyéb ruhaneműk cseréltek gazdát. Ja,
és akkora tömeg volt, mint amit eddig letemben sehol nem tapasztaltam.
Harmadik túra: Dél
Miután kellőképpen kipihentük magunkat, felkészülünk
a nagy déli túránk véghezvitelére. Két napra kibéreltük ugyanazt
a Thaliát amivel korábban voltunk. Reggeli után 7 óra körül
indultunk el délnek. Az alföldhöz hasonló egyhangú tájon haladtunk
100-120 km-t, mikor az úttól balra megpillantottuk az El
Jem-ben lévő hatalmas amfiteátrum épületét, amely mint
egy hatalmas korona uralta a sík tájat. A tipikus arab faluba
beérkezve sugárút vezet az amfiteátrumig. Húúúú! Óriási látvány
volt, ahogy a sugárúton közeledve az épület egyre nagyobbá vált.
Természetesen rengeteg turistabusz, fizetőparkoló, színes ruhákban
fényképezős fehér emberek áradata. Mi egy kietlen mellékutcába
állítottuk le a Thaliát, és gyalog közelítettük meg az amfiteátrumot.
A belépő 5 dinár volt fejenként, majd teljesen birokba lehetett
venni az épületet, amely megítélésem szerint akkora mint a római
testvére. A rómaival ellentétben itt nincsenek korlátok, nincsenek
őrök. Ahhoz nyúlsz hozzá, oda mászol le és fel ahova csak akarsz.
A küzdőtér alatti rabszolgatartó kamrák és az azokat összekötő
folyosók eredeti állapotukban megmaradtak, oda is le lehetett
menni. A kör alakú lépcsőzetes nézőtér több szintből áll, amelynek
legmagasabb pontja szerintem úgy 50 méter magas lehet. Oda felmászva
belátható az egész "Sahel" vidék, illetve az egész
falu. Érdekes látni, hogy az épület hiába több ezer éves, a
csekély csapadékmennyiség miatt nagyobb renoválások nélkül is
szinte eredeti pompájában fennmaradt.- Kihagyhatatlan látványosság.
És ami a legjobb, a sok turista a hatalmas építményben annyira
eloszlik, hogy elviselhető a jelenlétük. Nem zavarják egymást
a múlt csodálatában való elmélyedésben.
Kigyönyörködve magunkat a római kori emlékben
elindultunk Saffax felé délre. Saffax
egy hatalmas kikötőváros, ahova a délutáni csúcsforgalomban
érkeztünk. Több sávos körforgalmak, hatalmas dugó, több kocc,
és centizés újra. Természetesen csak a lökhárítók érnek össze,
így a fényezés soha nem sérült. Saffaxból továbbmenekültünk
Gabes-be. Az már csendesebb
tengerparti városka. A várost a szárazföld felől hatalmas pálmaerdő
öleli körül. Éppen datolyát szüreteltek, amik fürtökben lógtak
a pálmalevelek tövéből. Vásároltam magamnak rögtön egy zacskóval
az út mellett. Az árus meg volt döbbenve, hogy csak fél kilót
kértem. Mutatta, hogy vigyek egy fürtöt.(Kössz, kb. 10-15 k.)
Miután ragaszkodtam a kevéske datolyához, legyintett, és odaadta
egy kis zacskóban. Nem akart elfogadni pénzt, erre a mellette
álló gyerekének adtam egy 1 dinárost. Lementünk a városka totálisan
kihalt tengerpartjára, ahol dél-európai nagyvárosokat megszégyenítő
kövezett sétány volt kiépítve. A sétány és a tenger közt 100
méter széles homokdűnés partszakasz helyezkedett el, ahol a
homokot összefont nádfalakkal próbálták megfogni több kevesebb
sikerrel. A sétány melletti kávézóban ittunk 4 kévét és 4 ásványvizet.
Fizetünk érte vagy 300 Ft-nak megfelelő dinárt. Viszont a vécébe
még mi fiúk sem mertünk pisilni, pedig nekünk nem is kellett
volna fizikai kapcsolatba kerülni a csészével. Így maradt a
homokos tengerpart, ahol szerencsére egy lélek sem volt. Viszont
a hőmérséklet közelítette a 40 fokot.
