Hajnal Sándor:
Stavros - Szerbián, Macedónián át Görögországba - 2005. augusztus
Útvonal:
(Szekeres István
- Stevie - beszámolójának felhasználásával): Gyula >
Szeged > Röszke > Novi Sad > Belgrád > Nis >
(Kaposi
Ákos tanácsinak felhasználásával): Nis > Doljevac >
Leskovac > Vranje > Tabanovce (Kumanovo) > Skopje >
Gevgelija > Thessaloniki > Stavros
Augusztus 8-án, saját gépkocsival (Opel Meriva 1,6) indultunk
a hajnali órákban. Eredetileg Magyarország északi határáról
indultunk el az előző napon, Gyulán csupán egy éjszakára szálltunk
meg. Gyuláról bő egy óra Szegedig a 47-es úton, majd (nekünk)
egy újabb órás keresgélés következett - sajnos az önkormányzat
és az illetékes közúti igazgatóság -
újabb nevén közút kezelő Kht., de egy kutya - a szerk
- igencsak spórol az útjelző táblákkal - ugyanis eltévedtünk.
Itt említem meg, hogy nagyon ritkán sikerül eltévednem más országok
(nagy)városaiban, Szegeden viszont az útjelző táblák szinte
teljes hiánya miatt oda is, vissza is sikerült eltévedtünk ezen
az úton - 1-1 plusz óra (+ bosszankodás), míg a helyes útra
újra rátaláltunk).
Röszkén (Horgos) léptük át a határt 6 óra magasságában. Az átjutás
gyorsan ment, kb. 10 percet vett igénybe. A szerb oldalon váltottam
dinárt az autópályá(k)ra és a Nis előtti OMV kútnál egyszeri
tankolásra oda-vissza (plusz némi apró WC-re, üdítőre, szendvicsre).
A pénzváltó 3,8 Ft-ot számolt 1 Dinárért.
Az utat Nis-ig Stevie - most már többször kiegészített, pontosított
és nagyon korrekt - beszámolója illetve javaslatai alapján tettük
meg. A rendőrök nem cáfoltak rá a hírnevükre, az autóúton minden
második bekötőútnál (amiknél 80 km/h-ra van csökkentve a forgalom)
kézi radarral mérnek - és büntetnek. Az autópályán csak a menetirány
szerinti bal oldalon mértek a rendőrök, de mindig számítottam
rá, hogy a mi oldalunkon is felbukkannak. Nem így történt. Az
előírt sebességhatárokat mindig célszerű betartani.
Nis után vettük elő Kaposi Ákos írását. Ez még új szerzemény,
itt-ott kiegészítésre szorul. (Amíg távol voltatok, sokat
fejlődött - gy.á.) Az első meglepetés az, hogy Nis után
folytatódik az autópálya és ezért díjat is szednek. Meglepődve
szaladtunk bele DOLJEVAC-nál egy újabb (és már az utolsó) fizető-kapuba,
ahol még legomboltak rólunk 250 dinárt (oda is, vissza is).
A kétszer kétsávos út ez után még tart kb. 25-30 km-en át, de
nagyon kínos, mert mindenhol ki van téve a 80-as tábla, amit
csak a helybéliek és a nagyon bátrak mernek figyelmen kívül
hagyni.
Leskovac magasságában már a hegyek közt autóztunk jó minőségű
autóúton (ahol megengedett max. sebesség 100 km/óra lenne, de
az esetek többségében teljesen indokolatlanul itt-ott, hosszabb-rövidebb
szakaszokra 80 - 60 sőt 40 km/h-ra van csökkentve a sebességhatár
- és ezeknél a szakaszoknál nem árt fokozottan vigyázni). Az
én kedvencem az volt, hogy a kihelyezett "autóút"
(tudjátok, a kék alapú tábla fehér autóval a közepén) tábla
után cca. 100-150 méterre kiraknak egy 80 km/h-ra korlátozó
táblát és azt sehol sem oldják föl, ráadásul kereszteződést
sem lehet ilyenkor találni 20-25 km-en belül. Egy idő után ilyenkor
az ember már nem tudja pontosan, hogy 80 vagy 100 a megengedett
max. sebesség (nincs látható oka sebességkorlátozásnak) és elkezd
100-al hajtani (mint a helybéliek és a nagyon bátrak). Ilyenkor
aztán lehet találni egy rendőrjárőrt is.........akiket én rendre
elkerültem, de közben tűrnöm kellett a Családom cukkolódását,
folyamatos bosszantását.
