Szekeres István: Budapest-Belgrád-
Szófia - Szaloniki
2003. junius 4 - 2005. március 24. - 1.1
Az
új - 2.0 - változat innen érhető el - 2005.06.11. >>
Utvonaljavaslat: Budapest >>> Szeged 160 km
>>> Roszke +20 km >>> Novi sad (Ujvidek) +130
km >>> Belgrad + 70 km >>> Nis + 230 km >>>
Dimitrovgrad (hataratkelo) + 110 km >>> Szofia + 55
km >>> Balgoevgrad + 100 km >>> Kulata (hataratkelo)
+ 80 km >>> Szaloniki + 120 km. TOTAL: ~1055 km.
Tipikus tiszta menetidő: Budapest-Belgrad 4-5 ora (hatarral)
Belgrad-Szofia 4.5-5.5 ora (hatarral) Szofia-Kulata 2.5 - 3.5
ora (+ hatar: szerencsetol fuggoen 0.5-3 ora) Kulata-Szaloniki:
1-1.5 ora
Budapestrol indulva az M5-os Europa egyik legjobb minosegu
autopalyaja, zajvedo falakkal, vadallat-atkelokkel, segelykero
telefonokkal. Az autopalyadijat ket reszletben kell fizetni,
osszesen 3120 forintot (2002.05.31 >>> www.aka.hu).
Kifele Szeged elott 50 kilometerrel er veget a sztrada, ami
eleg nagy baj, mert altalaban nagy a forgalom. Szegeden van
kerulout (az Esso benzinkut utan kell rogton jobbra leterni;
tabla jelzi), ugyhogy nem kell bemenni a varosba. Termeszetesen
Roszke az utirany, bar legtobbszor Belgrad van kiirva.
A hataratlepes nem sok ido, nem szokas kotozkodni, egyik oldalon
sem. A magyar oldalon arra kell vigyazni, nehogy bealljunk az
AFA-visszateriteses sorba. Ezt arrol lehet felismerni, hogy
csak jugo rendszamu autok allnak benne, tobbnyire csucsra pakolt
csomagtartoval.
NAGYON FONTOS FIGYELMEZTETES: a nalunk levo valutat BE KELL
JELENTENI a vamhivatalban, ahol errol adnak egy igazolast. Az
orszag masik felen kerik a papirt, ha nincsen meg, rengeteg
kellemetlenseggel szamolhatunk, akar el is kobozhatjak a megtalalt
penzt!
A hatar jugo oldalan, vagyis Horgoson rogton indul a jominosegu
autout. Harom savos, de negy auto is siman elfer rajta. Ha valakit
utolerunk, az altalaban lehuzodik a leallosavra, igy a szembejovok
zavarasa nelkul tudjuk megelozni. Eppen emiatt tanacsos a tukrot
nezegetni, nem ert-e utol bennunket is valaki.
Az elso kb 100 kilometer a magyar ut folytatasa is lehetne,
hibatlan, sima, es nincsenek lakott telepulesek. A bekotoutak
elott 80 kilometeres korlatozas, es szinte mindegyiknel allhatnak
sebessegmero rendorautok.
Ujvidek elott romlik a minoseg, foltos az ut. Relative szepen
meg van csinalva es nem is nagyon raz, pedig veszelyesnek nez
ki. Ujvidek elott az elso dijfizeto kapu, itt 300 dinart kernek.
Euroban is lehet fizetni, de a hivatalos arfolyambol 20% jutalekot
is levonnak, tehat nem nagyon eri meg.
Ujvidek elott kozvetlenul lampas keresztezodes, es rendorsegi
ellenorzo pont.
Ujvidek utan egy kicsivel rosszabb az ut, bar mar lehet latni,
hogy epul az autopalya. Hamarosan atkelunk a Dunan, fizetunk
300 dinart a kovetkezo kapunal, es megjottunk Belgradba. Belgrad
elott egy ujabb rendorsegi ellenorzo pont, sebessegkorlatozassal.
Magaba a varosba egy durva jobbkanyar utan erkezunk. Egyelore
nem terunk le az utrol, bar nincs semmi kiirva, csak megyunk.
Van ket lampas keresztezodes, mind a kettoben gyerekek mossak
a szelvedot es neha kicsit aggresszivak. Ha latjuk, hogy piros
a lampa, megallhatunk a keresztezodestol tavolabb, de ha csapdaba
kerulunk, meg mindig erdemesebb 1-2 eurot fizetni, mint fenyezot
keresni. Nehany szazmeter mulva megjelennek a kiirasok: nekunk
a belgradi korgyuru kell, "Transit " illetve Nis van
kiirva. Jobbra leterunk az eddigi utunkrol a kiirasnak megfeleloen,
es egy klassz negysavos, osztottpalyas uton talaljuk magunkat,
amelyik elhalad az eddigi utunk felett (nehez elrontani ezt
a leterest, mert ha az elozo uton tovabbmegyunk - ahogy en tettem
eloszor - villamgyorsan elfogy az aszfalt, es ott allunk egy
mezo kozepen, amit alighanem egybol eszreveszunk).
Innen nagyon nehez eltevedni: leteres nelkul megyunk egyenesen
elore, idonkent biztatoan integet felenk egy-egy Nis tabla.
Atmegyunk a Dunan, ahonnan latni az egesz varost es a hid tulfelen,
baloldalt a Belugyminiszterium (volt) epuletet, amit meg NATO-ek
lottek ki. A varost elhagyva egy durva emelkedo es egy lejto
valtja egymast, es hamarosan megerkezunk az ujabb dijfizeto
helyre. Itt csak a kapuban ulo jegykiado melletti automatabol
kijovo biletat kell elvennunk, fizetni Nisnel fogunk. Ez a szakasz
nyugat-europai minosegu autopalya, a kijarok ejszaka gyonyoruen
ki vannak vilagitva. Nehany szakaszon kicsit romlik az ut minosege,
erre tablaval figyelmeztetnek, de ez sem veszes.
