Tavalyi pazar tapasztalataink alapján (ld.
Vodicei beszámolónkat, melyet ezévi nyaralásunk alapján
még inkább mindenki becses figyelmébe ajánlunk) nejemmel idei
nyári vakációnk úticéljául is Dalmáciát választottuk.
Mivel nem tudtuk előre, mikor vehetjük ki szabadságunkat, elhatároztuk
- miként több barátunk is régtől fogva így utazik eme kies tájra
- hogy nem kötünk le előre szállást, csupán kiválasztunk egy
úticélt, ahonnan a szóba jöhető kurta egy heti vakációt még
nem látott közeli nevezetesség(ek) megcsodálásával színesíthetünk.
Így lőn célunk Trogír, mondván az "helyben lesz",
s onnan mindössze harminc kilométer Spalato.
A szabadság időpontja június idusa lett (22-30), ami persze
csak röviddel előtte derült ki. Konzervatív gondolkodású lévén,
meg persze az "induljunk, s keressünk szállást helyben"
műfajban elsőbálozó, azért a világhálón igyekeztem tájékozódni
helyi szálláslehetőségek/árak tekintetében. Meg kellett állapítanom,
a dalmátok ebben is profik, mert tucatnyi apartmanról leltem
leírással, fényképekkel, térképpel és árakkal teljes honlapot,
ami alapján úgy hihettem, hogy azok bármelyikében a földi paradicsomok
legszebbikébe csöppenhetünk. A lapokat kivétel nélkül az obligát
"a szállásfoglalást akkortól tekintjük érvényesnek, ha
számlánkra a 30% foglaló beérkezett" passzus zárta. Egy-két
drótlevelet váltva aztán kiderült, hogy nem eszik oly forrón
a kását (meg persze csak június derekát írtuk). Egy Čiovo-Arbanija-i
apartman tulajdonosával azzal zártam a levélváltást, hogy
először oda megyünk, s aztán meglátjuk…
A szállásköltséggel tisztába jőve, és mivel a pályadíjak tavaly
óta nem emelkedtek (honi illetékesek, figyelem!), 80eFt-ért
vettem eurót (a legrosszabbkor, 283-ért), 50eFt-ért meg kunát
(hasonlóan pocsékul). Tudtuk, hogy a legtöbb boltban OTP-bankkártyánkkal
fizethetünk, így nyújtózkodhatásunk ismeretében készpénzre alig
lesz szükségünk. Biztosítás 7eFt, honi pályamatrica, stb. jelentkeztek,
mint induló költségek.
Csütörtök reggel kilenckor indultunk Tatabányáról, s
már akkor fene meleg volt. Fehérvárt környezettudatosan (kíváncsian)
délről elkerültem, s a (számomra) új gyűrűíven visszakanyarodva
az Auchanhoz a déli felhajtón csörtettünk reá az M7-re. Eme
hazai pálya-szaláminkról inkább szót se ejtek, annyian csepülték
- joggal. Horvátországban aztán a hőségben csak faltuk a kilométerek
százait. A tavaly is remekül bevált hidegvizes zsebkendős módszerrel
hűsítgettük tarkónkat, illetve pihegtünk egy-egy benzinkút tetőzetének
árnyékában. Idén se tartottam be a sebességhatárt, ahol lehetett
kiléptünk, ahogy Opelünk engedte. Rendőr, ellenőrzés sehol,
az alagutakban lassítottunk. Tankolás 8 Kn/liter, bizony
drágább volt, mint itthon (helyi/honi illetékesek 1:1). Összes
pályadíj: 36 Kn(Gorican-Zagreb) + 146Kn(Zagreb-Prgonet)= 182
Kn. Trogirba délután 4-kor értünk, így a megtett
763 km-re vetítve ez 104 km/ó átlagsebességet képvisel.