Nistől a távolság a macedón határig már nem
sok, de ilyen körülmények közt kicsit lassú (és kínos) a haladás.
Az út több (hosszabb-rövidebb) alagúton vezet keresztül, amik
nincsenek kivilágítva. Nagyon kellemetlen élmény behajtani 80-100
km/h sebességgel a tűző napsütésről az alagút sötétjébe - nem
árt ilyenkor vigyázni!!
A hegyek közt vezető úton fel kell készülni néhány forgalomszabályozó
lámpa (félpályás lezárások) felbukkanására melyeknél (hasonlóképpen,
mint Belgrádban) kéregetők bukkannak fel csapatosan, de ők már
nem akarják lemosni az ablakot egy kis adomány reményében, viszont
így is igényt tartanak egy kis pénzre, élelemre és italra. Adtunk
mi is, nem volt kedvünk kipróbálni, hogy mi történik, ha megtagadjuk
az "ajándékozást".
A szerb - macedón határon (Presevo - Tabanovce) az átjutás újra
csak gyors és egyszerű, a Macedón oldalon viszont már kérték
a Zöld-kártyát (csak itt voltak kíváncsiak rá). A magyar és
szerb határo(ko)n szerzett tapasztalataink alapján meglepő volt,
hogy a macedón határőr és vámos
kedvesen mosolygott.
Mac. denárt a határon váltottam. 10 euróért 600 denárt kaptam,
ami nem volt valami szenzációsan jó kereskedelmi ügylet, de
már siettünk és nem a hivatalos pénzváltónál, hanem egy presszó
(vendéglő) pultosánál váltottam be pénzt. 400 mac. denár egyébként
az autópályadíjakra tényleg elég (Kaposi Ákos nyomán). Három
kapunál kell fizetni, 50-80-60 denárt.
Macedónia kis ország, 1 óra 40-50 perc alatt
keresztül lehet hajtani rajta. Az út első kétharmada autópálya
(max. sebesség 120 km/h), a maradék pedig jó minőségű autóút
(max. sebesség 100 km/h). Az autópálya (nekünk) egy kicsit furcsa,
mert nem látható se közel, se távol a szembejövő másik két sáv
(pedig gyakran kerestem, hol vezethet a nyomvonala, de nagyon
hosszú szakaszon sehol sem látni). Ennek okán olyan rajta hajtani,
mintha két sávos autóút lenne, aminek bal oldali sávján soha
nem jön szembe jármű, de valahogy az ember a zsigereiben kicsit
mindig számít rá...:-))) Rendőrt alig látni, nem zaklatják az
átutazókat, egy KIS sebességtúllépést meglehetősen jól tolerálnak.
Itt is vannak alagutak, de ezek már ki vannak világítva, így
nem okoznak nagy meglepetést.
Települést erről az útvonalról alig látni, viszont a környező
vidék és a hegyek fantasztikus látványt nyújtanak - a Fiam alig
győzte fotózni a látnivalókat.
A macedón - görög határ (Gevgelija - Evzoni)
átlépése az előzőekhez hasonlóan bonyodalommentes, az átkelés
10 percnél itt sem több (a macedón határőr és vámos itt is mosolygott).
A két határ között Duty Free Diszkont-áruház található - érdemes
benézni, bizonyos cikkekből feltöltekezni!
Görögország útjairól sok mindent nem áll szándékomban írni -
hiszen ezek már elég jól ismertek. Kiváló autópályáik vannak,
ahol 120 km/h a megengedett max. sebesség, de mindenki 130-140-el
közlekedik rajtuk és még annál is jobb autóutjaik vannak (széles
leállósávokkal) melyeken általában 110 km/h a max. megengedett
sebesség, de mindenki 120-130 km/h-val közlekedik rajtuk teljes
biztonságban. Általános tapasztalatom az, hogy a lassúbb jármű
szinte mindig lehúzódik a leállósávba, segítve ezzel a gyorsabb
jármű előzését. Kivételnek ez alól leginkább csak a helybéliek
tekinthetők, akik nagyon kelletlenül húzódnak le más autósoknak,
viszont bárkire rávillognak és dühödten villogtatják az elakadásjelzőt,
ha nekik nem húzódik le valaki!