Gabes-től és a tengertől távolodva kősivatagos
dombokon futó kétsávos úton jutottunk Matmatába.
Itt forgatta Georg Lucas a Csillagok háborúja filmnek a sivatagos
jeleneteit. Az út mellett közvetlenül a homokkőből álló dombokba
több barlanglakás van vájva.
Láttunk
olyan barlanglakást, ami előtt a buszoknak külön parkoló volt
kialakítva, és tele volt turistával az egész környék. Pár kilométert
továbbhaladva már olyan barlangok következtek, amikben valóban
családok éltek. Az útszélén megállva felszaladtam a 20 méter
magas dombra, melynek közepén hatalmas kürtő volt, aminek az
alján helyezkedett el a lakás központi udvara. Ott lekiabálva
az egyik oldalsó szobából előjött egy nénike, és egy járaton
keresztül kiment az úttest irányába. Az ott várakozó többieket
beinvitálta, majd visszaszaladva én is csatlakoztam hozzájuk.
Adtunk 5 dinárt, amiért végignézhettük a központi udvarból nyíló
szobákat, konyhát, hálót, kamrát A helyiségek plafonján nonfiguratív
ábrák voltak, a család nagyon kedves volt. Ja, és rettentően
örültek neki, hogy valaki betévedt hozzájuk.
A barlang megtekintése után bementünk Matmata
falu központjába, ahonnan nincs messze az a barlanglakás, ahol
Luke Skywalker lakott. Most hotelként funkcionál, de a forgatáskor
beépített díszletek érintetlenül megtalálhatóak. A gumiajtó,
a csövek, és sci-fi berendezések. Hatalmas élmény egy csillagok
háborúja rajongónak!!! Ja, és, belépni, fényképezni, ámuldozni
ingyen lehet.
Matmatából jó út vezet Tatuinba illetve Douzba.
Tatouin inkább kősivatagban, míg Douz homoksivatagban fekszik.
Mi Douz felé indultunk. 50
km után a sziklás tájat homokdűnék váltják fel. 2 órás autóút
után begördültünk Douz sivatagi oázisába. Benzinkút van!!! Végre!!!
Már rettegtem, hogy a sivatag kellős közepén fogy ki a benzin!
Nem elég, hogy szomjan halunk, még a kocsi légkondija is leáll,
és akkor hamarabb sülünk pecsenyére, mint ahogy szomjan halunk.
A városkában egyetlen olyan hotel van, ahova
különösebb ebolaveszély nélkül be lehet menni (Pedig elég egy
igénytelen állat vagyok) Ez a hotel Tuareg, amiben a szervezett
túrák csoportjai is megszállnak. Odamentünk, nem volt szobafoglalásunk,
mégis kaptunk szobát pik-pak. Reggelivel és vacsival fejenként
35 dinár volt. A szoba jó, a szálló szuper, a medence és a kaja
tűrhető. A szálló mögötti homokdűnénél tartott 1 órás tevegelés
10 dinár. Oda csak a cimbimék mentek, mivel nekem Marokkóban
elegem lett a tevékből! Beöltöztették őket beduin ruhába, és
irány a dűne. Nagy csoport turistával tevegeltek együtt! Állítólag
felejthető.
A recepciós srácnak mondtuk, hogy szeretnénk
bemenni a sivatagba úttalan utakon, de ez a Thaliával kivitelezhetetlen.
A fiúcska telefonálgatott, majd közölte, hogy 100 dinárért tud
szerválni egy 8 személyes Toyota Land Cruisert, de csak vezetővel
együtt mehetünk, mert anélkül nem adják oda a kocsit. A
vezető napidíja a 100 dinárban benne volt. Reggel hétkor indultunk
a terepjáróval a mélysivatagba. Letérve a betonútól homokdűnéken
és sík homoksivatagon keresztül eldugott oázisokba jutottunk,
ahol az emberek még teljesen érintetlenek voltak a civilizáció
káros hatásaitól. A közlekedési eszköz a szamárkordé meg a teve.
