Fehér Hajni-Reményi Laci: Hátizsákos kaland
Indiában - 2003. nyár
3. rész - Pondicherry - Auroville - Chennai - Agra - Delhi
- Shimla - Mandi - Dharamsala - Delhi
PONDICHERRY: Tengerparti város a Bengáli
öböl partján, kb. 400ezer lakossal. A mintegy 280 évig tartó
francia fennhatóság mély nyomot hagyott a város építészetében,
hangulatában, főleg a tengerparthoz közeli utcákban. A legfontosabb
látnivalók a városban: Sri Aurobindo Ashram a hozzá tartozó
üzletekkel, papírüzemmel, botanikus kert, könyvtár, Institute
Fracais. Körülbelül 8 km-re a várostól található a környék különlegessége:
Auroville.
Tekintettel Laci egészségi állapotára, utazásunk során első
alkalommal az útikönyv által ajánlott helyre vitettük magunkat
a riksással. Kellemes (Aurobindo Ashram: Park) Guest House,
gyönyörű kerttel, 20 méterre a tengertől. Először azt mondta
a recepciós, hogy nincs szoba, de aztán valahogy mégis lett
- 100 rúpiáért (!!!). Magunk sem hittük el, hogy ennyiért lakunk
egy ilyen helyen.
Kis pihenés után tettünk egy rövid sétát a parton, és a környező
utcákban. Nagyon szép, talán eddig a legbarátságosabb hely,
ahol Indiában jártunk. A 17-től a 20 század közepéig francia
gyarmat volt Pondicerry, és ennek ma is viseli pozitív
hatásait. Az itt szép számmal előforduló külföldiek túlnyomó
részt franciák, de találkoztunk angollal, olasszal is. A szállásunkon
összefutottunk egy fiatal francia párral, akik ajánlottak egy
közeli éttermet. Ezen a helyen, a La Terrasse nevű étteremben
vacsoráztunk, levest és tésztát, vagyis inkább európai kajákat.
Az étlapon sok volt az európai (ahogy ők mondják: kontinentális)
étel és a vendégek közt is több volt a fehér ember, mint eddig
bárhol az eddigi utunkon.
Lefekvés előtt eljátszadoztunk az ágyak fölé szerelhető szúnyoghálókkal,
lezuhanyoztunk a csapból folyó langyos (meleg nincs) vízzel.
Jól aludtunk, így elhatároztuk, hogy még nyolc éjszakát maradunk.
Korán reggel lebaktattunk a recepcióra, hogy kifizessük a további
éjszakákat, de kiderült, hogy nem maradhatunk tovább a 100-as
szobában. Adnak szívesen másik szobát, 300-ért. Ennek terasza
is van, és a tengerre néz. Az tuti, hogy ez is jó üzlet, de
hosszú távon nekünk drága lett volna. Ezt a szobát csak egy
napra kértük, amíg körülbicikliztük a várost, hogy másik szállást
keressünk. Biciklit a Guest Houseban béreltünk (20-25.-/nap)
és azzal nézelődtünk.
A városban az Aurobindo Ashram a legnagyobb cég, ha lehet így
mondani. Nagyon sok épület az ashram része, 6 saját vendégháza
van, amiből kettő fogad külföldieket, a kilenc szerződéses vendégházából
pedig négy. Az ashramnak még van 4 könyvesboltja, 2 utazási
irodája, könyvtára, iskolája, művészeti galériája, étterme,
papírgyára és még egy tucat kisebb-nagyobb vállalkozása városszerte.
Mivel jó tapasztalatunk volt az előző helyen, elsősorban az
ashram saját guest house-ait néztük. A legtöbb helyen igen baráti
áron nagyon jó szobát lehetett volna kapni, ha lett volna hely.
Végül úgy alakult, hogy a Garden Guest House-ba költöztünk át
60.-/éjszakáért egy 3 ágyas szobába.
Este meglátogattunk egy indiai tánc fesztivált, ahol kisgyerekek
táncoltak tradicionális indiai táncokat. Itt láttuk az Anande
Ashram standját (www.yoganjali-natyalayam.com, www.icyer.com,
yognat2001@yahoo.com). Terveink szerint majd ellátogatunk a
Pondicherry közelében lévő ashramjukba.
Vacsorázni a Seegull nevű étterembe mentünk, ami az itt nyaraló
európaiak másik kedvenc helye. Ez sem olcsó (kb 200.-/2 fő),
csakúgy, mint a Terasse, itt is lehet alkoholt inni és dohányozni.
Az ashram minden épületében, a vendégházakban is tilos a dohányzás,
az alkohol és a drog.
Másnap átköltöztünk a Garden Houseba, ami alapvetően jó hely,
azzal a kis problémával, hogy közvetlenül mellette folyik egy
illatozó szennyvízpatak és hogy az ágyak irtó kemények. Itt
tudtuk meg, hogy az ashram vendégházában lakóknak lehet vásárolni
kajajegyet, ami egy napra (6.40-7.45 reggeli, 11.15-12.30 ebéd,
5.45-6.00 vagy 8.00-8.45 vacsora) 20.-ba kerül. Ez azt jelenti,
hogy ha az ember ügyes, ketten napi 100.-ból ki lehet jönni.
A 'dining room', ahol enni lehet az előre megváltott jeggyel,
igen érdekes. Olyan mint egy menza. A bejáratnál le kell venni
a cipőt (ahogy majdnem mindenhol ebben az országban), aztán
sorba kell állni és az ember tálcájára rakják az ételt. Nagyon
finomakat főznek, nem túl fűszeresen. Elég nagy adagokat adnak.
Vannak kis asztalkák azoknak, akik lótuszülésben szeretnek enni
és rendes asztalok a puhányoknak. Az ashram minden épületében
(guest house is) van ivóvíz, ami itt igen nagy dolog. Sajnos
az ashram területén nem szabad fényképezni, és külsősök csak
egy kis részére mehetnek be. Amit eddig láttunk, az nem volt
túl érdekes. Sri Aurobindo sírját ugyanúgy imádják az
emberek, mint a Krishna vagy Ganesh szobrokat. A márvány sírhely
fel van virágozva és körülötte imádkoznak a hívek.