A körforgalom Görögországban hozzánk képest ritka jelenség.
Nem árt azonban óvatosnak lenni ott. ahol kiépítették, mert
a helybéliek általános gyakorlata alapján nem kifejezetten a
körforgalomban tartózkodónak van elsőbbsége.
Este 1/8 8-kor érkeztünk meg Stavrosba
(Thesszalonikitől cca. 80 km-re keleti irányban a Chalkidiki
félsziget túloldalán). Nem egy rekord-idő, de sokszor megálltunk
útközben nézelődni. Helyi idő szerint ez már 1/2 9 óra, ami
azért volt egy izgalmas, mert a Görögországi út szervezése során
nem foglaltunk szállást egy utazási irodán keresztül sem, és
így már nem sok időnk maradt a szálláskeresésre. Pár perc után
azonban megláttuk az első "Zimmer frei" táblát (majd
többet is németül - angolul). Egyet az elsők közül meg is néztünk,
de kicsi volt hármunknak. Beautóztunk újra Stavros központjába,
majd betértünk és érdeklődtünk az egyik Hotelben (50 euró/éjszaka
hármunknak a főszezonban nem is drága), majd betértünk az első
utunkba eső Étterembe ahol egy ott dolgozó magyar
lánytól is érdeklődtünk. Miközben megvacsoráztunk - a
magyar lány közreműködésével - két szállásajánlatot is kaptunk
ami közül az egyiket el is fogadtuk.
A 30 euro/éjszaka áron (egy kis nappali 3 ággyal
+ konyhasarok + WC, mosdó, zuhanyzó + nagy TENGERRE NÉZŐ fedett
terasz kerti bútorral berendezve) így használói lettünk egy
nagyon jó fekvésű studiónak (utazási irodán keresztül béreltünk
már olyan studiót-apartmant, ami tengerpartra nézőnek volt hirdetve,
de csak nyaktörés kockáztatásával lehetett látni a tengert),
amibe éjfélre már be is költöztünk.
Stavros egy tipikusan a turisták fogadására
és kiszolgálására átalakult (létrejött?) kisváros. Nem állítom,
hogy szebbet még nem láttam, de megvan a maga bája, egyedisége.
Rengeteg szórakozóhely, étterem, üzlet és utcai árus található
a Városban. Még egy Halászcsárda is fellelhető a főutcán. Stavros
legszebb, legkellemesebb helye szerintem a KOZI. Ez egy szórakozóhely
(nem étterem) közvetlenül a tengerparton a Városközpont szomszédságában,
hatalmas, árnyas fák között. Aki teheti, az menjen be, ne hagyja
ki.
Általános szabály, hogy a mellékutcákban és
a település szélein jóval olcsóbb minden, mint a központban.
Az árak nagyon barátságosak, kellemesek, hasonlók (talán még
olcsóbbak is) mint Magyarországon (pl. a dinnye 0,16-0,3 euro,
a szőlő 0,4-1,4 euro - szóval van árkülönbség egyes helyek és
árusok közt, érdemes kicsit tájékozódni). Két Pékség is működik
Stavrosban, hozzájuk viszont érdemes elmenni, ha friss kenyérrre
vagy péksüteményre vágyunk.
A friss péksüteményeik nagyon finomak.
Maga a város egy öböl déli partján épült, és ugyanennek az öbölnek
a partján található Vrasna és Asprovalta is. A tenger itt általában
nyugodt, csendes és ami a legfontosabb: tiszta. A búvárkodás
híveinek azonban van egy picit rosszabb hírem: sajnos a víz
alatti látótávolság nem több 3-4-5 méternél és nem tudtuk pontosan
behatárolni, hogy mi okozza. Lehet, hogy az állandó hullámzás
kavarja fel a homokot a tengerfenékről, de az is lehetséges,
hogy egy augusztus közepére már egy jócskán elszaporodott alga-faj
okozza ezt. A parton viszont kristálytiszta a víz!
