Schmidt István: Budapest-Belgrad-Nis-Szofia-Thessaloniki-Volos
- 2003 április
Kedves Arpad, Az oldal nagyon sokat segitett
es ertekes informaciokat adott a Gorog utunkhoz, ezert most
szeretnek en is masoknak segiteni az infok frissitesevel.
Aprilis 24-en indultunk autoval Gorogorszagba, hogy ugy mondjam
'Szekeres Istvan nyomdokain', akinek irasa ezen az oldalon
is megtalalhato. Az utobbi ket evben haromszor is megtettuk
az utat, bar elso alkalommal Macedonian keresztul. Ez most -egyelore
- eleg draga lett, mert a Macedonok 65USD-t kernek az atutazo
vizumert magyar allampolgaroktol. Igy hat ujra Bulgarian keresztul,
a Budapest - Szeged - Ujvidek (Novi Sad) -Belgrad -Nis - Szofia
- Thessaloniki -Volos utvonalat valasztottuk. A kovetkezokben
Szekeres Istvan utleirasara hivatkozva probalom csak a valtozasokat
megemliteni: A szerb-magyar hataron ket oras varakozassal kezdtunk,
mert a hatarallomas szerb oldalanak atalakitasat meg nem sikerult
befejezniuk szomszedainknak, akik igy meg mindig csak ket kapuval
es a megszokott nyugodt ritmusban dolgozgatnak. A szerb oldalon
felirat figyelmeztet, hogy a nalad levo valutat be kell jelenteni,
mert a kilepesnel ellenorizhetik ennek megtortentet, es a bejelentesen
nem szerepelo idegen valutat elkobozhatjak. Ugyan nincs kiirva,
de ez csak nagyobb mennyisegu penz eseten ervenyes -ahogy megtudtuk
a vamostol, a mi 250 euronk meg messze nem esett ebbe a kategoriaba.
Ezt amugy senki nem ellenorizte egyszer sem, tehat valoszinuleg
nem erdemes tul sokat aggodni rajta. Dinar kell az autopalya
dijra es a benzinre, tehat erdemes a hataron valtani.
Belgradig az ut egesz jo, szepen lehet haladni, de a 80-as tablakat
erdemes betartani, mert valtozatlanul sok rendor van. Autopalya
dija ketszer 300 szerb dinar (valamivel tobb mint 60 dinart
adtak 1 euroert a hataron), sok benzinkut van, a nagyobbak altalaban
kavezokkal, boltokkal egyutt ejszaka is nyitva vannak. A benzinar
48 dinar korul mozog (95-os olommentes) nem lattunk nagy eltereseket
ettol. Belgrad elott kb 30km-el a Duna hid elott majdnem mindig
alnak rendorok, erdemes a 60-at betartani, foleg a visszauton.
Az ut a hatartol Belgradig 2 -2.5 ora volt. Belgradon az autopalya
felujitas miatti savlezarasok ellenere konnyen es viszonylag
gyorsan at lehet jutni. A varosbol kierve tovabbi savlezaras
60-as illetve 80-as tablaval, majd vegre az autopalyan vagyunk.
Sajnos a 120-as sebesseget nem elvezhetjuk tul sokaig, nem sokkal
a fizeto kapu utan (ahol csak kartyat kapunk egyelore, fizetni
majd NIS kozeleben a masik kapunal kell 790 dinart) elkezdodnek
a 60-as (!!!) tablak, es az autopalya 230 kilometerenek legalabb
a felet 60-al tesszuk meg. Rohanni nem erdemes, az ut tele van
rendorrel es mernek ezerrel. Egyebkent a palya minosege nem
rossz, meg a kulso sav valyuival egyutt sem, szoval nehez ellenallni
a csabitasnak.
NIS elott nem sokkal lekanyarodunk Sofia fele, az autopalya
meg egy par km-en keresztul folytatodik (vegre elkeszult az
a rovid szakasz amin eddig dolgozgattak), majd jonnek az alagutak
es a kanyargos keskeny hegyi utak.
Zomeben 40 es 60km-es korlatozas, rendor itt is akad, es az
ut is rossz.
Bar az alagutakban betomkodtek a legnagyobb lyukakat, azert
nagyon kell figyelni. Az elso negyven -otven km utan javulnak
a viszonyok, jobban lehet haladni, de a 100-as hatart nem erdemes
tullepni, mert katyuk azon a szakaszon is vannak szep szammal.
Rendorok altalaban a falvakban fak vagy hazak kozott allnak
lesben, de ha az ember betartja a szabalyokat, utlevel ellenorzes
es rovid csomagtartoba kukkantas utan siman tovabb engednek
(minket legalabb negyszer megallitottak az ut alatt). Belgradtol
a hatarig kb 4 oran at autoztunk, az autopalya utan nem emlekszem
nagyobb benzinkutra egeszen a hatarig.
A Bolgar hataron meg mindig kerik az utdijat (transit Greece,
Kulata) es a 2 vagy 3 eurot az autoklub tagsagira, amit magyarul
szepen meg is koszonnek. Innen az ut elso kb tiz kilometere
kritikan aluli minosegu, ugy latszik a tel nagyon megviselte,
helyenkent meg 40-el sem tudtam menni.