Sri Aurobindo egy indiai politikus
volt, aki a 19. század második felében született. Belekeveredett
valami függetlenségi mozgalomba, ami miatt a 1900-as években
börtönbe csukták. Valószínűleg ott döntött úgy, hogy inkább
nem kér a közéletből, és költőként, filozófusként folytatta
pályafutását kiszabadulása után. Írásai többnyire a tudatosság,
a jóga és az élet egyéb területei közti összefüggéseket fejtegetik.
Munkássága sok kilónyi, vaskos kötetek formájában kapható az
ashram könyvesboltjaiban. 1910 körül bukkant fel Aurobindo életében
Maria Alfassa (született 1878-ban Párizsban), egy jól
szituált francia állampolgárságú egyiptomi-török származású
zsidó asszony (ugyanis férjestül jött Indiába). Neki már voltak
korábban jelenései, és akkoriban azt hitte, Khrisnát látta.
Amikor aztán Aurobindoval találkozott, rájött, hogy ő volt a
jelenés. Ekkortól együtt ténykedtek, a hölgy a leírások szerint
tanítványa lett Aurobindonak. Végignézve egy kiállítást, és
elolvasva több szóróanyagot sem vált világossá, a történtek
után mi lett Maria Alfassa férjével, vagy mit szóltak a gyerekei
a hirtelen életmódváltáshoz. Aurobindo felesége a börtön évek
alatt meghalt, tehát nem zavart be a 'munkakapcsolatba'. Egy
biztos, együtt éltek és alkottak, írtak egy könyvtárnyi bölcsességet
és néha modellt ültek a fotósoknak, hogy most is ott lóghassanak
a falakon. A helyi információk mind a pasiról, mind a 'The Mother'-ként
emlegetett nőről elég szemérmesen kezelik a fenti kérdéseket,
amiket nehéz lenne összeegyeztetni a két személyt körüllengő
vallásos áhítattal. Több és részletesebb információ található
az emberről, 'múzsájáról' és a helyről is a www.sriaurobindoashram.org,
vagy a www.sriaurobindosiciety.org.in címen.
Mother egyébként túlélte Aurobindot, és halála után is Pondicherryben
munkálkodott. Az ő elgondolása alapján épült és épül a várostól
8km-re az Auroville nevű kísérleti falu (www.auroville.org),
ahol pillanatnyilag a világ 30 országából összesen kb. 2000-en
laknak, de 50.000 a tervezett hely. Ebből 4 magyar, azaz egy
család, akik 6 éve élnek itt, apa, anya és két huszonéves gyerek.
Az anyukával 'véletlenül' találkoztunk is, az Information Centre
büféjében. Ők a Kepes egy régi műsora alapján jöttek ki és úgy
tűnt, elégedettek a hellyel. Auroville nagyon izgalmas. 1968
óta épül, amikor 124 ország képviselője hozott egy darab földet
az alapokhoz. A központja egy óriási gömb (Matrimandir), ami
meditációs épületként üzemel. A közepében a világ legnagyobb
szintetikus kristálya áll - amit Németországban gyártottak.
Ezt a látogató turistának kb. 3 másodpercig engedik látni, miután
10 perces néma sétával átmegy a kerten, és felmászik a gömbbe.
Röviden Auroville alapító okirata így szól:
1, Auroville senkinek nem a személyes tulajdona, a teljes emberiség
tulajdona. Annak, aki itt akar élni, akarnia kell az 'Isteni
Tudatosság' szolgálatát.
2, Auroville a folyamatos tanulás és fejlődés színhelye.
3, Auroville híd akar lenni a múlt és a jövő közt. Minden felfedezést
használni akar, azt is ami belül és azt is ami rajta kívül történik.
Auroville bátran szárnyal majd a jövő megvalósítása felé.
4, Auroville az anyagi és spirituális kutatások helye lesz,
ahol megtestesül az Emberiség Egysége.
Remélem a gyenge fordítás nem ment az üzenet
rovására. A konkrétumok, amiket láttunk, pedig a következők:
megújuló energiák felhasználása, kollektív és hatékony életvitel
(napenergiával főznek a közösségi konyhán), csak bio gazdálkodás
folyik, azaz nem használnak semmilyen szintetikus anyagot a
növénytermesztéshez, folyamatos kutatási és oktatási munka folyik.
Aurovilleből visszaérve úgy döntöttünk, hogy többre vagyunk
kíváncsiak annál, mint ami a szervezett kirándulásból kiderült.
Béreltünk egy kismotort elég olcsón (80.-/ nap), de elég rossz
is volt. Zabálta a benzint, és nem volt alapjárata. Arra azért
alkalmas volt, hogy másnap elmenjünk újra Auroville-be, és beszélgessünk
egy kicsit többet távolba szakadt honfitársainkkal a helyi életről.
Kicsit elmélyítettük a kapcsolatot az Aurovillben élő magyarokkal
és lassan kiderült, hogy azért itt is kicsit olyan, mint a kommunizmusban...
az idea szép, de a helyet emberek lakják. Ahogy olvasgatunk,
nézelődünk és beszélgetünk, elég sok ellentmondásos dologba
akadunk és néhányszor egyszerűen nevetségesnek tűnik az a személyi
kultusz, ami az 'Anyát' és az 'Apát' (ahogy mi hívjuk Aurobindot)
körülveszi.
Alapvető képzavar és szóhasználati összevisszaság van az 'Anya'
szóval kapcsolatban. Aurobindo egy prehindu kifejezésként használta,
aztán lett belőle a Föld, de ma elsősorban a francia művésznőt
értik alatta. Valahonnan hallottunk, hogy az Anyának volt gyereke
(de ezt nem láttuk még írásban) és ő tervezte Aurovillet, de
Franciaországban él. Néha ellátogat nyaralni, de nem része a
közösségnek. Sok nyugat európai aurovillien néha hónapokra visszamegy
az anyaországba pénzt keresni, majd Indiába visszatérve élvezi
a fura-falu adta lehetőségeket. Találkoztunk azért szerencsére
egy olyan házaspárral is, akik komolyan a spirituális fejlődés
miatt élnek itt. 12 éve költöztek a faluba és szerintük, ha
az ember elég elszánt és kitartó, itt valóban van mód a fejlődésre.