Nis elott ujra kapu, elveszik a biletankat es kernek 790 dinart.
Mind a negy eddig felsorolt kapu utan kozvetlenul allhatnak
rendorok, akik le-leintik az autokat.
Megyunk tovabb, par kilometer mulva vege az autopalyanak: ket
utiranyt valaszthatunk, Skopje-Thessaloniki illetve Sofia van
kiirva. Mi megyunk tovabb a Sofia felirat utan, leterve a foutrol.
Athaladunk egy ujabb dijfizeto kapun, de ez persze nem mukodik,
mert ez az autopalya-szakasz korulbelul 10 kilometer utan veget
is er. Az ut innentol mar csak ketsavos. Gyonyoru helyeken,
egy sziklaszoroson megyunk keresztul (Sicevo). Az alagutakban
(van vagy 10-15 rovidebb-hosszabb) altalaban rossz az ut, ugyhogy
idejeben lassitsunk le. Az elkovetkezendokben helyenkent razos
lesz az ut, katyuk is meg-megjelennek.
Ket olyan pont van, ahol szinte biztosan radaroznak: az alagutas
szakasz utan kb 10-15 kilometerrel egy "gyalogosveszely"
es egy 60-as tabla van egyuttesen kirakva. Ez a szakasz tobbszaz
meter hosszu es itt mindig mernek. A masik hely a bolgar hatarhoz
mar igen kozel talalhato: egy kis falu elott 40-es tabla es
Radarska Kontrola felirat (ezekbol a kombinaciokbol csak egy
van). Ezeken a helyeken tehat vigyazzunk.
Es ekkor megerkezunk Bulgariaba. Fizetnivalok a hataron, a vamellenorzes
utan: fertotlenites 2 EUR (meg a ket orszag kozotti Senkifoldjen
at kell hajtani egy pocsolyan, amiben allitolag fertotlenitoszer
van), utdij... Ha valamit kerdez az ember az utdijas bodeban,
az csak az lehet, hogy merre megyunk (Zakade?). Vagjuk ki magunkat:
Kulata vagy Garcija (Gorogorszag). Erre mond egy osszeget euroban,
tipikusan 2 eurot ker.
Meg egy fontos dolog: az utlevelunkbe mellekelnek egy statisztikai
lapot, amivel nincs mas teendonk, mint megorizni a kilepesig
es a gorog hataron leadni. Ezt nagyon ne veszitsuk el! Neha
csak a sofor kap ilyen lapot, neha o sem (rossz a szamitogep),
de ilyenkor specialis pecset kerul az utlevelbe - tudjak mit
csinalnak.
A hataratkelorol kigordulve csak egyenesen tudunk menni, es
az ut szepen be is visz Szofiaba.
Szofia korul korgyuru van, a varosba tehat nem kell bemenni.
Az uttol balra egy Metro aruhaz all, utana parszaz meterrel
lampas keresztezodes, ahol jobbra kell leternunk. Tabla jelzi
(Kulata, Pernik, Blagoevgrad).
Az ut sz*r, nagyon kell figyelni, de legalabb a tablak tovabbra
is megvannak: Kulata az utirany (neha Perniket irnak, az is
jo, illetve feher "Tranzit" tablak is segitenek).
A bolgar orszagimazs-kozpont legnagyobb banatara a varos leglepukkantabb
lakotelepen keresztul vezet az ut (Ljulin).
Figyeljuk a tablakat, mert nehany kilometer utan (kb 8-10) jobbra
le kell ternunk. Eloszor a bal oldalon elhagyunk egy Shell-kutat,
aztan onnan kb 1 kilometerre egy nagy, lampas keresztezodesnel
megyunk jobbra. A nekunk kello uton villamos is jar, tehat ha
villamossineken megyunk keresztul, akkor tulhajtottunk. Az uj
ut kezdetben macskakoves, de aztan hamarosan vege a razos szakasznak.
Kijottunk Szofiabol, megyunk Pernik iranyaba. Athaladunk egy
rendorsegi ellenorzo allomason (40 km/h), aztan egy nagy, 2
kilometeres, negysavosra megcsinalt lejto utan a lejto aljan
Shell-kut. Innen kb 1 kilometerre van a leteres jobbra Kulata
fele. Blagoevgrad is ki van irva, de a tablat mindig ellopjak
(hol kint van, hol nincs). A leteres csinal egy kurflit az eddigi
út alatt, es hamarosan egy negysavos uton talaljuk magunkat.
Ez mar a celegyenes. Itt az elso par km egy kicsit hepehupas,
de aztan kb 30 km mulva megjavul az ut, es az utolso 150 km
a hatarig mar kifejezetten kulturalt, jo reszet mostanaban ujitottak
fel. A telepuleseken viszont nem mindenhol csinaltak meg az
utat, itt eleg sok katyut is kerulgethetunk.
A hataron nyaron gyakran kell orakat varni -- erdekes, a gorogok
nagyobb bunkok mint a bolgarok. Az autot a gorog oldalon "el
kell vamoltatni:" a sofor kap az utlevelebe egy pecsetet.
Fizetni nem kell, de be kell erte menni a vamepuletbe. Termeszetesen
semmilyen hataror vagy vamos sem beszel semmilyen nyelvet, a
gorogok se. A magyar autokat neha atterelik a rovidebb es kulturaltabb
EU sorba, de ha nem szol a hataror, akkor magunktol meg ne csatlakozzunk
az EU-hoz.