Kesobb kicsit javul a dolog, de elszortan vegig vannak hatalmas
katyuk Szofiaig. Nagyon sok 60-as tabla van, erdemes betartani
oket akkor is ha tortenetesen terepjaroval mennenk es nem felnenk
a katyuktol, mert -foleg benzinkutak es pihenok kornyeken- sok
a rendor. Szerencsere ezek altalaban szepen festett feltuno
feher rendorautok, vilagosban messzebbrol latszanak. Ha a tablat
idoben eszrevesszuk, eles jobb kanyar utan a szofiai korgyurun
talaljuk magunkat. Itt az ut zome 40-km-es korlatozas alatt
van, de ezt nem is olyan egyszeru eszrevenni, mert neha a tablak
nagyon alacsonyan, vagy az uttol kicsit messzebb, oldalt vannak
kirakva.
Visszafele jovet itt meg is buntettek, hatulrol utolerve 'mert
be' egy feher Lada Niva 40-es tablanal 60-al. Persze a csomo
bolgar kocsi kozul -akik nalam lenyegesen gyorsabban mentek-
csak engem allitott meg. A 200 euros (!!!) Szofia kozpontjaban
kifizetendo birsagot (legalabb is igy mondta a nemetul es angolul
is jol beszelo rendor) nemi alkudozas utan sikerult lefaragni
'helyben fizetendo' 35 eurora, bar ha nem harman vannak lehet
hogy olcsobban is meguszhattuk volna.
Ujabb jobb kanyar tranzit-Kulata iranyba, borzalmas utminoseg,
negyvenes majd hatvanas tablak meg vagy harminc-negyven kilometerig,
utana kicsit javul az ut es ujra lehet 'szaguldozni' akar nyolcvannal
is. A falvakban meg mindig rosszabb az utminoseg, ott figyelni
kell. Rendor errefele is sok van, de foleg a falvakban es a
-sok- 60-as korlatozasnal elbujva mernek. Az ut utolso kb 100km-es
szakasza mar jo minosegu aszfalt, bar keskeny, es a sok kamion
miatt ez is lassu lehet. Kozvetlenul a hataratkelonel ujra hatalmas
katyuk jonek egy kb szaz meteres szakaszon. A hataratkeloknel
nincs kulonos valtozas, de most se oda se visszauton nem kaptunk
megorzendo kartyacskat Bolgarektol -lehet hogy mar a modern
idok szele fuj?- csak egy kis szamozott cetlit, amit a hatarallomasrol
kilepve rogton vissza is vettek (ha nem tudod mit kernek meg
az utlevel vizsgalat, autoklub es fertotlenitesi dij utan, nyugodtan
nyujthatod ezt a cetlit).
Mivel elottunk gyakorlatilag senki nem volt, azt nem tudom,
hogy beallhatunk-e mar vegre az EU sorba a gorog hataron, vagy
erre meg mindig varni kell. Innen a gorog szakaszon mar tenyleg
gyorsan lehet haladni, bar most mar elvetve itt is lehet sebesseget
ellenorzo rendorokkel talalkozni.
A benzinar 0.65 - 0.75 euro (unleaded), alig dragabb mint a
bolgar vagy a szerb benzin, tehat mi emiatt nem valtottunk levat.
Ujabb fejlemeny, hogy az EU nyomasara a gorog rendorok is elkezdtek
a szondaztatast, es buntetnek ha sisak nelkul motorozunk. A
buntetesek a magyarhoz hasonlo nagysagrenduek, de szerencsere
ott meg mukodik a szembejovok villantassal valo figyelmeztetese
'rendori jelenlet' eseten. Az autopalyara Thessalonikinel megyunk
ra, Volosig haromszor fizetunk 1.4 eurot (kb 210km) odafele,
visszafele viszont csak ketszer - gorog specialitas, mivel a
kapuk elosztasa miatt odafele ketszer annyi utat fizetsz mint
amit tenylegesen hasznalsz, igy visszafele ezt megtakarithatod.
A tiszta utazasi ido Volosig kb 16-17 ora, ehhez jon a hatarokon
eltoltott ido, plusz a pihenok. Gyakorlatilag a teljes utvonalon
barhol talalhatunk benzinkutakat, a nagyobbaknal (Shell, OMV)
altalaban van bolt, kavezo, neha etterem is, ahol mar teljesen
az europai minoseget kaphatjuk. Akinek van turelme es kitartasa
(vagy a masik megoldast kovetve: penze a birsagokra) az batran
induljon neki autoval Gorogorszagnak!
Jo utat mindenkinek!
Schmidt Istvan
(Nagyon köszönöm Schmidt István
írását, amivel Stevie nyomdokaiba lépett. A Szekeres István
Fun Club tagjainak üzenem, hogy júniusban a mester frissítette
írását, sőt aktuális információkat ígért Belgrádról, Bukarestről,
Tiranáról, Pristináról és Szarajevóról is- gy.á)
Az említett írás egyébként itt
olvasható>>