Gépkocsi, motor sehol nem volt. Sem áram, sem tévé, sem légkondi,
sem semmi! A sivatag csendje, az állatok homokban látszó nyomai
feledhetetlenek, no meg a 60 fok. Az oázisokat elhagyva mégnagyobb
dűnékhez értünk, amiken gyorsan száguldozva, hol majdnem felborultunk
hol nagyokat ugrattunk. Meg-meg álltunk, ahol mondtuk a vezetőnek.
Mígnem egyszer két dűne között állítottuk meg
emberünket. Egy kicsit felkaptatott a dűne oldalára, de megállás
után a homokkal együtt visszacsúszott az autó. A dűnék lábánál
süppedős porhomok van!!! Láttuk a vezető arcán a döbbenetet,
mikor elkezdett csúszni a terepjáró, és a rémületet, mikor megállta
dűne lábánál. Kiszállva elkezdte nézni a kerekeket, amik kissé
be voltak süppedve a homokba. Mi
ezzel mit sem törődve fényképezgettünk, és nagyon tetszett a
kietlen sivatag, és a dűnék, mint megannyi hatalmas hullám fodrozódása
egészen a horizontig. Akkor kezdtünk aggódni, mikor a négykerék
meghajtású, hatalmas alvázmagassággal bíró Land Cruiser padlólemeze
a homokot érintette, mivel teljesen belesüppedt abba. A motor
bőgött, a kerekek szórták a homokot, de sajna se előre se hátra
nem mozdult a jármű. Vezetőnk különféle célszerszámokat szedett
ki a csomagtartóból, majd a mobilját babrálta idegesen. Mint
mutogatta a porhomokon a szerszámok nem érnek semmit, a spec.
kerékkiemelő is elsüpped stb. A mobiljáról jutott eszembe, hogy
nézzük meg a sajátunkat, és hívjunk segítséget. NEM VOLT TÉRERŐ!!!
ÁÁÁÁÁÁ
Izzadtunk mint a lovak, 60 fok, sehol egy árnyék.
Vezetőnk levett a kocsiról egy flakon vizet, azt odaadta nekünk,
majd ránk parancsolt, hogy ne hagyjuk el a kocsi környékét.
Ő meg gyalog elindult a sivatagba. Perceken belül eltűnt egy
homokdomb mögött, mi meg egyre gyorsabban szívtuk a cigijeinket,
és egyfolytában szomjasak voltunk. Halálfélelem az megvolt.
De a lányok nem sírtak. Így utólag jó izgi volt.
Kb. 1,5 óra múlva megláttuk vezetőnket 3 tevés emberrel jönni.
Valahol összeakadt velük a dűnék közt. Mondtuk is egymás közt,
hogy biztos meg volt szervezve a dolog, és most majd a segítségért
úgy levesznek minket mint a kalapot.
A tevék a kocsiban lévő kötelekkel kihúzták
a terepjárót a homokból. Majd miután újra menetkész volt a kocsi,
eljött a fizetés ideje!!!! ÁÁÁÁÁ! Mi legalábbis erre számítottunk.
Kérdeztük mennyi??? Ők meg kérdezték, hogy mi mennyi????? Hát
a segítség!!!! Elcsodálkozott a vezetőnk és a tevések is csak
ámuldoztak. Itt a sivatagban az a törvény, hogy ha valaki bajba
kerül, azt feltétel nélkül ki kell segíteni! Ezt nem tudják???
Kérdezték. És nem voltak hajlandóak elfogadni semmit! Ez a sivatag
törvénye, hajtogatták. Nekem meg könnybe lábadt a szemem. Rohadt
kapitalizmus, de rég találkoztam igazi önzetlenséggel. Az egyik
tevés srácnak az volt a kérése, hogy vigyük el egy általa megnevezett
Oázisba, mert akkor jóval hamarabb odaér, mint a társai. Elvittük!
A faluban aztán megrohamoztak a gyerekek, akiket elhalmoztunk
aprópénzzel! Legalább így háláljuk meg a segítséget.