Gorogorszagban vezetunk laza 120 kilometert Szalonikiig, mindossze
egy helyen kell leterni, de az egy T-torkolat, tablazva is van,
nem lehet elrontani. A gorog betuket sem kell ismerni, minden
ki van tablazva latin betukkel is. A gorogoknel minden ut sima,
rendorok nem jellemzoek.
FAQ Mi a helyzet a dinarral, a levaval es a bankkartyakkal?
Penzt erdemes a hatarokon valtani. Mind a szerb, mind a bolgar
hataron ejjel-nappal mukodnek penzvaltok. Szerbiaban a Menjacnica
feliratot keressuk, a bolgar hataron pedig siman a "Change"
felirat hivogat. A penzvaltokat mindenhol egyertelmu megtalalni,
kiveve a szerb-bolgar hatar bolgar oldalan levot: ott az utdijas
fizetokaput elhagyva, jobb kez fele van egy elhanyagolt kulseju
parkolo, oda nez a penzvalto ablaka.
A hatarra telepult penzvaltok varosi kollegaiknal 3-5 szazalekkal
rosszabb arfolyamon dolgoznak, de legalabb nem kell idegen varosokban
tekeregnunk.
Szerbiaban 1 euroert 63-66 dinart adnak. Dinarra mindenkeppen
szuksegunk lesz, mert az autopalyadijat dinarban olcsobb fizetni.
Szerbiaban meg nem altalanos a bankkartya hasznalata, bar dinamikusan
no az elfogadohelyek szama. Leginkabb a MasterCard es a Visa
hasznalhato. A Belgrad-Nis autopalyan levo OMV kutaknal ezeken
felul a Maestro es a Visa-Electron kartyakat is elfogadjak,
illetve vegszukseg eseten euroval is lehet fizetni.
Bulgariaban az euro arfolyama 1.93-1.95 dinar, bankkartyazni
szinten nem nagyon lehet, bar az OMV kutak elfogadjak a Visa
es MasterCard kartyakat.
Benzinkutaknal, parkolokban, utmenti ettermekben elokerulhetnek
kedves, magyarul par szot beszelo egyenek ("Szia Madzsar,
hodzs vadzs?"), akik penzt szeretnenek valtani. Udvariasan,
de hatarozottan alljunk ellen.
Mit, hol es hogyan lehet tankolni az uton?
A szegedi kivezeto uton a varos hataraban van egy Shell-kut,
aztan az utolso "markas" benzinkut Szeged utan egy
Agip kut, viszonylag alacsony arakkal. Jugoszlaviaban siman
lehet kapni benzint, egy liter 95-os 48 dinarba kerul, a dizel
37.50. Minosege elfogadhato. Tobbnyire jugoszlav benzintarsasagok
vannak, de a hatartol nem mesze Lukoil benzinkut van, Belgradtol
szaz kilometerre delre Nis fele pedig vadiuj OMV kutat nyitottak
(mindket iranyban egyet-egyet). A legtobb auto Pesttol idaig
el tud gurulni, hiszen kereken 500 kilometerrol van szo.
A hatar utan a bolgaroknal 15 kilometerre van az elso normalis
benzinkut, de ha meg birjuk, vezessunk ujabb 40-45 kilometert,
mert Szofiaban es utana van jonehany OMV es Shell-kut ami utbaesik:
peldaul a szofiai korgyurun, aztan Pernik elott, aztan Dupnicanal
(leanykori neven Sztanke Dimitrov, Dimitrov gepallomas), tovabba
Blagoevgradban, aztan a gorog hatar fele tobb is. A 95-os benzin
1.32 leva. A minoseg OK, a kutak pont olyanok mint otthon, meg
a shopban is nagyjabol ugyanazt lehet kapni. A hatar elott kozvetlenul
van egy Shell-kut a menetirany szerinti bal oldalon. Itt erdemes
telitankolni az olcso bolgar benzinbol.
A gorog benzinar csak egy kicsivel tobb, mint Bulgariaban, de
a kutak rosszabb allapotuak (!), igy en minden szempontbol a
bulgariai tankolast javaslom.
El lehet-e kerülni a fizetős autópályákat?
Magyarorszagon az M5-ost nem nehez elkerulni az 5-os uton. Ha
az ingyenes 5-os utat valasztjuk, Kecskemetet erdemes kikerulni
az autopalyan, az ingyen van. Tablakkal jol jelzik, mindket
iranyban (a Kecskemet ill. Szeged iranyokat jelzo tablakon az
M5 felirat mellett nincsen "Utdij/Toll" kiiras). Ejszaka
a forgalom az orszaguton is minimalis, az ut pedig jo minosegu,
tobbnyire itt sem kell 120 ala mennunk, kiveve a lakott telepuleseket,
ahol viszont ejszaka 40 km/h (!) a korlatozas. Trafipaxot meg
sosem lattam.
Szerbiaban Szabadkatol Belgradig el lehet kerulni az autopalyat.
Fontos, hogy legyen nalunk jo minosegu terkep. En elsore, "hibapont"
nelkul megcsinaltam a kerulest, de a terkepet sokat kellett
hasznalnom.
Lefele, kb 45 kilometerre Szabadkatol van a Srborban/Feketic
leteres. Srborban-on keresztulhaladva lehet eljutni Ujvidekre,
a fizetokaput kicselezve. Ujvideken a Tranzit jelet kell kovetni.
Ha igaz, egy mindossze egysavos vasuti hidon megyunk at a varosbol
kierve, ez vezet Belgrad fele.
Visszafele majd a belgradi korgyururol a Zemun kijaraton kell
lejonni, es a Glavna ulica (Fo utca) folytatasa lesz az Ujvidek
fele vezeto út (ez egyebkent Cara Dusana nevre hallgat).