A tengerparton egymást érik az ún. Beach-ek.
Ezek a partra kihelyezett napernyők, kerti asztalok és székek,
napozóágyak ezreit, kilométereit jelentik a tengerparton.
A használatuk mindenhol INGYENES (free), és
a tulajdonos-vállalkozó nem abból él, hogy ezeket bérbeadja,
inkább ott Büfét üzemeltet és az ott letelepedett vendégeknek,
turistáknak frappét, egyéb italokat (üdítő, ásványviz, szeszes-italok
nagy választéka - javaslom az ouzót ásványvízzel minden felnőttnek)
és péksüteményeket szolgál(tat) fel. Pincér fiúk és lányok serege
jár a kezében tálcával asztaltól-asztalig, napozóágytól-napozóágyig,
hogy felvegye a rendeléseket. A frappe és az amerikai típusú
lyukas-fánk együtt nagyon finom - a 15 éves Fiam teljesen rákapott....:-)))
Az ár itt egy kicsit borsosabb mint máshol, a frappe 3 euró
(de jár még hozzá egy palack jéghideg ásványvíz is), a fánk
1,5 euro. Szerintem mindenki, aki letelepszik egy ilyen partszakaszra,
szinte kötelezőnek érzi a rendelést legalább egyszer...:-)))
Nem kötelező azonban ilyen helyen letelepedni, sok szabadon
hagyott partszakasz is található.
|
|
Gyakori jelenség még a Görög tengerparton afrikai
fiatalok (diákok) megjelenése, akik mindenféle árut kínálnak
az egész partszakaszon. Lehet tőlök venni a faragott állatoktól
kezdve az afrikai íjon és nyílon át az ékszerekig bezárólag
szinte mindent.
|
|
Filippi |
Kavala |
Bő egy héttel később a hazafelé vezető út már
rövidebb volt. De. 10 órakor indultunk Stavrosból és éjfélre
már Gyulán is voltunk.
Tankolás a görög - macedón határ (Evzoni - Gevgelija) előtt,
majd a határátlépés közben egy alapos bevásárlás a már említett
Duty Free Diszkontban (+ ajándékok, cigaretta, konyak, stb.,
stb. - lehet költekezni bőven). Maga a határátlépési procedúra
újra csak max. 10 perc - mosolygós Macedónokkal!!
Macedónián az átkelés újra nem több, mint 1 3/4 óra, majd következett
egy újabb gyors (15 perces) határátlépés a Macedón - Szerb határon.
A Feleségem és a Fiam rövid időn belül újra belefogott a bosszantásomba,
cukkolásomba, én azonban következetesen megint 40-el hajtottam
a 40-es, 60-al a 60-as, 80-al a 80-as tábláknál. Fél óra elteltével
azonban kb. 200-250 autóból álló konvoj verődött össze az úton,
és egyre növekvő sebességgel haladva, a sebességkorlátozó táblákat
először óvatosan, majd egyre bátrabban figyelmen kívül hagyva
átlagosan 100 km/óra sebességgel hajtott át a Leskovac környéki
hegyeken. Viszonylag gyorsan megérkeztünk DOLJEVAC-hoz, az első
autópálya-kapuhoz. Innét már ennél is gyorsabban lehet haladni
egészen Belgrádig. Az autópályán változatlanul szigorú az út
teljes hosszán a rendőri ellenőrzés, annyira, hogy két alkalommal
is kiintették mellőlem a belső sávban 120 km/h-nál nagyobb sebességgel
haladó autóst még akkor is, ha engem kifejezetten veszélyeztettek
ezzel.
Belgrád előtt 150 km-el kezdett el esni az eső, majd olyan záporokon,
zivatarokon jöttünk keresztül amit keveset láthat az ember az
életében. Belgrádban szintén folyamatosan esett és ez az eső
kitartott egészen Magyarországig. Számomra nagy meglepetést
okozott, hogy sötétben és a zuhogó esőben a szerb rendőrök ugyanolyan
következetességgel végezték a munkájukat, mint máskor fényes
nappal, és jó időben.
Hajnal Sándor