Mivel a világhálóról bírtam térképpel, az óváros-sziget útívén
átaraszolva a Čiovo-szigeti Arbanijában kevés
keresgélést követően élőszóban is üdvözölhettem kedves ifjú
levelező partnernőmet. Hát a helyszín valósága bizony eléggé
másként festett, mint a hálón írottakból vélhettük…A betonos
utca, mely csakúgy perzselt a délutáni hőségben, oly meredek
volt, hogy egy fölfelé menetben megtorpanó - korszerű - autónak
füstölgő gumikkal se sikerült továbbhaladnia azon. Udvar sehol,
az épületen obligát körbefutó, közös balkon van, ahonnan a kilátás
valóban szép. Egyszer csak az alattunk elterülő Kaštelanski-öböl
túlpartjáról egyenesen felénk meredeken fölfelé törő repülőgép
zaja törte meg beszélgetésünket. Számomra ekkor vált világossá,
mit is jelent a valóságban a szállásismertetőkben kidomborított
"repülőtér csak 8 km" kitétel. Hajaj... Kérdeztem,
hol az a bizonyos "beautiful beach", amiről Ő többek
között említést tett és fénykép is volt róla. Mire egy nyaktörő
meredeken lefutó betonjárdára mutatott, ahonnan - bár nem értek
hozzá - egy siklóernyős holtbiztos rajtot vehetne…A feleségemmel
váltott pillantást követően kedvesen azzal búcsúztunk, hogy
körülnéznénk még itt-ott. Lefelé aztán szemügyre vehettük azt
a bizonyos "beach"-et, ami a valójában a tengerparti
út és a víz közötti keskeny, sziklás sáv, ahol a pár alkalmas
tenyérnyi felületen pingvinként zsúfolódtak a népek…Az említett
fénykép biztos nem ott készült.
Utunk eztán a leírásokból kiválasztott, másik kedvező(nek tűnő)
apartmanhoz kanyarodott, a Čiovo sziget csúcsán fekvő Okrug
Donjiba. Ott az ismertető buja mediterrán növényvilágot,
csendes idillikus tengerpartot, s miegymást ígért…A szép épület
a meredek, fenyőligetes hegyoldal peremén épült, sajnos közvetlenül
a helység fő útvonala mellett, ahova az apartman szobájának
egyetlen ablaka is nyílott. A meglehetősen kicsi balkonon meg
egy német családdal osztozhattunk (volna). A kilátás egyáltalán
nem idillikus, inkább indusztriális, mivel a panorámát középről
jobb szélig a hajógyár uralta, melyet egy szörnyű ízlésficamtól
indíttatott döntéssel a Čiovo sziget nyelvére telepítettek.
Az alant levő sziklás partra a nyaktörő, köves gyalogösvényen
lehetett leereszkedni. Már késő délután volt, még mindig perzselt
a forróság, s mi tagadás kissé csüggedtek voltunk.
Visszafelé vettük utunkat és kisvártatva megálltunk a Salduni-öbölben
fekvő Okrug Gornjiban a partvonalat követő út
szélét folyamatosan övező parkolóban. A parti sáv itt jó széles
és láthatóan nemrég leterített apró kavics borította. A késő
délutáni időpont és a forróság dacára nem volt zsúfoltság. Az
út szélén alacsony törzsű datolyapálmák ágai bólogattak az alig
mozduló légben.
A
szemközti, alul enyhe, majd meredekebbre váltó domboldal sűrűn
beépített, váltakozva régebbi és újonnan emelt, tekintélyes
méretű házakkal. Az út menti sáv épületein többnyire kiadós
méretű táblák hirdették a szálláslehetőségeket. Mivel azt éjjel-nappal
meglehetősen zajosnak gondoltuk, elindultunk az egyik utcácskában
felfelé kaptatva a házak oldalára erősített, jellegzetes kék
színű sobe/apartman táblácskákra figyelvén.
Ember sehol, aztán a harmadik sorban szemünkbe tűnt egy jókora
épület, melynek tengerre néző balkonos homlokzatát így alulról
nézve szinte teljesen eltakarta az előtte álló két hatalmas
pálma. Az épület sarkain tekintélyesre nőtt bouganville cserje
karjai nyújtóztak felfelé jellegzetes, lila virágoktól roskadozva.