Ez a kerulo meglehetosen sok idoveszteseget jelent, az út eleg
gyenge minosegu, raadasul sok a lassu jarmu es a rendor. A latnivalok
szama minimalis.
A Belgrad-Nis szakasz "Őrült elmebeteg" nevű topiktársunk
szíves kozlese alapjan a Pancevo-Kovin-Smederevo utvonalon olcsobbithato
meg - ekkor 190 dinarral kevesebb lesz az autopalyadij. A sztrada
tobbi resze a terkep alapjan nem, vagy csak korulmenyesen kerulheto
ki.
Tenyleg olyan rettenetesek a szerb rendorok?
Az esetek donto tobbsegeben a legcsekelyebb kifogas sem erheti
oket, tisztessegesen vegzik a dolgukat. Mas kerdes, hogy a Magyarorszagon
megszokottnal tobb helyen lehet rendort latni.
A rendorok sotetkek egyenruhat, feher tanyersapkat es szeles,
fenyvisszaveros feher mandzsettat viselnek. A rendorautok feherek,
Policija felirattal. A magyar hatar fele egy Volvo V40 (kombi)
es tobb vadiuj Peugeot 307 dolgozik; az orszag belseje fele
a Peugeot-k mellett uj Fiat Puntok is feltunnek. Elofordulnak
meg kek-feher szinu Zastavak, de vannak regi Mitsubishi Lancerek
es ujabb, "Florida " nevre hallgato Yugok is. Altalaban
radarpisztollyal dolgoznak az út menten, de ujabban, a magyar
hatarhoz kozel egy regi (!) fekete (!!) BMW-bol (!!!) a feluljarokrol
is szoktak radarozni. Ekkor a parszaz meterre telepitett rendorok
allitjak meg a gyorshajtot. Ha mar itt tartunk, a sebesseget
egyebkent eleg sok helyen ellenorzik, de csak gyorshajtas eseten
allitanak meg. A szembejovok szoktak elore villantgatni.
Ha a rendorok megallitanak bennunket, az meg nem ok az aggodalomra,
tobbnyire megnezik az utlevelet es udvariasan elkoszonnek. Neha
viszont kotozkodnek es kerik a mentodobozt, a haromszoget, az
izzokeszletet, a poroltot es a vontatokotelet. Utananeztem,
ez utobbi ketto nem kotelezo meg Jugoszlaviaban sem, de ha megvan
es meg tudjuk mutatni, az mindig egyszerubb, mint egy jugo rendorrel
mindenfele idegen nyelveken vitazni.
Szoktak kerni a zoldkartyat is, ami egyebkent Bulgariaban es
Gorogorszagban is kotelezo. (A biztositonk ingyenesen koteles
kiadni.)
A buntetesek osszege 600, 1100 vagy 1500 dinar lehet. Ezekrol
elore nyomtatott, a helyszinen kitoltott bizonylatot kapunk.
Az utobbi idokben eleg nagy a fegyelem, a megvesztegetesi kiserletekre
negativan reagalnak.
Ugyanakkor nagy ritkan elofordul az ugynevezett "ottalvos"
trukk. Ezt foleg jelentos sebessegtullepes eseten alkalmazzak.
Ilyenkor - miutan az utlevelunket mar a kezukben tartjak - azt
a tortenetet adjak elo, hogy ez szabalysertesi eljarast von
maga utan, ott kell aludnunk az adott helyen es reggel 8 orara
kell a birosagra befaradnunk. Ez a sztori velem egyszer esett
meg, szinten heti-ketheti rendszeresseggel fordulo kollegaimmal
osszesen meg ket nagyon hasonlo eset tortent. Ennek a tortenetnek
altalaban ketfele vege van: vagy 1000-2000 dinar fejeben elengednek
(ilyenkor nincs csekk), vagy irnak egy 1500 dinaros csekket,
ha latjak, hogy hajthatatlanok vagyunk es nem lesz baksis.
Hat a bolgar rendorokrol mit kell tudni?
A bolgar rendorseget alaposan gatyaba raztak. A kulfoldiektol
kifejezetten tartanak. Ha megallitanak, az ajtot azert ne nyissuk
rajuk, mert azt fenyegetesnek veszik. Tekerjuk le az ablakot
es bajmosoly. Rengeteg helyen mernek sebesseget, de nem hallottam
olyat, hogy valaha csaltak volna. A szembejovok itt is szoktak
elore villantgatni.
Kulfoldieket nem buntethetnek meg a helyszinen, csak a statisztikai
lapra pecsetelnek, de - szerb kollegaiktol elteroen - a bolgar
rendorok igazabol megvesztegethetok, es jobban jarunk, ha inkabb
megprobaljuk "helyben" elintezni a dolgot. 5-10, max
20 leva altalaban hat, es az orszagbol kilepve nem kell orakat
acsorogni a hatarallomason, hogy befizessuk a hasonlo osszegu
buntetest. (Ezt altalaban mindenki igy csinalja. En egyszer
nem tudtam a helyszinen elintezni, akkor a hataron oriasi fejetlenseg
tamadt, senki nem tudta, mi is pontosan a teendo egy ilyen pecsettel.)
A rendorauto maga nem szignifikans: ujabban hofeher Astra-k
a rendorautok, de van meg piros Audi 80, ezustszinu Nissan Sunny,
feher Chrysler, seszinu Lada (Nivak is), sot, meg egy osregi,
lepusztult fekete Volga is (Szimitli kozeleben). A rendorok
messzirol foszforeszkalo neonzold mellenyt viselnek.
Milyen a kozbiztonsag a szerb es bolgar utakon?