4 éjszaka után átköltöztünk egy kényelmesebb szállásra a Cottage
Guest House-ba (90.-/éjszaka), ahol nagyon jónak találtuk, hogy
van délutáni tea, olcsó a mosoda és kedvesek az alkalmazottak.
Bekerülni ugyan nem volt egyszerű, mert az irodista bácsi kicsit
tartózkodó és jól megvizsgált minket, mielőtt adott volna egy
szobát. Aktívan pihentünk 3 napon át, én főleg, mert most én
fáztam meg a boltokban lévő légkondiktól. Hétfőn reggel elindultunk
északra, Chennaiba (helyközi express busz 54.-/fő, 3,5 óra).
CHENNAI: Tamil Nadu fővárosa. 6 millió
lakosa van. Látnivalók: Fort St. George, Goverment Museum (belépő
5USD), Valluvarkottam, Snake Park, Anna Park, Kapareeswarar
Temple (only for Hindus), Vivekananda House
A busz valami külvárosi pályaudvarra futott be, ami modern
és tiszta volt. Innen helyi busszal bementünk az útikönyv szerinti
legtöbb szállást kínáló környékre, az Egmore pályaudvarhoz.
Legalább 3 órán át kerestünk, de nem találtunk egy olyan helyet
sem, ami árban és minőségben megfelelt volna nekünk. Vonatra
akartunk szállni, hogy átmegyünk a központi pályaudvarhoz, de
az emberek fürtökben lógtak az ajtókból. A megváltott jegyünket
egy félbolond hittérítőnek ajándékoztuk. Próbálkoztunk a busszal
is, de az sem nyert. Feladtuk, és minden elvi és anyagi ellenérzésünket
félretéve beültünk egy riksába. A fuvar áráról folyó alkudozásnak
a taxióra bekapcsolásával vetettünk véget, aminek eredményeként
a 30 rúpiás irányár helyett végül csak 12-t fizettünk. Oda vitettük
magunkat az állami turista irodához, ami a Központi Pályaudvarral
szemben van, és próbáltunk az ottani szálláson helyet kapni,
de nem volt. Ott hagytuk a csomagjainkat megőrzésre és elmentünk
megkeresni az Olympus szervizt, mert a fényképezőgépünk egyre
kevésbé működik.
Óriási dzsunga ez a város, nagyon rosszul esett az utcán menni.
A szervizben meg csak 4 napra vállalták volna a javítást, 4000
rúpiáért. Úgy döntöttünk, hogy 1 éjszakát maradunk, aztán tovább
állunk, akkor is, ha ezentúl nem tudunk majd annyit fényképezni.
Találtunk egy tűrhető szállást, ahol kipihentük az egész napos
rettenetet, amit ebben a városban tapasztaltunk. Reggel nyitás
előtt 10 perccel már a jegypénztárban voltunk a vonatállomáson,
hogy mindenképpen meg tudjuk venni a jegyet még aznap estére.
Fura módon, már nyitás előtt folyt a munka, így biztosítottuk
a helyünket a Chennai-Agra Grand Trunk Express (2615) vonat
3A/C kocsijába (1410.-/fő Chennai 16.30 Agra 01.10 , 33 óra,
az 2A/C-re a jegy 2207.-). De azért, hogy ne távozzunk úgy,
hogy semmit nem láttunk a városból, befizettünk egy városnézésre
a Sangita Travel Agency-nél (70.-/fő+ belépők).
A színvonal a béka feneke alatt, a város sem érdekes és idegenvezető
megpróbált minket levenni, mondván, hogy az ő egyébként siralmas
munkájának a díja nincs benne a városnézés árában. Jól összevesztünk
vele és az utolsó programpontot kihagyva (állami múzeum,
belépő külföldieknek 250.-/fő, indiaiaknak 20.-) visszamentünk
a szállásra pihenni. A hotelt elhagyva kiriksáztunk a pályaudvarra,
ahol beszereztünk két helyi magazint, hogy legyen mit olvasgatni
a hosszú úton. Mikor elindult a vonat velünk, nagyon boldogok
voltunk, hogy elhagyjuk ezt az államot.
A vonat nagyon kellemes volt, helyi viszonyokhoz képest tiszta
(csak 2 csótányt láttunk), volt rajta angol wc is. Folyamatosan
hozták a kávét és teát, még naponta háromszor meleg ételt is
lehetett rendelni (30.-). Adtak takarót, párnát és törölközőt
is, ami valóban tiszta volt. Igazán meg sem kottyant a 33 óra.
Az útra vett magazinok nagyon nagy tetszést arattak az útitársaink
körében. Az első megkérdezte, hogy kölcsön veheti-e, aztán már
csak lestük, hogy mikor olvashatnánk esetleg mi is bele, mert
a vonat távolabbi részéből is jöttek és egyszerűen elvették
az asztaláról. Az újságok kézen-közön forogtak az utastársaink
közt - úgy tűnik, csak mi gondoskodtunk az "irodalomról".
Mások végig aludtak vagy mobiltelefonáltak az úton.
AGRA: Az arany háromszög egyik sarka. A
Taj Mahal miatt turista hely.
Agrába hajnali 1-kor, menetrend szerint érkeztünk. Hiába
drukkoltunk, hogy késsen a vonat, most nem tette. Mivel ez nem
a legjobb időszak egy ismeretlen városban való szálláskereséshez,
az állomáson vártuk meg, míg világosodni kezdett. Fogtunk egy
riksát (az egyik legkevésbé pofátlant), akivel kis nehézségek
árán sikerült egy tűrhető szállodához vitetni magunkat. A szállás
- és az egész város- olyan hangos volt már így hajnalban is,
mint egy repülőtér. A folyamatos áramkimaradás miatt mindenhol
ment a generátor, és mivel a szobák nagy részén nincs ablak,
a "cooler" nevű óriásventillátorok hangja tetézte
a zajt.