Délután értünk vissza a szállóhoz. Ott azonnal
ki kellett pakolni a szobát!!! Mert ugye nem terveztük, hogy
egész napossá válik a fél napos túra. Azonnal elhagytuk Douzt
El faur irányába. El faur után a hatalmas sivatagban egy keskeny
betonúton repesztettünk tháliánkal, mígnem egy tábla nélküli
kereszteződéshez nem értünk.
Megálltunk, tanakodtunk. Egyszer csak megjelent
egy tuareg, és beinvitált az egyik dűne mögött lévő sátrába,
ami az Ő "kávézója"!!! Ittunk 4 kávét 1 dinárért,
cserébe megmondta melyik út vezet Kebilibe.
Szerintem Ő szerelte le az útjelzőtáblát!!! Jó kuncsaftszerző
stratégia! Kebiliben vásároltunk pár bagetet! Hulla éhesen magában
faltuk be. Olyan jól esett, mintha mennyei mannát csemegéznénk.
Kebilit elhagyva keresztülvágtunk a Chott
El Jerid kiszáradt sóstón, ami sík sivatag, eltekintve
az út mellett lévő sóhegyektől, amikből 5 kilós kikristályosodott
rögöket lehet elhozni ingyen.(Csak ne szóljatok senkinek.) A
kiszáradt sóstó, mint írtam, olyan mint a sivatag, de a 10-20
cm mély homok alatt agyagréteg van, így állhat meg itt egy kis
eső után is elég sok víz. Ami azért elég gyorsan elpárologhat.
A melegtől telítődve a napnyugtát itt néztük végig. Életveszélyes,
50 fok feletti meleg volt még akkor is.
A sóstó sivatagját elhagyva érkezünk Touzer
Oázis csodás falucskájába. A főtéren lévő piacépület
mögött lehet az óvárosba bemenni, mely a XIV. század óta változatlan.
Jellegzetes építészete csodás, menjetek el nézzétek meg. Apró
agyagtéglákból emelnek hatalmas épületeket. Mivel nincs eső,
így a téglák évszázadokig eredeti formájukban maradnak meg,
nem kell vakolat sem. A főtéren lévő kocsikon kívül az óvárosban
más jármű nem található. Turista nem nagyon van estefelé, így
visszamehettek az időbe vagy 500 évet. Óriási érzés. Szeptember
közepén este kb. 50 fok volt, így vizet vigyetek. A pálmaerdőbe
érdemes lovas fogattal bemenni, illetve a legmagasabb ponton
álló kifaragott sziklákig kocsival felmenni. A homokkőszikla
oldalába háromdimenziós emberi arcok vannak faragva (mint az
USA elnökök). A szikla aljából tör elő az egész oázist tápláló
forrás, mely kis patakként kanyarog keresztül a pálmaerdőn.
Touzertől kétsávos úton Gafsa-ig
haladtunk, ahol városi buszként régi Ikaruszokat láttunk. A
városban nem álltunk meg, mivel egy piszkos bányászváros (foszfát),
meg már rettentően fáradtak voltunk. Gafsából Kairuanig
mentünk, ahova az éjszaka közepén értünk, így elbuktuk az iszlám
3. Szent városának megtekintését. Már mindenki rettentő ingerült
volt a sűrű naptól és a már-már hajnali időponttól. Kairuan
után Sousse-ba érkezünk. Ekkor már szinte szelemként közlekedtünk
a hajnali kihalt utcákon. Hazaérve tusolás, majd már jöttek
is a kocsiért a bérbeadók, mivel reggel lett.
Ezek után 2 nap intenzív tengerparton fetrengés
kifejezetten jót tett a lelkünknek. Esténként bementünk Port-El
Kantaiu turistaparadicsomi városába, ami a sivatagi kaland
után üdítőleg hatott, majd indultunk is haza.
Tartalmas, jó nyaralás volt, hatalmas élményekkel!
Mindenkinek ajánlom, hogy ha kicsit is bevállalós, ne a konzerv
csoportos túrákra fizessen be, hanem akár az én útleírásomat
is figyelembe véve szervezze saját magának meg a nyaralását
ebben a csodálatos, változatos, sok misztériumot és a sivatag
csodáját tartogató országban.
Fajszi Bence
Az
írás nyomtatható formában - word - ide kattintva tölthető le>>
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.