A kozbiztonsag mind a ket orszagban a magyarhoz hasonlo szinvonalu.
A rendorseg a tranzit utvonalakat a szokasosnal is jobban biztositja.
Ezzel egyutt elofordulhatnak a kulfoldiekre utazo bunozok, igy
bizonyos helyzeteket celszeru elkerulni - nyilvan nem tanacsos
egy kivilagitatlan parkolo kozepen penzt szamolni.
Mit es hol lehet az uton enni-inni?
Magyarorszagon nyilvan mindenki meg tudja oldani maganak. Szerbiaban
uditot a benzinkutaknal mindenhol lehet venni. A Coca-Cola termekek
siman kaphatoak mindenfele, de en ajnalom a Knjaz Milos nevu
helyi asvanyvizet, ami kulonosen finom.
Ujvidekig ket nagyobb vendeglatoipari komplexum van, az egyiket
a Mandics testverek (Braca Mandic) a masikat a Rodics testverek
uzemeltetik. Mindket helyen kulturalt wc es etterem/kavezo van.
Belgrad utan, a "kartyaelvevos" dijfizeto kaputol
kb 20 kilometerre talalhato a MAG nevu pihenohely: benzinkuttal
es szervizzel (0-24) egybeepitett kulturalt parkolo, viszonylag
normalis (bar pottyantos) wc-vel.
Ha birjuk meg negyven kilometert, Lozovicka Cesma neven kellemes
etterem es pihenohely is lesz az uton. Elore jelzik. Itt az
arak turhetoek, egy szendvics kb 1 euro, egy rendes foetel 3-4
euro.
Ajanlott meg jo konyhaja miatt a szerb-bolgar hatartol kb 5
kilometerre levo bolgar Atlantik etterem, bar etlap csak a falon
es csak bolgarul van. Szofiatol delre az ut mellett jo par falatozo
talalhato, egymastol nehany tiz kilometerre: altalaban kiteszik
a menut a kirakatba (nem az etlapot, magukat a kajakat!), tudunk
mutogatni. Ez mar melyen a Balkan: jofele husokat sutnek az
ut menti grilleken. Egy kebapcse-szendvics ("pitka sz kebapcse")
1.5-2 leva, egy kola ("kola") 0.5-1.5 leva, egy kave
("eszpreszo", vagy a dupla: "dvojno kafe")
(tobbnyire nagyon finom) 0.4 - 2 leva. Kulonosen ajanlott a
Kreszna volgyeben, egy festoi szorosban talalhato komplexum
(Blagoevgrad utan kb 25-30 kilometerrel).
Nem emlitettem kulon, de a nagyobb benzinkutaknal is van lehetoseg
a kulturalt etkezesre. Kulonosen patyolattisztak es gusztusosak
az osszes OMV-kuton megtalalhato Viva ettermek. Az emlitett
osszes hely ejjel-nappali nyitvatartasu.
Hol lehet az uton megszallni?
Magyarorszagon a hataratkelotol nehany kilometerre levo Forro
fogado (http://www.autoinfo.hu/ettermek/forro/frame.htm) kiprobaltan
kellemes hely. Szerbiaban eleg keves a szinvonalas szallas,
az út menten talalhato egy-ket motel mindegyike gyanus kinezetu.
Belgradban lepattant (mint az osszes tobbi), am olcso es kozponti
fekvesu a Balkan szallo (http://www.hotels.co.yu/hotels_yugoslavia.cfm?Hot_ID=75&tip=1&lng=1)
ami effektive a hires Terazijen fekszik es kozvetlenul elotte
is lehet tobbe-kevesbe biztonsagosan parkolni. A szobak ara
kb 20 euro fejenkent. Kellemes helyek meg a zimonyi (Zemun)
Hotel Lav (ez oroszlant jelent) (http://www.hotels.co.yu/hotels_yugoslavia.cfm?Hot_ID=368&tip=1&lng=1),
ahol fejenkent 30 euro az ar, ezert viszont orzott parkolo,
legkondi es muholdas tévé is jar, bonuszkent pedig kozel van
az autopalyahoz.
A Belgrad-Nis autopalya vegen levo "Nais" komplexum
is turhetoen nez ki, szemelyes tapasztalat azonban nincs.
Bulgariaban Szofiaban viszonylag sok hely van, ezek meglepoen
magas szinvonaluak, am nem art elore lefoglalni a szobakat.
A szallas ara fejenkent 10-20 euro koruli (a Google rengeteg
talalatot dob ki). Vendegeimnek en mindig a www.moriahflats.com
cimet ajanlom. Szinten szemelyes ajanlasomat elvezi a Blagoevgrad
utan nehany kilometerrel az uton levo "Monza" motel
is. Egy eles balkanyarban talalhato, az út jobb oldalan, kozvetlenul
mellette nagy Nissan szerviz. Az ar utoljara 10 euro volt fejenkent.
Sok sikert, jo utat, es ha kerdesetek van, irjatok.
Stevie a bolgar kapcsolat :-)))
Ráadás a bulgáriai tranzitszállásokról
http://hotels-bg.com/simona/en/za_nas.htm
- varos szeli, pont a "mi utunkon", tablak is jelzik,
nagyon olcso (10 euro/szoba/ejszaka), kifejezetten tiszta. Van
egy kivalo sajat etterme + biztonsagos parkolo.
Hatrany: mindentol messze van. Mintha nalunk az M0-n szallna
meg valaki.
Kenyelmes, de ertelmetlen :-)
www.moriahflats.com
-- ezek belvarosi lakasok, lakasonkent (nem szemelyenkent!)