Rövid és kevéssé hatékony pihenés után felkerekedtünk, hogy
megnézzük a helyi nevezetességet. A koszon, bűzön átverekedve
magunkat igyekeztünk a Taj Mahal felé. A kapuba érve
nem hittünk a szemünknek. A belépő ára 750.- a külföldieknek
(helyieknek 30.-). Kicsit elgondolkoztunk és úgy döntöttünk,
hogy nem megyünk be. Tetőződött a negatívizmusunk, amit már
napok óta mindketten éreztünk. Körbesétáltunk a környéken, veszekedtünk
néhány önjelölt idegenvezetővel, aztán beültünk egy biciklis
riksába, mert már ahhoz sem volt kedvünk, hogy sétáljunk a szemétdombokon.
Átvitettük magunkat a várhoz, ahova szintén nem mentünk
be 300-ért fejenként. Ettünk egy jó drága étteremben ketten
egy thalit (Agra, Only Restaurant 1 Thali, 1 liter víz, 2 roti=
185.-) és megbeszéltük a továbbiakat. A kaját nem sokkal később
a wc emésztette meg, aztán aludtunk egyet a zajban.
Reggel 6-kor még egy vita a riksással és a boyjal, majd ismét
a vasútállomás következett. Az egymásra részvéttel köszönő turisták
egyikével szóba elegyedtünk. Egy francia fiú volt, aki Jaipurba
ment tovább. Ő mondta, hogy egy magyar fiú is van itt, akiről
kiderült, hogy 1 hónapja jön Pestről szárazföldön, és ő is itt
akadt ki a legjobban. Kicsit beszélgettünk, aztán mindenkinek
sok szerencsét kívánva mi elindultunk Delhibe. (Agra-Delhi
Karnataka Express sleeper nem A/C 142.-/fő Agra 08.05- 3 óra)
Szerencsére Rajender (aki Pesten ösztöndíjas és ott találkoztunk
vele), elénk jött a vonathoz. Elmentünk hozzájuk és nagyon kedvesen
segítettek mindenben. Adtak finom ebédet és elkísért a testvére
minket az Aeroflot irodába, ahol áttetettük a repülőjegyünket
augusztus 11-re. Azért, hogy ne ilyen negatívan menjünk haza,
még egy északi kirándulást bevállaltunk.
Este buszra szálltunk. (Delhi- Shimla "Delux" Government
Bus 400.-/fő, Delhi 9.30 Shimla 8.00 -11 óra) Nagyon nehezen
jutottunk ki a városból a forgalom miatt, aztán megálltunk valahol,
és mindenki kapott egy üveg vizet. Mindenféle kiabáló árusok
lepték el a buszt és az ablakokon keresztül is benyúlkáltak.
Az egyikre rá is borítottam a fél üveg vizemet. Mikor végre
elindultunk rendesen, benyomtak valami rettenetes hamis gajdolást
a magnóba. Kb egy óra után megkértük, hogy kapcsolják ki és
elaludtunk.
Reggel 8-kor értünk Shimlába, ahol megint kezdődött a
szállás vadászat. Nehezítve azzal, hogy ez egy abszolút hegyoldal.
Irtó fárasztó lépcsőket kell mászni. Valahogy lealkudtunk egy
900-as szállást 360-ra, ahol 2 nap után végre megfürödtünk.
Meleg vízben! Felvettük a joggingunkat - mert itt hideg van
- és elindultunk sétálni.
SHIMLA: Himachal Pradesh fővárosa. 2213
méter magasan van. Az angolok alapították, hegyvidéki üdülőhelynek
és katonai stratégiai csomópontnak egyben. A főbb látnivalók
a környék hegyei, néhány XIX. századi épület, mint a keresztény
templom, könyvtár, postahivatal.
Bizonyára kellemesebb az élet itt szezonban, amikor nem esik
az eső, de alapvetően szerencsések voltunk, mert volt néhány
óra, amikor esernyő nélkül is lehetetett sétálni. A városka
főtere és a körülötte lévő utcák nagyon rendezettek. Szép a
kilátás a Himalája hegyeire és kellemes a levegő. Az autókat
ide nem engedik be, ezért sok hordár van, akik eszméletlen pakkokat
cipelnek felfele a szűk utcákon. Van egy "liftkomplexum",
ami 5 rúpiáért felszállítmányozza a lusta turistákat a buszállomás
szintjéről a belvárosi részbe. Ezt nem egyszerű megtalálni,
de ha megvan, abszolút Békásmegyer feelingben lehet része az
embernek a zárt liftben. Kellemes, hogy erre felé már nem nyomulnak
annyira a turistákra. Talán azért is, mert itt a helyiek bőre
is világosabb és ezért kevésbé tűnünk ki? A piacon az árus pedig
nem fogadott el pénzt az egy darab gyömbérért, amit a megfázásom
kúrálása végett akartam vásárolni.
Este lesétáltunk a buszállomásra és megvettük a jegyünket a
következő napra Mandi felé.
MANDI: 760 méter magasan van. 81 templom
van a városban. Persze a legtöbb igen kicsi. Nagyon aranyos
a bevásárlóközpontja, ami a főtéren van, egy park körül, közepén
egy templommal.
Reggel 8-kor indult a buszunk Mandi felé (116.-/fő+5.-/csomag).
Roppant kanyargós volt az út, de szerencsére egy óvatos sofőrt
fogtunk ki. Mivel néha esett az eső, a busz egy-két helyen elkezdett
beázni. Szerencsére mi jó helyen ültünk, és így nem lettünk
túl vizesek. Kétszer álltunk meg, egyszer tea, aztán ebédszünetre.
Délután 2 felé értünk Mandiba. Eredetileg nem akartunk
itt megállni, de nem volt közvetlen buszcsatlakozás. Csak este
tudtunk volna tovább menni, de azt nem akartuk. Kerestünk egy
szállást és sétálgattunk a faluban. Kedves hely. Vasárnap lévén
a legtöbb bolt zárva volt, de nem is bántuk, mert így még nyugodtabb.
A kis sikátoros utcák most a monszun alatt velencei hangulatúak.