Az első emeleti balkon, illetve a pálmák árnyékában megpillantottuk
az ott hűsölő házigazdát. Németül értvén vele szót, két fős
apartman után érdeklődtünk. A ház falán levő táblára mutatva
mondta, hogy néki szobái vannak, hozzátéve, hogy errefelé a
kétfős apartman meglehetőst ritka. A hegyoldal felé intve ráérősen
még hozzáfűzte, ha gondoljuk, kereshetünk feljebb, de azért
nézzünk körül nála is. A második! emeletre vezetett, ahol öt,
fürdőszobás szoba (ezek egyike ún. stúdió) volt, amikhez a folyosó
végében pár, csupán alapvető konyhaeszközzel bíró teakonyha
és úgy másfélszáz literes (a szobák számához mérten nagyon kicsi)
hűtő dukált. Az épületben nem volt vendég és mivel - a sajnos
folyamatos főzőcskézés miatt - feleségem érthetően nem akart
ezen rövidke hét során senkivel se osztozni a konyhán, a (házi)gazda
megnyugtatta, nem vár senkit. Bízva ebben, kompromisszumot kötve
most már az ár után érdeklődtünk. Mivel elfogadhatónak találtuk
a 13Eu/fő/éj+1Eu/fő/nap (adó) összeget, a nyolc éjt rögvest
kifizettük, a szállást elfoglaltuk, aztán uzsgyi a hőn vágyott
Adria hűs vizébe.
Rövidesen a helyi folklór(?) olyan sajátos elemeivel
volt szerencsénk megismerkedni, mint a szomszéd kert köves-vörös
talajának komótos benzinmotoros rotakapálása hétvégi szieszta-időben,
vagy a kisdolog ötletszerű elvégzése ugyanott, senkitől se zavartatva
(na jó, nyíltszíni tapsra legalább elfordult). Egy öregasszony
reggeli szokása pedig az volt, hogy kortól deformált testét
jobbra-balra ingatva egy jókora nejlon szatyorral lecsoszogott
a partra, ahol rituálisan a tengeranyának veté az előző napról
megmaradt több-kevesebb kenyérdarabot, melyeket az épp ott úszkálók
látható értetlenkedéssel tereltek el útjukból egy-egy speciális
kartempóval. A gépfolklór majd' mindennapi elemének számított
a szippantó autó megjelenése és a vonyító vákuumozás valamely
közeli, és persze szélirányban levő háznál.
Házigazdánktól megtudtuk, hogy a tengerpart helyi sávjára egy
kisebbfajta hegyet hordtak - ennek köszönhető a dalmát tengerpartra
oly jellemző, többnyire igen keskeny sáv itt úgy tízméteresre
szélesedése - melyre apró szemű kavicsot terítettek. Üdvözlendő
eme törekvés, azonban azon már nagyon megütköztünk, mikor napközben
egy teherautó füstölgött be a parti sávba és platójáról két
acélpallón aprócska lánctalpas kotró araszolt le. Kisvártatva
érkezett egy másik teherautó apró kaviccsal, mely sikkanva csúszott
le a kínkeservesen fölemelt billenő platóról, miközben a dalmát
dolomit-lisztet a szellő informatíve messze terítette körünkben.
Aztán a kis gép komótosan elkezdte szétteríteni a kavicsot,
hangosan és bűzt árasztva, a felriadt kisdedek sivalkodása közepette.
Odébb meg, közvetlenül a parton egy nagyobb kanalas gép hangos
csikorgással rendezgette a nagyobb szikladarabokat. És mindezt
a nyári szezonban!
A partszélesítéssel a zsúfoltság bizonnyal csökken, ám mire
letelepedtünk, tenyerünk-talpunk egy súlyemelő gyakorlatra készülő
sportolóéhoz hasonlóan "síkporos" lett a kavicstól.
Az újonnan létesült partvonal mentén a tenger hirtelen mélyül,
vízi világa még élettelen, búvárszemüveges vizslatása sivár
világot tár a szemlélő elé. Ha valaki élő víz alatti világra
kíváncsi, meg kell keresnie az ismertetőkben elmulaszthatatlanul
előcitált "érintetlen" öblök valamelyikét, ki tudja
hol...