30-45 euro az aruk. En mindig itt szallok meg. A varos legbelso,
legjobb helyein vannak a lakasok. Szofia mindenkepp meger egy
esti varosnezest, es erre kivaloan alkalmas ez a fajta szallas.
Hatrany, hogy be kell navigalni a varosba, illetve hogy az autot
nem szabad a haz elott hagyni, orzott fizetos parkolot kell
keresni, ami nem olyan olcso. En azt csinalom, hogy egy kulvarosi
lakotelep orzott parkolojaban hagyom a kocsimat napi 2 euroert,
aztan betaxizom a lakasig, ami kb 3 euro koltseget jelent. A
belvarosi parkolokban napi 10 euro korul van a tarifa...
Kempingek csak a tengerparton vannak Bulgariaban.
Stevie - 2005.03.24.
Bolgar arlista, 2002. majus 20.
1 BGL, bolgar lev(a) = 0.52 EUR (kotott arfolyam)
1 0.5l sor, hazai, boltban: 0.30 - 0.80
1 0.5l sor, hazai, vendeglatohelyen: 0.80 - 2.00
1 uveg bor, hazai, boltban: 1.50 - 8.00 ("Domain Boyar":
20.00)
1 uveg bor, hazai, vendeglatohelyen: 4.00 - 16.00
1 rovidital (1 dl!) vendeglatohelyen: 1.00 - 2.00
buntetes gyorshajtasert: 5.00 - 10.00 (hataron fizetni)
olcso szallas, nemszofia, nemtenger, nemsipalya: 10-40
olcso szallas, Szofia, tenger, sipalya: 15.00 - 50.00
vonatjegy, 100 km: 5.00 (nemzetkozi diakot esetleg elfogadjak,
de nem mindig, akkor 50%)
buszjegy, 100 km: 4.00 - 7.00 (diak nem jatszik)
vonatjegy, Szofia-Varna: 15.00 + 3.00 a kusett (ejszakai jarat)
mozijegy: 2.00 - 5.00 (Hollywood elobb mint Pesten)
szinhaz/koncert: 1.50 - 7.00
1 kaja: min. 1.00 (szendvics 2 fasirttal [pitka s dvojka kebapcseta],
salataval)
1 kaja: normal 3.00 - 8.00 (pl 35cm pizza v. sult hus korettel
v hasonlo) Borravalo (ha nincs a szamlahoz kulon hozzairva)
altalaban 5-8%, de nem kotelezo es meg sem sertodnek. "Ha
nincs hat nincs." (Magyar Narancs eszrevetele)
McDonald's Big Mac menu: 4.80
1 l tej: 0.60
1 kave: 0.15 - 0.80
1 kg kenyer: 0.80-1.50
(Itt van az első változat is. Ne hagyjátok ki! - gy.á.)
Szekeres István: Bulgária - 2000 - 1.0
Eloljaroban azt kell leszogeznem, hogy ellentetben a kozhiedelmekkel,
Bulgaria roppant baratsagos, szeretheto orszag - bar termeszetesen
megvannak a sajatossagai, amelyek kenyelmetlenseget okozhatnak
azoknak, akik mashoz vannak szokva.
A legjobb dolog Bulgariaban a hamisitatlan del-europai eleterzes.
Laza, konnyed az emberek eletvitele. En ugyan a magam reszerol
fraszt szoktam kapni, amikor ket oraval a lapzarta elott a bolgar
kollegaim kiveszik megerdemelt kaveszunetuket, ami ritkan tart
egy oranal rovidebb ideig, de valahogy megis minden elkeszul.
Legfeljebb kicsit csuszunk, es akkor mi van? ;-)
A bulizos hangulat hetkoznap is altalanos: az emberek szinte
minden nap eljarnak szorakozni, az ejszakai elet tiz ora elott
ritkan kezdodik, viszont hajnalig tart. Ennek megfeleloen a
varosok tele vannak szorakozohellyel, minden mufajban: sima
kis kavehazak, ettermek, tavernak (mehanak), sorozok, gorog-rendszeru
klubok (hangos zene, de nincs tancparkett), diszkok minden elkepzelheto
zenei mufajban. Egyaltalan: mi szem-szajnak ingere. Kulon pozitivum,
hogy ezek a helyek olcsok (legalabbis a mi zsebunknek), marcsak
a konkurrenciaharc miatt is: a belepo ritkan tobb 3 levanal
(1 leva = ~130 forint), egy kola maximum 1.5 leva, a sor pedig
mondjuk 2-3 leva, de sok hely van, ahol olcsobb.
Ahogy egy hedonista nemzethez illik, a kajaik elkepésztoen
finomak. Ugyebar mezogazdasagban Bulgaria mindig is jo volt.
A konyha nem tul eredeti, tobbnyire a szomszed nepek otleteit
hasznalja, tehat aki a torok vagy gorog kajakat szereti, az
nem lesz bajban. A kis fuszerezett fasirt-szeru husgombocok
(kjufte vagy kebabcse), a legendas paradicsom-uborka-fetasajt
osszetetelu sopszka-salata kihagyhatatlanok. Egyik kedvenc kajam
az agyagedenyben szervirozott, a mi porkoltunkhoz hasonlo, de
zoldsegdarabokat is tartalmazo kavarma. (Hiaba, a nevekbol is
latszodik a torok-gorog vonulat.) Ezekhez jol mennek a helyi
borok: mind a feherek kozott (Targoviste kornyekiek, illetve
Khan Krum, az ottani "tokaji"), mind a vorosek kozott
(Melnik kornyekiek, esetleg a 'Lovico' markanevvel forgalmazottak)
vannak remek dolgok; peldaul beszelik, hogy duplawe Churchill
kizarolag a melniki vorosborokat itta. Meg is nyerte a masodik
vilaghaborut ;-) A borok kifejezetten draganak tunhetnek az
otthoni arakhoz kepest, de ezek legalabb tenyleg szolobol vannak.