A helyi kispiszkosban (Vaishnar Dhaba) megvacsoráztunk. Érdekes
volt látni, ahogy a helyiek "take out"-olják a kaját
innen és sül a kemence falán a roti. Korán lefeküdtünk, hogy
hajnalban mehessünk tovább.
Reggel 1/2 6-kor már a buszállomáson voltunk. Nem volt egyszerű
kitalálni, hogy hogyan tovább, mert Dharamshalába csak 8-kor
indult az első busz. Aztán segített valaki és felszálltunk egy
buszra a megfelelő irányba, Palampurba (70.-/fő). Innen volt
csatlakozás Dharamshala felé (25.-/fő). Ennél gyorsabb csatlakozás
már nem is létezik, mint amilyen a miénk volt. A palampuri buszállomásra
beérkező buszunk ugyanis keresztezte az útját annak a busznak,
ami Dharamshalába ment. Leugrottunk, és rohantunk a gurulófélben
lévő busz után. Elértük. Dharamshalába érve még meg kellett
találni azt a buszt, ami felvitt minket aztán McLeodganjba (7.-/fő).
A daramsalai buszállomáson dolgozó igen kitartó koldusgyerekekkel
nagy nehezen megértettük, hogy nem kapnak pénzt. Délután 4 felé
megérkeztünk.
DHARAMSHALA- McLeodganj: 1980 méter magasan,
a Himalaja alacsonyabb, déli hegyvidékén fekvő település. Semmi
különös látnivaló nincs. A turisták az innen pár kilométerre,
és párszáz méterrel magasabban található McLeodganjba áramlanak.
Ez a Dalai Lama és a Tibetből elmenekült, de száműzetésében
is működő tibeti kormány székhelye. Itt több a hotel, étterem
és üzlet is, mint az alsó városban (Dharamshalában), és hangulatában
nem is annyira indiai.
Ez aztán egy szezontól függetlenül kül- és belföldi turistáktól
hemzsegő falu. Mi egy csendes, tibetiek lakta településre számítottunk,
és sajnos ismét csalódnunk kellett. De ha már itt vagyunk, megpróbáljuk
megtalálni a számunkra legjobb szállást. Az utcák nagyon szűkek
- érthetetlen, miért nem tiltják ki innen az autókat, amiktől
rendszeresen akkora dugók vannak, hogy még gyalogosan se lehet
haladni.
A nagy dudálás, és tumultus közepette megtaláljuk a Yellow
Guest House-t. Tibetiek üzemeltetik, akik sokkal kellemesebb
partnernek tűnnek, mint az indiaiak. Jobban beszélnek angolul,
és nem akarnak mindig meggyőzni annak az ellenkezőjéről, amit
a vendég gondol. Maga, a szállás elég jónak tűnik, és 250
rúpiáért meg is kapjuk. A szennyeseinket SOS bevittük egy helyi
mosodába, hiszen már csak annyi ruhánk maradt, hogy épp ki tudunk
menni az utcára. Aztán ebéd után néztünk.
A hoteleket és éttermeket vagy indiai vagy tibeti személyzet
működteti, mi pedig megfáradva az indiai mentalitástól, inkább
az utóbbiakat keressük. Ezért is ültünk be egy, a tibeti monostor
tulajdonában lévő étterembe (Shangri-la, 140.-/2 fő)a buszállomásnál.
Tiszta, barátságos hely, ahol megnyugodva láttuk, hogy a személyzetben
egy kivétellel mindenki ferdeszemű tibeti. Az étlapon a fehér
ember számára megszokott "kontinentális" kaják mellett
ott szerepelnek a tibeti ételek, némi magyarázattal. A rendelés
úgy történik, hogy egy kis cetlire kell felírni a kívánt ételt
az árával együtt. Indiában ez eddig nem tapasztalt, példás precizitás.
Itt is, mint sok helyen lehet kapni kimérve ivóvizet 5.-/liter
áron. Mi valami levest, és krumplival illetve zöldséggel töltött
momost rendeltünk. A momos leginkább a raviolira emlékeztet,
csak a formája kifli alakú, és nagyobb. Egészében nem volt valami
ízletes ez az ebéd, de nagyon jól esett mégis, hiszen fáradtak
és éhesek voltunk. Élveztük az étterem nyugalmát, amiben Indiában
eddig nem sok részünk volt. A fizetéskor nem fogadnak el borravalót,
hanem egy fadobozba kell bedobni a kijáratnál az összeget, amit
a vendég gondol.
Terveink szerint szombatig szerettünk volna egy kellemes, csendes
szálláson eltölteni néhány napot, hogy kifújjuk magunkat, mielőtt
visszamegyünk Delhibe. Erre talán ez a kedves tibetiek vezette
vendégház alkalmas is lett volna, de sajnos rövidesen észrevettük,
hogy a levegő nagyon nedves, a falak dohosak. Az egyik sétánk
során teljesen eláztunk az esőben, és ruháink egy napi szárítás
után is ugyanolyan vizesek maradtak, mint amikor kilógattuk
őket. Nincs hát ezzel vége a szálláskeresésnek, mert nem maradhattunk
ilyen körülmények között. Megérkezésünk másnapján végignéztük
a jobb, és drágább hoteleket is, amik kevésbé vizesek, és egy
csendesebb utcában sorakoznak. Végül a Him Queen mellett döntöttünk
(450.-/éjszaka).
Ez az első eset, hogy olyan hotelben szálltunk meg, amit az
útikönyv is ajánl. Igaz, indiai a személyzet, de kedvesek, jól
tudnak angolul, és a szobák is kellemesek, a hegyekre néznek
és van erkélyük. Persze semmi sem megy simán, mint ahogy azt
ebben az országban megszoktuk. Röviddel a szoba elfoglalása
után kiderül, nincs hidegvíz. Ilyen még nem volt. Talán rosszabb
lenne, ha meleg nem lenne, de azért ez se túl jó. A recepciós
előzékeny, és mondja, hogy máris hívja a szerelőt. Mi bizakodunk,
hogy megoldódik a dolog. Addig is elmegyünk, és beszerezzük
a Delhibe szóló buszjegyünket a pénteken induló luxusbuszra
(Tibet Tours & Travels, www.angelfire.com/in2/dawa, tibetdawa@yahoo.com,
400.-/fő), aztán megebédelünk egy másik tibeti étteremben, ami
drágább, de sokkal ízletesebb főztöt kínált, mint a tegnapi
(Tibetan Tours felett, Tibeti thali-65.-).
