Szentmiklósi István: Korfura Szerbián, Macedónián át – Görögország – 2008
Újabb frissítés a Szerbián át Görögország nyugati partjára utazóknak a legfontosabb információkból. Nagyon röviden, de sok új részlettel, javaslattal
Frissiben tértem vissza Korfuról kocsival, a site ajánlásai alapján mentem, és úgy gondoltam talán még nincs teljesen vége a szezonnak, így pár kiegészítést tennék az amúgy nagyon hasznos cikkekhez. Próbálom pontokba szedni :), nem naplós stílusban
Szerbia, Macedónia határátlépések
Az útleírás nagyon jól segített, főleg a friss (Szekeres István – Stevie: Szerbián, Macedónián át Görögországba – 2008. március) kiegészítés.
Visszafelé sajnos a határon csúnya dugóba kerültünk (2008. aug. 23. hajnalban értünk oda 3 óra fele), kb 4-5 kilométeres sor lehetett tele német, olasz és osztrák autókkal, pedig az inváziós naptár nem jelzett semmit… (a terepet ismerőknek, a határ előtti Szerb MOL kutat megelőző kanyarban volt a sor vége) Talán a péntek miatt…? Éppen ezért kerülőre fogtuk és Röszke helyett Tompán át jöttünk vissza – bár ez +1 óra volt, szerintem megérte. (Török László évente elkészített naptára a németországi nyári szabadságok alapján jósolja meg a balkáni határokon várható csúcsforgalmat. Megfelelő adatok hiányában nem szól a máshonnan, más ok miatt a Balkánra indulókról – a szerkesztő)
Általános észrevétel, hogy a határátkeléseknél velünk totál normálisan bántak, gyorsan utunkra engedtek, de még egy 10-12 autós sor is 20-30 perces várakozást okozott, mert a határőrök előttünk sokakat igencsak megnéztek maguknak.
Utak Szerbiában
Főleg az első szakasz (Magyarországról Novi Sadig), ami nagyon gázos, ráadásul erre a szakaszra mostanában jellemző pár útfelújítás, ahol tucatszám vannak kipakolva a 40-es és 60-as táblák – sok esetben egyértelmű feloldás nélkül. Próbáltam betartani őket, de egyszerűen nem lehet. Német kollegák rutinosan előznek ki (itt is és máshol is) kanyarban és záróvonalon, mennek 100-120-al szinte bárhol… (éjjel vezettem nagyrészt). Mindenkinek ajánlom, hogy haladjon megfontoltan, nekem csak a visszaúton 4-5-ször kellett olyan helyzetben vészfékezni, ahol a záróvonalas előzés nagy csattot eredményezett volna. A magyar közlekedési morál is aggresszív, de ami Szerbiában megy, az nekem már kicsit sok.
Szerb rendőrök
Amint jelezve volt, lesben állnak – mi oda-vissza úton éjjeli vezetésnél kb. 5-5 poziciót tudtunk felderíteni, bajunk nem lett :). Párom hasznos észrevétele volt, hogy a szerb rendőrautók rendszáma éjjel kéknek látszik (nem fehér v. sárga) tehát az út mentén posztolót könnyebb kiszúrni messzebről…
Macedóniában
Van egy ronda útfelújítási szakasz a hegyek közötti, nem autópályás szakaszon: 3 helyen közvetlenül egymás után egyirányúsított forgalom van lámpás vezérléssel. Mivel a váltási idők elég nagyok (4-5 perc) itt csúnyán be lehet ragadni, ha az ember lassabb kamionok között ragad. (+30 perc menetidő garantált)
Autópálya díjak
Nekem nem jött be Macedóniában az 1 eurós “trükk”, pedig direkt váltottam előre 1 euróst, valahogy tőlem mindig 2 eurót gomboltak le, igaz, egyszer adtak vissza belőle valamennyit. Blokkot minden esetben adtak (3 kapu sorban 50-60-50 pénz).
Szerbiában szinte mindig bankkártyával fizettem, egyszer sem volt gond, mindig a normál tarifát számolták fel. Euróval is lehetett simán fizetni, egy kapunál direkt kipróbáltam.
Érdekes, hogy a cikk nem említi, de észrevettem, hogy külföldi autókra más a tarifa a hivatalos díjtábla szerint (drágább). (A szerbiai főbejáratnál olvasható linkről elérhető díjtáblázatból ez egyértelműen kiderül. A “domaćim” oszlopok számai messze elmaradnak a külföldiekre vonatkozó tarifáktól – a szerkesztő)
Egy apró kiegészítés
A bevezetőben említett útleírás említi, hogy Szerbiában NIS felé Belgrádtól kb. 180km-re van az utolsó “márkás” benzinkút (OMW). A zöldfülűbb első próbálkozók figyelmét felhívnám, hogy 2 OMW kút van kb. 60km-re egymás után, és ha nem számoljuk pontosan a kilométereket, esetleg nem az utolsónál kötünk ki :))) Apróság, de…
Legfontosabb – kerülő nélkül az utolsó szakaszon
A görögországi rész. Az útleírás (Hajdú Sándor: Szerbián-Macedónián át Korfura autóval – 2006.) Korfu felé (pontosabban Igoumenitsáig) két opciót emleget:
A) Thesszalonika-Katerini-Larissza-Trikala (Meteorák)-Ioánina-Igoumenitsa-Korfu (de már komppal).
B) Thesszalonika-Véria-Kozáni-Grevena-Ioánina-Igoumenitsa-Korfu.
Egyértelműen 2008-ban már csak a “B” opciót érdemes választani, mivel az autópálya kész van Grevena-ig, onnan egy rövid kb. 50km “szerpentinezős” szakasz következik aztán Ioanina-tól igaz csak szakaszokban de szintén van autópálya (közbeékelve egy-egy rövid szerpentinezős szakasz felüdülésképp).Nekem még a Viamichelin útvolnaltervező is az “A” verziót hozta tehát erre figyeljünk oda.
Nagyobb térképre váltás új ablakban – de itt is nagyíthatod, mozgathatod, átválthatsz műholdas képre
Megpróbáltam a Google térképével felrajzoltatni a szerző által javasolt “B verziót”.
Így sikerült. A kalampakai kitérő lehet, hogy ezen is fölösleges – a szerkesztő
Nagyon sokat lehet nyerni a “B” verzióval, teljesen értelmetlen és felesleges dél felé kerülni!
Összességében egy nagyon kellemes útvonal LENNE ez, ha a határátkelők és útfelújítások nem szólnának bele. Nekem “nettóban”, olyan 85km/h átlagsebesség jött ki, tempomatot használva megengedett sebesség +10%-on, 6.8 literes fogyasztással egy 2.0 literes Laguna III-al. (1350km kb. “háztól – házig”)
Remélem segítettem valamennyit a jövőben utazóknak.
Szentmiklósi István