A parton zuhanyozó, zárható WC van, ez utóbbi kulcsát a közeli
"beach house"-ból kell elkérni, s mely amennyire modern,
sajna egyáltalán nem annyira tisztántartott. Úgyszintén szomorúan
konstatáltuk, hogy a parton nincs rendszeres szemétgyűjtés,
bár tartók vannak, reggelente bőségesen borította a partot egy-egy
éjszakai iszogatás maradéka, takaros csikkhalmok avagy kutyaürülék.
Általában véve is ez a vidék szemetesebb, mint feljebb (mondjuk
Vodicén…). Afelett meg végképp nem tudtam semmi gondolati ívet
húzni, mit is keres a parti kavicsok közt a sárga megannyi színében
pompázó sok-sok, fűkaszában használatos műanyagszál-darabka.
A kisdedek takaros csokorba szedték, elvoltak velük…
Ha délelőtt (reggel) időben málháztunk le a partra, akadt ingyenes
szabad napozó ágy és napernyő is. Egymástól párszáz méteres
távolságra itteni szóhasználatban beach house-ok sorakoznak,
ahol lehet enni-inni, (nekünk) méregdrágán, pl. korsó Karlovacko
15Kn. Mások is drágának találhatták az ottani árakat, mert többen
inkább elbaktattak a közeli Kerum boltba, ahol jó hűvös volt,
lehetett kártyával fizetni és onnan hozták a párálló dobozos
sört, pálcás/tölcséres fagyit a kicsiknek, stb. A gajdolásból
kivehetően többnyire horvátok voltak a parton, továbbá számosan
jöttek autóval is máshonnan.
Trogír
régi belvárosa úgy három kilométerre esett, oda autóval
cammogtunk be. A két óvárosi híd volt az a szűk keresztmetszet,
ami többnyire végig visszatorlasztotta a forgalmat, így oda
bármikor erős testtel-lélekkel volt ajánlott útra kelni. Még
itt a szigeten, a part mentén kijelölt parkoló sávban álltunk
meg, ahol - bár tábla hirdette a 10Kn egyszeri díjat, egyszer
se szedte senki. Onnan sétáltunk be az óvárosba közvetlenül
a partvonal mentén. Egy ilyen alkalommal a vízbe pillantva nem
kis megrökönyödéssel láttam, hogy egy, a vízfelszín alatt betorkoló
öblös betoncsövön jellegzetes állagú lé kavarog bele a drága
Adria vizébe (legföljebb tán kilométernyire onnan, ahol először
kerestünk szállást). Egyébként az óvárost a szárazföldtől elválasztó
keskeny csatorna mentén is orrfacsaróan érezhető, hogy a szennyvízkezelés
terén (is) akad tennivaló. Bár bizonnyal főként a tűsarkak védelme
miatt, de az se véletlen, hogy az óvárosban szinte minden víznyelő
rács utólag gumilemezzel fedett.
Óvárosi sétáinkról azért nem írok, mert ihletett szavakkal
már megtette ezen "virtuális hasábokon" Laczó Balázs,
kinek kedvcsináló
sorait még indulásunk előtt élvezhettem. Engem valahogy
nem érintett meg oly mélyen az az időtájt IV. Béla királyunknak
is menedékül szolgáló, ízig-vérig dalmát városka.
Az időjárás végig csodálatos volt, az első napokban mindvégig
a napernyő alá húzódva is amatőr módjára megpörkölődtünk. Gyakran
még késő este se mozdult a felmelegedett levegő még a domboldalon
magasabban fekvő ház balkonján sem. A lemenő nap utolsó sugarai
aranyhidat vontak az előttünk hosszan elnyúló Salduni-marinai
öböl rezzenéstelen vizére és a balkon szélén bólogató lilavirágos
ágak lassan a sötétbe vesztek. Szerfölött romantikus, ám szórul-szóra
igaz, tán az ilyen látványért (is) zarándokol ide fél(?) Európa.