Visszatérve a hotelbe a recepciós azzal a hírrel fogad minket,
hogy a vízszerelő ma nem ér rá, és majd csak holnap jön. Kicsit
bosszankodunk, mert már arra számítottunk, hogy ebben a hotelben
végre normálisan lezuhanyozhatunk. Maradt az a technika, hogy
a bojlert kikapcsoljuk, a víz lehűl, kifolyatunk egy vödör hideg
vizet, bekapcsoljuk a bojlert, megvárjuk, még felmelegszik a
benne levő víz, aztán a már korábban leírt locsolkodós módszerrel
fürdünk, összekeverve a vödör és a bojler tartalmát. Éljen a
21. Század!
Estefelé elhatározzuk, hogy a vacsorát az olcsóbb, bár nem túl
elegáns bódék egyikében fogyasztjuk el. Ezek az építmények az
utcákban itt-ott elszórva látható, fából és egy palatetőből
készült büfék, amikbe kb. 8 ember fér be. Az utca felől nincs
fala, tehát jól látható, amint az 1 fős személyzet főz, és adogatja
az étket a bent ücsörgő vendégeknek. Érdekes, hogy itt leginkább
nyugati turistákat látni, az üzemeltető és a menü pedig indiai.
Az étlap tanulmányozása után rendeltünk, de a szakács közölte,
egy fajta kaja van. Azt kértük.
Nem sokkal később beült mellénk három srác, akik láthatóan otthonosan
mozognak a környéken. Pár perc beszélgetés után kiderül, egyikük
- a legharsányabb - dán, a másik ausztrál, a harmadik angol.
A dán srác hegesztő. Az évből négy hónapot dolgozik, a többiben
meg él, utazik a keresetéből. Na igen... Hármuk közül ő a legérdeklődőbb,
így rövid idő alatt az EU csatlakozástól a SARS-on keresztül
a magyar gazdasági helyzetig mindent megbeszéltünk. A sötét
utcákon visszasétáltunk a szállásra és megpróbáltunk TV-t nézni,
de először az adás, majd a villany is megszűnt, aludtunk.
Reggel kiderült, hogy a vízvezeték szerelés nem megoldható falbontás
nélkül. Felajánlottak egy szobát 600-ért, de mi inkább bevállaltunk
még egy éjszakát így, és másnap átköltöztünk egy ugyanolyan
450-esbe, ahol volt víz.
Délelőtt szerencsénk volt az idővel és expediciót szerveztünk
Dharamshalába. Lemásztunk a hegyi ösvényen, ahol néhány
helyen megdöbbentő élményben volt részünk. Sok itt is a szemét
és néhány helyen emberi ürülék keresztezte az utunkat. A kirándulás
fő célja az egyetlen ATM masina megtalálása volt, hogy
pénzt vehessünk magunkhoz. A gépezet egészen lent, a Head Post
Office-al szemben van, de természetesen nem működik.
Busszal jöttünk vissza McLodganjba. Végülis itt is lehet pénzt
szerezni, ha az ember valutát vált be, illetve 5%-ék kezelési
költségért visa kártyára is adnak rúpiát. Beváltottuk azt az
eurot (Space Shuttle-buszpályaudvar 51.20.-), amit a kanadai
vámnál kaptunk vissza, és ebből gazdálkodtunk a továbbiakban.
Vásárolgattunk, mint rendes turisták, ügyelve, hogy ne legyen
nagy a túlsúly.
Másnap megkíséreltünk bejutni a város szélén álló buddhista
templomba. Távolról megnéztük, ahogy a 14. Dalai Láma bevonult
a kíséretével, ami tibeti szerzetesekből és géppisztolyos testőrökből
áll. Már megérkezésünk után röviddel kiderült, hogy azért van
olyan nagy nyüzsgés a városban, mert a Dalai Lama augusztus
4-től 12-ig minden nap ún. tanításokat tart. Nagy tömeg ember
vonul minden nap a templomba hallgatni a Lama beszédeit, nagyrészük
tibeti, a többi nyugati, és csak nagyon kevés indiai. A tanítás
tibeti nyelven folyik, a külföldieknek pedig szimultán fordítják
több nyelvre, és rádióadón sugározzák. Így tehát sok ember kisrádióval
és fejhallgatóval felszerelve üldögél a templomban és körülötte.
A templomba csak egy regisztrációs kártyával lehet bemenni a
tanításokra, de ilyet több napi erőfeszítéssel sem sikerült
szereznünk. Egyébként egy biztonsági kapun és egy kisebb motozáson
kell átmennie annak, aki be szándékszik jutni.
Végül akkor néztük meg a templomot belülről, amikor délután
4-kor lejárt a Lama munkaideje, és a tömeg elkezdett kiáramlani.
Ekkor már nincs semmi ellenőrzés, gond nélkül sétálgattunk.
Érdekes volt látni, milyen sokféle figura jön a tanításokra,
az európai divathippitől a 80 év körüli tibeti öregekig - akik
valószínűleg a Himalajan keresztül menekültek Tibetből. Egy
kiadós eső gondoskodott róla, hogy alaposabban szemügyre vegyük
a templomot, és az embereket. Sokan a tanítások befejeztével
- életkortól függetlenül - fárasztó, tornagyakorlatnak is beillő
imádkozásba kezdtek, mások csak üldögéltek, és várták az eső
végét.
Az ebédünket egy kellemes étteremben fogyasztottuk el, ahol
ismét érdekes emberekkel ismerkedtünk meg. A helyhiány miatt
mellénk ülő középkorú Mexikóból származó házaspár második napja
volt Indiában. A férfi rákkutatóként bejárta a világot, most
épp az USA-ból költöznek majd át Svájcba. Egyetemre Torontóba
járt, így volt néhány közös élményünk. Megpróbáltunk nem túl
sok rosszat mondai Indiáról, de azért biztattuk őket, hogy legyenek
óvatosak. Bár ők egyáltalán nem "budget tourist"-ként
utaznak és az 5 hetes vakációból 3 hetet Nepálban egy monostorban
fognak tölteni. A végén kifizették a mi számlánkat is, ami nagyon
kedves volt tőlük.