Ha mar az italoknal tartunk, a so:ro:kkel sincs gond: a sorgyarak
tobbnyire nemet kezben vannak, es jo minosegu, bar nem extra
soroket gyartanak. A helyi "Kobanyai," a Kamenitza
a legolcsobb es meglehetosen finom, az egyebek (Zagorka, Gold,
Astika) dragabbak, de nem jobbak. Amstel, Heineken es Stella
Artois kaphato me'g majdnem mindenhol, amde minek.
Vannak barna sorok is, pl. Stolichno (nem keverendo ossze a
Sztolicsnajaval, mert az orosz es vodka). Roviditalbol a rakija
nevu palinkafe'leseg a helyi specialitas: tobbfele gyumolcsbol
tudjak fozni, alapertelmezesben szolobol keszul (grozdova rakija).
Az ouzo bolgar valtozata a masztika.
Meg egy szo az erzekek birodalmabol: a bolgar emberek, amellett
hogy igen baratsagosak es alapertelmezesben kedvelik a magyarokat,
szepek is, kivetel Trifon Ivanov, a legendas '94-es bolgar focivalogatott
vedoje, aki speciel egy banatosfeju moncsicsire hasonlit. Aki
a sotet tipusu embereket szereti, akar fiuban, akar lanyban,
az igazan legeltetheti a szemet. Valami antropologiai oknal
fogva az emberek sudarak, jo alakuak. A lanyok bajuszkajarol
szolo legendakat meg feledjuk el... ;-) Raadasul az emberek
a fizetesuk nagyobb hanyadat koltik ruhazkodasra, mint a legtobb
europai orszagban - ezt a meglepo statisztikat eppen ma olvastam.
Mindenesetre jol oltozottek, az teny.
Ha eltekintunk a hedonizmustol, es kifejezetten a termeszeti
szepsegek erdekelnek, Bulgaria akkor is jo valasztas. Itt minden
van. Telen Europa egyik legjobb siterepe. Egy helyen talalhatoak
meg a konnyu-, kozepes-, nehez, sot extrem palyak is. A sifelvonok
es egyeb szolgaltatasok kiepitettsege ugyan meg hagy nemi kivannivalot
maga utan, de ami van az normalis es olcso. Borovetz a brit
sielok torzshelye, de olaszok es svajciak is jarnak oda. Pedig
ok biztosan tudjak, mi a jo.
Nyaron ott a tengerpart: tapasztalatom alapjan maga a tenger
es a homokos part jobb minosegu mint Eszak-Gorogorszagban. Ha
nincsenek kulonosebb igenyeink, a kempingek es maganszallasok
nevetsegesen olcsok (4-20 leva/fo), ha igenyesek vagyunk, akkor
meg ott vannak a szallodak, amik nagyreszt nemet kezben vannak,
ami latszik is egyreszt a minosegen, masreszt az arakon. Nyaron
a tengerpart kifejezetten hasonlit a Balatonra: kulfoldi turistak
(kozottuk rengeteg orosz), oriasi nyuzsges, beach life. Osszel
es tavasszal a gyonyoru hegyekben lehet kirandulni (Rila, Pirin,
Sztara Planina), ahol lepten-nyomon egy-egy csodalatos kolostorba
botlunk. Vannak kozottuk turista attrakciok is (peldaul a hires
rilai kolostor, a bolgar kultura bolcsoje), de jonehany "futottak-meg"
kategoriaju is. Ezek specialitasa, hogy tobbnyire meg mindig
funkcionalnak, sot, a szerzetesek alkalomadtan vendegul latjak
az arra tevedo turistat, angolul beszelgetnek vele, es bar alapertelmezesben
nincs aram, a kedveert bekapcsoljak az aggregatort, es egyutt
nezik a CNN muholdas adasat...
A varosok nincsenek igazabol kitalava. Ez fokozattan vonatkozik
Szofiara. Altalaban hatalmas szocreal lakotelepek alkotjak a
varosok jo reszet, amik elso ranezesre teljesen le vannak pattanva.
Igazabol ez csak az elozo negy evtized bosszuja: "ami kozos
az nem az enyem" alapon a koztulajdonnal nem foglalkoznak.
A vilagitas nelkuli, gyakran vakolatlan es/vagy korlattal sem
rendelkezo lepcsohazakbol aztan otthonos, tiszta, baratsagos
lakasok nyilnak. Barataim lakasaban egy visszatero furcsa momentumot
figyeltem meg: nincsen csillar. Meg az izlesesen berendezett
lakasokban is gyakran csak egy meztelen villanykorte himbalozik
a plafon kozepen.
Ezen a ponton oszlassunk el egy ujabb tevhitet: a pottyantos
wc-k ideje lejart. Az utmenti vendeglokben, palyaudvarokon -praktikussaguk
miatt - meg elofordulnak, de hivatalokban, vendeglatohelyeken,
urambocsa' lakasokban mar teljesen attertek az angol rendszerre.
A varosok a mi ertekrendunk szerint szemetesek, az utcai vilagitas
finoman fogalmazva hianyos, csordakban jarnak a kobor kutyak
(altalaban baratsagosak), foleg a videki varosokban egy-egy
kecske vagy birka is feltunik az utcakon, de az utobbi idoben
hatarozottan megfigyelheto valami elorelepes. Szofia belvarosa
peldaul ujabban kifejezetten vilagvarosi szinvonalu, otletesen
megvilagitott kozepuletekkel, rengeteg elegans bolttal es kavezoval,
rendezett parkokkal, tiszta utcakkal.