Egyik
nap átautóztunk Spalatóba (Split - a szerk.).
A
harminc kilométert a pokoli hőség és a keskeny úton zajló nagy
forgalom miatt megszenvedtük és az ablakletekergetős klíma se
segített. Diocletianus császár palotája a tengerparton
terül el, így oda az elővárosi kőfeldolgozó iparterületen át
egy hatalmas ívet véve jutottunk le, mindvégig a Centar,
vagy a barna színű - műemléket jelző táblákat figyelve. A palotafalak
által övezett óváros jó néhány jellegzetes látnivalót kínál
30-án, pénteken indultunk haza. Már reggel útra
keltünk, mert elhatároztuk, hogy útközben megnézzük a Plitvicei
tavakat. A hőség még mindig tartott, a járgány hőmérője
35-40°C közötti értékeket jelzett. Az autópályán kevesen voltak,
tempósan igyekeztünk felfelé. A Velebit-hegylánc előttünk
magasodó szirtcsipkéit őszbecsavarodó üstökként egybefüggő vízszintes
felső élű felhők takarták, mintegy beléjük akaszkodva. Csuda
egy látvány volt, de nyugtalanság ébredt tőle bennünk. A Sveti
Rok alagúthoz közeledve néha erős szél igyekezett derék
Opelünket az út ívéből kitéríteni. A széljelző zsákok jellegzetes
helyzetbe merevedtek és az információs tábla fénypontjai a Bora
szót rajzolták ki. Kibújva a cső túloldalán - mondhatnám szokásos
módon - egyszerre csak egész más időjárás fogadott. A hőmérő
rögvest tíz fokkal alacsonyabb értékkel örvendeztette a tikkadt
utazót, napsütés sehol és a távolban alacsonyan húzó felhők
alatt itt-ott esősávok látszódtak.
A
tavakat jelző barna táblák egyikénél, a Gospiči lehajtón
a 25-ös jelű út dombos tájon kígyózó, remek minőségű aszfaltcsíkján
igyekeztünk tovább. A
burkolati jelek jól láthatóak, sok a sebességkorlátozó tábla
(meg az útszéli ápolt síremlék). Nagy forgalom ott se volt,
a pár autós ráérősen haladt. Több kihalt, háborús lövésnyomokkal
sebzett településen suhantunk keresztül. Mire a pályalehajtótól
úgy hatvan kilométeres út után Plitvicébe érkeztünk,
eleredt az eső és mindössze 17°C volt. A parkolóban a népek
sietősen kapkodták kánikula-öltözetükre az őszbeillő rétegeket.
A belépő 85 kuna, ám senki se hördüljön fel a röpke fejszámolást
követően, mert megéri.
Sőt az a véleményem, hogy e páratlan látványhoz méltatlan is
az effajta pénzbeli méricskélés. Közben elállt az eső, kiderült
az ég és a jó félnapos időtöltés során az egyik csodálkozásból
a másikba esve barangoltuk körbe a tóvidék kisebb-nagyobb vízeséseit,
nem kímélve a fényképezőgép exponáló gombját. Minden jól szervezett,
szerény szellemi képességeimhez mérten is értelmezhető tájékoztató
táblák mindenhol, magyar nyelvű ismertető, kifogástalan tisztaság.
Prospektusízű, közhelyes, ám ide tökéletesen illő szófordulattal
- Plitvice kihagyhatatlan program, amit őszintén ajánlok minden
közép-Dalmáciába utazónak.
Az örökre szívünkbe zárt képekkel kora este indultunk
tovább - hazafelé. A hatalmas, zöldellő hegyek között, méltóságteljes
tájon kanyargó 52-es jelű úton, újabb hatvan kilométer után
Otočacnál tértünk vissza az autópályára. Otthon, Tatabányán
éjfélkor kászálódtunk ki az autóból.
Nagy Lajos
A szerzőhöz több kérdés érkezett a Plitvicei-tavakról és a Krka-vízesésről. A további információkat tartalmazó válaszati a Vodicei útjukkal foglalkozó beszámoló végén lehet olvasni. - a szerk.