Ez az utolsó napunk a Himalájában. Délelőtt rápihentünk az előttünk
álló éjszakai utazásra, aztán ki kellet csekkolnunk a szobából.
Szerencsére a csomagokat ott lehetett hagyni megőrzésre, így
csak kevés cuccal a hátunkon sétálgattunk a nap hátralevő részében.
Ebédelni A Yak nevű étterembe mentünk, ami hiba volt. A rendelés
leadása után láttunk néhány csótányt, majd a kiszolgálás és
a kaja is rossznak bizonyult. Kénytelenek voltunk átmenni egy
másik helyre még egy tortát enni, hogy azért nem maradjunk éhesek.
Utolsó pénzünket is elsoppingoltuk és elettük a monostor éttermében.
Este majdnem pontosan 8-kor indult a buszunk. Kényelmes volt
a hely és egész sok európai és tibeti volt az útitársaink között.
Körülbelül 3 órával az elindulás előtt volt az első fél órás
pihenő egy drága szállodánál, amivel szemben kis bódék is álltak,
hogy minden igénynek megfelelő hely legyen. Kicsit leszálltunk
körülnézni. Érdekes volt, ahogy a vaksötét himalájai úton egyszercsak
felbukkant egy csapat félmeztelen indiai biciklista fiú. Természetesen
mindenféle kivilágítás nélkül, viszont óriási zajjal, az egyik
bringa csomagtartójára szerelt magnónak köszönhetően. Minden
tiszteletünket kiérdemelték ezek a bátor éjszakai sportemberek.
Lassan újra elindultunk, és őrült tempóban száguldottunk a főváros
irányába.
Majdnem Chandigharh-hoz értünk, mikor elromlott a busz váltója.
A nagy sötét út szélén úgy tűnt, hogy nincs esély a továbbmenetelre.
Örültünk, hogy van még időnk, mi nem siettünk. Azok kedvéért,
akik viszont siettek, perceken belül előkerültek a semmiből
a riksások. A buszsofőrök az elemlámpánkat kölcsönvéve nekiestek
a szerelésnek és hamarosan indulásra kész volt ismét a jármű.
Egészen Delhi külvárosáig, a Tibeti Camp-ig robogtunk probléma
nélkül. Akkor aztán a busz megállt, és a kalauz ellentmondást
nem tűrően közölte, hogy "last stop", azaz ez itt
a végállomás. Eredetileg a a belváros lett volna a végcél, de
úgy tűnt, a busz ismét megadta magát.
Mivel Dharamshalában amúgy is azt hallottuk, hogy a Tibetan
Campben olcsó és jó szállások vannak, hát leszálltunk, és magunk
mögött hagyva értetlenkedő útitársainkat körülnéztünk hotel
ügyben. Sajnos nem volt üres szoba, amit kivehettünk volna,
pedig az árak tényleg barátiak voltak. Meggyőztük hát magunkat,
hogy még úgyis messze vagyunk a belvárostól, és inkább beljebb
keresünk szállást.
A buszunk már nem volt ott, ahol leszálltuk róla - talán sikerült
megszerelni a váltót -, így magunk kellett megoldjuk a további
közlekedést. Riksába ültünk, és a Cannaught Place-re, azaz a
Delhi közepén lévő kör alakú térre vitettük magunkat. Reggel
fél 9-kor még semmi élet, a boltok zárva. Némi tétovázás után
összefutottunk egy értelmiséginek tűnő, kedves, turbános bácsival,
aki ajánlott egy jó szállást, fogott egy riksát és kioktatta
a riksást, hova vigyen minket. Búcsúzóul még annyit mondott
nekünk, hogy 10 rúpiánál ne fizessünk többet a fuvarért, bármit
is mond az emberünk. Ez szimpatikus volt, és nagyon jól jött
a segítség. Pár percen belül egy valóban tiszta és kultúrált
hotelben voltunk, ahol némi alkudozással 400 rúpiáért kivettünk
egy szobát.
A környék a Main Bazar névre hallgat. Az utcák koszosak
és tömeg van. Ami feltűnt, hogy errefelé sok a fehér ember,
az európai turista, akik egy kis mellékutcában, a German Bakery
nevű étkezdében koncentrálódnak. Itt kaphatók a nyugaton megszokott
péksütik, és viszonylag nagy a választék, igaz, a nyugatiak
zsebéhez mért árakkal. Ezen kívül van internet, és az emeleten
egy Guest House, ami elég olcsón (250-350.-/éj) kínál szobákat.
Itt reggeliztünk, majd utána felkerekedtünk, és újabb kísérletet
tettünk a fényképezőgépünk megjavíttatásra. Rövid időn belül
kiderítettük, hogy az Olympus szerviz a már említett központi
téren van. Ott digitális gépeket nem javítanak, hanem elküldik
Bombayba, onnan megjavítva vissza Delhibe. Ez minimum 10 nap,
mi pedig másnap utazunk. Pontot tettünk az ügy végére, beláttuk:
a megoldás a budapesti szerviz.
Nem maradt hát jobb ötletünk, mint tenni egy sétát a szállásunk
körüli utcákban, és vásárolgatni. A városnézésről lemondunk,
mert rettentő meleg volt, és egyébként sem találtunk az útikönyv
leírásában kihagyhatatlan látnivalót. A turista látványosságok
nagyon messze vannak egymástól és Delhiben amúgy is nagyok a
távolságok, busszal, vonattal vagy riksával lehet csak közlekedni.
Már a hazautazás szele legyezgetett minket, és cseppet sem volt
kedvünk hazudozó, pénzéhes taxisokkal veszekedni, hogy eljussunk
az egyik pontról a másikra. Delhiben végképp kimerült az ország
iránti érdeklődésünk. Dél körül hulla fáradtan tértünk vissza
a szobánkba, és talán most először tettünk úgy, ahogy a legtöbb
indiai: aludtunk egyet délután.