Az autopark is lassan modernizalodik: rengeteg meg az oreg
szovjet auto es a nyugat-europai orszagok roncstelepeirol szarmazo
szokeveny, de mintha az also-also-kozepkategoria uj autoi is
megjelentek volna, kulonosen a fovarosban.
Regebben sok kifogas erte a rendorok faragatlan modorat, meg
persze az igazsagtalan bunteteseket. Nos, a rendorseget mostanaban
igencsak gatyaba raztak. Bar rengeteg helyen merik a sebesseget,
a helyszinen nem buntetnek. A kulfoldiek az orszagba valo belepeskor
kapnak egy ugynevezett "statisztikai kartyat," es
a rendorok arra pecsetelnek szabalysertes eseten. Az orszag
elhagyasakor a hataron kell fizetni a buntetest. Gyorshajtasert
a tipikus buntetes 5-10 leva. De ezt is el lehet kerulni: be
kell tartani a sebessegkorlatozast es kesz. Ha a lakott teruleten
50-nel megy valaki, azzal nem fognak nekiallni kotozkodni. Az
51 az mar veszelyes lehet. De legalabb mar nem a lenyulando
ellenseget latjak a kulfoldi autosban.
A neha tulbuzgo rendorokon kivul az utak allapota neheziti
meg a kozlekedok eletet. A magyar utviszonyokat szokas szidni,
de aki a magyar utakban kivetnivalot talal, az meg nem ismeri
a bolgar viszonyokat. A fo gond az utepiteskor alkalmazott technologiak
alacsonyrendusegeben keresendo. Nem vagyok utepito-mernok, de
vak sem: az az utszakasz, amit tavaly marciusban ujitottak fel
Pernik es Szofia kozott, az idei tel vegere ujra szinte jarhatatlanna
valt a sok katyu miatt. Hogy egy uj ut meg egy evet se birjon
ki, ahhoz bizony nagyon trehany munkat kell vegezni es/vagy
rengeteg alapanyagot kell kisporolni.
Ezzel egyutt, nem lehetetlen Bulgariaban autozni, csak meg
kell szokni, hogy az ut gyakran nem tukorsima, es kulon figyelni
kell az alattomos katyukra, kulonosen december es aprilis kozott.
A tavasz vegere altalaban befoldozzak az utakat, es a kovetkezo
fagyokig nincs is gond.
Fel szokott meg merulni, hogy Bulgariaban allig felfegyverzett
marcona maffiozok fosztogatjak a kulfoldi autosokat, viszik
az autojukat, adott esetben jol megeroszakoljak a noket. Ez
kerem szepen a legnagyobb hujeseg, amit valaha hallottam, macimese.
A vonatok, buszok szinten biztonsagosak, legalabbis semmivel
sem veszelyesebbek, mint Magyarorszagon. Esznel kell lenni,
ennyi a trukk. Ha peldaul kimegyunk a vonatfulkebol, nyilvan
nem hagyjuk benn az ertekeinket. A fo gond a vonatoknal a lassusag
(a multkor egy kozonseges eticsiga 25 percet vert rank a Blagoevgrad-Szofia
viszonylatban), a tavolsagi buszoknal pedig a menetrend hianya.
Nagyjabol ugyan lehet tudni, hogy mikor indul a busz, de ha
mar elobb megtelik, el is indul. Ha viszont nincs elegendo utas,
fel orat is acsorog meg a buszpalyaudvaron, hatha. A nagyvarosok
kozotti buszjaratok persze precizebbek.
Szofiaban es a nagyvarosokban (Varna, Burgasz, Plovdiv) a tomegkozlekedes
is letezo fogalom, igaz a jaratok ritkak, lassuak es tomottek,
ejszaka pedig gyakorlatilag semmi sem jar. Viszont a taxizas
nem draga: egy kilometer nem dragabb fel levanal (~65 forint),
az is csak ejszaka. A varosok tele vannak taxival, amiket kotelezo
elenk sargara festeni. A taxisoforok megkiserelhetik atverni
az idegent, de tapasztalatom szerint a pragai kollegak sokkal
durvabbak.
A nyelvek kozul az angol a sztar a fiatalok kozott, az idosebbek
kozul nemetul beszelnek sokan. Az oroszt gyakorlatilag mindenhol
megertik, es a bolgart is lehet kovetni az oroszbol kiindulva.
Maga a bolgar nyelv nem ordongosseg, bar a szlav nyelvek kozott
eleg specialis. A mellekneveket es a foneveket nem ragozza,
van viszont hatarozott nevelo es letige. Sok a torok eredetu
szo, csakugy mint a magyarban, igy a kovetkezo bolgar szavakhoz
peldaul nincs szuksegunk szotarra: pulyka, szablya, baksis,
pogacsa, macska (na jo, ez a ketto val'szeg inkabb szlav), vicc,
haver stb.
A legnagyobb furcsasag persze az "igen" es a "nem"
jelzese: a fejukkel pont forditva csinalnak, mint Magyarorszagon.
Tehat a "nem" jelzese egy eroteljes bolintas, mig
az "igen"-t a fejuk ingatasaval mutatjak. Konnyu belejonni,
kiveve amikor angolul beszelgetek valakivel. Olyankor neha ra
kell kerdezni: ez egy bolgar nem volt, vagy egy angol igen?
Szekeres István
A Jugoszlávián át Görögországba készülők figyelmébe ajánlom
még:
Schmidt István: Budapest-Belgrad-Nis-Szofia-Thessaloniki-Volos
- 2003 április - című írását, ami
itt érhető el>>
Gyebi: Szerbián
át Görögországba - 2003. június 27.- című írását, ami
innen érhető el >>
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.
|