A béli monostor kezdeteiről
és az újrakezdésről - 1018 * 1998
Kedves Vendégeink!
A monostor története a 11.
századba vezet vissza. A múltat fürkészve egyre igazabb Balla Zsófia mondata:
"Ahogy élsz, az a hazád." A megismert és megértett problémákra
adott válaszoktól függ, hogy a hely, ahol élünk, az valóban otthonunk
lesz-e, valóban belső forrásaink felfakadásának színtere lesz-e. Az 1000
éves történet nem folyamatos, leg-feljebb a megszakítások és a szüntelen
újrakezdések, a megtérésre és a visszatérésre való készség az, ami a kontinui-tást
megteremti.
1018-ban
Szt. István király alapított itt bencés monostort. A hely kiválasztásában
nagy szerepe volt Boldog Gizella királyné rokonának, Szent Günter niederaltaichi
szerzetesnek. Ő az első név szerint ismert utazó, aki a béli tájban gyönyörködött
és a hegyekkel övezett völgyben megtelepedett. Az itt élő szerzetesek
nemegyszer bizonyosan vendégül láthatták a királyi párt. A táj rejtettsége
- az egész középkor folyamán és a 18.sz.-ban ismét - vonzotta a remetéket
és a szerzeteseket. A táj kultúrát formáló tényező, pontosabban a táj
visszahat az életformára. Nem véletlen, hogy a kö-zépkorban a Bakony területén
számos szerzetes kolostor működött, vö.: Gyulafirátóton premontreiek,
Zircen ciszterci-ek, Porván és Csatkán pálosok, Bélben és Jásdon bencések,
Lövöldön (a mai Városlődön) pedig karthauzi szerzetesek telepedtek meg.
A monasztikus szerzetesek előszeretettel hegycsúcsokra vagy rejtett völgyekbe
telepedtek.
A velencei származású tudós és szent életű Gellért 8 éven át volt Imre
herceg tanítómestere, majd 1023-ban a királyi udvarból 7 évre visszavonult
a béli monostor remeteségébe. Alapító királyunk a béli remeteségből 1030-ban
hívta vissza Szent Gellértet, és rábízta a csanádi missziós püspökség
megszervezését.
Őseink a béli monostort Szt. Mauríciusz és vértanútársai tiszteletére
szentelték.
Védőszentünket és az általa vezetett thébai keresztény légiót (mintegy
6600 embert) Maximianus, Diocletianus társcsászára 290 körül végeztette
ki Agaunumban, a mai Svájc területén.
A nyugati szerzetesség első évezredében mind Nyugat-Európában, mind pedig
Keleten kialakult a monostor eszméje, ill. struktúrája. Ez azt jelenti,
hogy teljes önállósággal rendelkezik a közösség. Hármas fogadalmat teszünk:
az enge-delmesség, a stabilitás és a szerzetesi életalakítás révén kötelezzük
magunkat Krisztus követésére. A bencés, karthauzi, ciszterci - összefoglaló
néven: monasztikus - szerzetesek napjainkig megőrizték az önálló monostor
eszméjét, mint életük egyik markáns formáló elemét.
1950-ben a berendezkedő népi demokrácia szekularizálta a monostort. A
Pannonhalmi Főapátság fél évszázad után, 1998 őszén Bakonybélben újraalapította
a monostort. Az új kezdetnek - a folyamatos kezdetnek - kifejezett szándéka,
hogy közösségünk majdan önálló monostorrá váljék. Életalakításunkat meghatározó
tradíció elsősorban az ősi benedeki és a Szent Benedek előtti szerzetesi
karizma. Szent Benedek 530 körül írt Regulája szerint életünk három pilléren
nyugszik: az istentisztelet, a szellemi és a kétkezi munka. E három tevékenység
egyensúlya segíti életünket.
A testvéri közösségben napról napra megtapasztalhatjuk Isten irgalmát,
az osztozást és a sorsközösséget.
Kedves Vendégeink!
Szent Benedek azt írja Regulájában, hogy minden érkező vendéget úgy fogadjanak
a testvérek, mint magát Krisztust, mert ő maga mondja majd egykor: "Idegen
voltam, és befogadtatok engem." Bárhonnan érkeznek monostorunkba
és templomunkba, kívánom, hogy a köztünk töltött idő szolgáljon pihenésükre
és legyen Istennel, felebarátaikkal és ön-magukkal való megbékélés ideje
és helye.
Kiss Domonkos
perjel
|