Utolsó Indiában töltött napunkon ismét ellátogattunk indiai
barátunk, Rajender (Raju)családjához. Egyik nagy hátizsákunkat
náluk tettük le dharamshalai utunk előtt, ezt mindenképp be
kellett tehát gyűjtenünk. Raju és az egész család már régi,
jó ismerősként fogadott minket. Nem maradt el a bőséges indiai
ebéd sem, amit autentikusan a földön ülve fogyasztottunk el.
Délután Pushpával, Raju húgával lementünk a környékbeli piacra,
ahol Hajni régi vágya teljesült: a kézfestés. Az indai hagyományok
közé tartozik, hogy esküvők és nagyobb ünnepek alkalmára hennával
mintákat festetnek a nők a kezükre, néha lábukra is. Ezúttal
Hajni bal keze volt az áldozat, amit kb. 20 perc alatt pingáltak
ki egy kis sámlin ülve. Az eredmény kb. két hét alatt lekopik.
Pushpa - mint azt korábbi látogatásunkkor is láttuk - magántanítványainak,
10 év körüli kisiskolásoknak ad órákat otthon. Ezúttal, vasárnap
ellenére is beszállingóztak a gyerekek a lakásba. Később kiderült,
hogy csak azért jöttek, hogy átadják nekünk az ajándékaikat.
Nagyon meglepődtünk, de aranyosak voltak. Megható volt ez a
kedvesség, hiszen nem is ismernek minket. Este felé az egyik
kislány aztán még táncbemutatót is tartott nekünk délindiai,
és punjabi táncokból. Raju öccse, aki grafikus designer, megmutatta
eddigi munkáit, amiket nagyobb indiai cégeknek, újságoknak készített.
Este végül elbúcsúztunk, és visszamentünk a hotelbe, hogy összeszedjük
az összes csomagunkat, és még egyszer megmossuk kosztól és izzadságtól
ragacsos testünket.
Leplezetlen örömmel pakoltunk be a taxiba, hogy megtegyük utolsó
utunkat Indiában: a repülőtér felé. Menet közben még búcsúzóul
kaptunk egy kis vezetéstechnikai bemutatót sofőrünktől, egy
20 év körüli fiútól. Forgalmi helyzettől függetlenül az érdeklődését
a rádió hangoló gombja, a saját frizurája, és a környező járműveken
utazó nők kötötték le. Laci előtt az anyósülésen többször lepergett
eddigi élete az események láttán, de végül csak elérkeztünk
a reptérre. 4 órával a gép indulás előtt már a helyszínen kell
lenni az előírások szerint. Mi még előbb érkeztünk, de nem bántuk,
mert a városban uralkodó káoszhoz képest a repülőtéren már nyugodt
légkör és légkondicionálás fogadott.
Mint ahogy utunkon többször, most is szóba elegyedtünk egy "sorstárssal",
egy osztrák pasas személyében. Ő Nepálban volt dolgozni, és
gondolta, visszafele átjön Indiába körülnézni. A miénkhez hasonló
tapasztalatokkal, és szintén leplezetlen megkönnyebbüléssel
készült elhagyni Indiát. Azért még vásárolt a reptéren egy jó
drága képeskönyvet Indiáról, hogy lásson valami szépet is róla.
Fura, hogy majdnem minden nyugati turista szeme felcsillan látva
más külföldit, akivel végre eszmét cserélhet, és végre megértő
fülekre talál. Osztrák barátunkkal könnyedén csevegtünk, mint
egy rokonnal: végre valaki, aki tudja hol van Budapest, és rendesen
érti, amit mondunk.
Maradék rúpiánkat a reptéren akartuk elkölteni, de a külső váróban
privát boltok vannak, ahol a rendes ár+10%-ba kerül minden.
Pár óra elteltével a belső, "tax free shop"-os váróba
kerültünk, ahol az árak dollárban vannak kiírva, és van ahol
nem is fogadnak el indiai pénzt. Tervünk, hogy itt verjük el
utolsó rúpiáinkat, dugába dőlt, hisz minden méreg drága. Sebaj,
már csak percek kérdése, és irány a civilizáció!
Hajnali 5-kor felszállt a gépünk Moszkva felé. Hajni
már észre sem vette a felszállást, az Urál hegység felett ébredt
fel először. Laci látta a Kinai nagyfalat és sok kis
falut a hegyek közt. A 6 órás úton egyszer kaptunk enni valami
indiai szerűt.
A moszkvai reptéren óriási táblák hirdetik, " ez egy másik
világ", és ez igaz is. Tisztaság és civilizáció, 15 fok
fogadott minket. Azért voltak még érdekes dolgok. A tranzit
sorban várakozva a világ minden pontjáról érkezett utasok egykedvűen
hallgatták, amint egy egyenruhás néni (földi kísérő) szigorú
hangon kiabálja egyes városok neveit angolul, rettenetes orosz
akcentussal. Fél órán át Düsseldorf, majd London és Párizs is
következett. Néha mondatba is helyezte e szavakat, mint például
"Passangers to Düsseldorf", így az emberek rájöttek,
hogy őket hívják a tranzit pulthoz.
A 2,5 órás várakozás meg sem kottyant. A Malév Fokker 70-es
gépén családias hangulatban és kiváló, előzékeny kiszolgálásban
volt részünk. A Ferihegyen minket fogadó 31 fok kellemes volt.
Jó volt látni a hipermodern-civilizált várost és hallani a csöndet.
Jó volt megérkezni Budapestre.
Fehér Hajni - Reményi Laci
I.
rész - Delhi - Jaipur - Vadodra - Daman - Mumbai - Goa - Hubli
>>
II. rész
- Bangalore
- Hassan - Maysore - Ooty - Coimbatore>>
III. rész - Pondicherry - Auroville - Chennai - Agra
- Delhi - Shimla - Mandi - Dharamsala - Delhi
A szerzők saját oldalait a http://www.easteam.net/india
címen találjátok.
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.
|