Hajdu Kálmán - Skandinávia - 3. rész - Norvégia,
Oslo fjord - 2002.
|
a motorház | kormányosok |
a szigonyágyú |
Ez a hajó egy igazi hajó, amelyik most is rendszeresen visz kirándulókat az Oslo fjordban. Minden működik rajta, és ami fontosabb mindent meg lehet nézni. A hatalmas diesel motort, az üzemanyag- és az édesvíz tartályokat, a rádiós kabint, és a szigonyágyút is.
Thor Heyerdal szobra |
Be is jártuk a hajó minden zegzugát. Miután végeztünk a hajó
megtekintésével a fiúk még tettek néhány szimbolikus próbalövést
a parton szobor gyanánt elhelyezett szigonyágyúval. Majd tovább
indultunk Larvik felé.
Larvikban egyenesen a templomhoz mentünk Gálja ugyanis kiolvasta
az útikönyvből, hogy az a legfontosabb látnivaló. A templom
egy kis sziklán áll a kikötő mellett magosan a víz felett. A
templom mellett van a város neves szülöttének Thor Heyerdalnak
modern szobra. A szobor lefényképezésében némi gondot okozott
3 norvég leányzó akik kihasználva a napsütést topleszben napoztak
a szobor lábánál. Nem tudom zavarta-e őket, hogy fényképezek,
engem kicsit zavart a jelenlétük.
A kirándulás már Stavernben egy vásárlással ért véget, ahol
úgy 800 Ft/üveg áron vettem 4 sört ami még csak jó sem volt,
mentségemre legyen, hogy azt gondoltam a kiírt árról, hogy az
a 4 egybe csomagolt üveg ára csak a pénztárnál derült ki, hogy
az bizony üvegenként értendő.
Visszamentünk a campingbe, a fiuk fürödtek egyet és játszottak
a tenger parton. Valóság leginkább egy lábmosást jelentett,
a víz ugyanis meglehetősen hűvös volt. Mi közben egy narkós
hajléktalannal hadakoztunk, akiről ráadásul a szomszédban lakókocsizó
norvég hölgy azt hitte, hogy hozzánk tartozik. Miután a félreértést
tisztáztuk gyorsan, intézkedet, és eltanácsolta a camping tulajdonosa
a fickót.
Tizenhatodik nap
Stavern-Osló
a Norvég Parlament épülete |
Reggel a szokásos pakolás, sátorbontás után indultunk Oslóba.
Az út hol autóút, hol autópálya így gyorsan haladtunk. Az Egeberg
camping Oslo "túlsó" oldalán van ezért át kellett
küzdenünk magunkat az egész városon. Pontosabban át kellett
autózni az egész város alatt. A nagyobb norvég városokba autóval
csak út és környezetvédelmi díj megfizetése után lehet bemenni
ezért mi is, fizettünk, ahogy illik. Ezt egyébként nagyon időszerű
lenne Budapesten is bevezetni.
A camping teljesen tele volt. A világ legnagyobb nemzetközi
gyermek labdarugó tornája zajlott éppen a camping melletti réten
kialakított 22 pályán. Nagyon nehezen találtunk egy sátornyi
helye és miután letáboroztunk és megebédeltünk gyalogosan elindultunk
a belváros felé. Oslo kicsi város. Nagyjából 40 percbe telt,
hogy a belvárosba érjünk.
Első látnivaló már amennyiben látnivalónak nevezhető a főpályaudvar
volt. Innen az itt kezdődő főutcán folytattuk a sétát. Elmentünk
az Oslói Dóm, a Norvég Parlament mellett. A parlament előtti
téren vettünk fagylaltot.
Következő úti célunk a városháza és a kikötő volt. A Városházánál
én szorgalmasan végig néztem a norvég mondák világát megörökítő
fafaragásokat, majd követtem kis családom a kikötőbe, ahol nagyon
szorgalmasan végig néztünk minden ott horgonyzó hajót.
Az Oslói kikötő modernizálásának és egy új városháza építésének
tervei 1915-ben kerültek az oslói városi tanács elé. 1930.-ban
fogadták el Arnstein Arneberg és Magnus Poulsson terveit és
kezdődött az építkezés.
1940 és 1945 között a német megszállás idején az építkezés félbe
maradt így csupán 1950. május 15.-én avathatták fel az épületet,
amikor Oslo alapításának 900 éves évfordulóját is ünnepelték.
a Városháza |
Visszasétáltunk a főpályaudvarra. Bevásároltunk majd busszal visszatértünk a campingbe. Lefekvés előtt a fiúk elmentek megnézni a pár focimeccset. Ez bizony nem volt egy csendes camping. Egész éjszaka mulattak a környező sátrakban.
Tizenhetedik nap
Osló
Reggel vettünk a család minden tagja számára Oslo kártyát és
így busszal indultunk a városba. A főpályaudvartól metróval
mentünk a Frogner vagy ismertebb nevén Viegeland parkig. Az
egész délelőttöt itt töltöttük. Az idő jó volt a szobrok pedig
érdekesek. A fiúk nagyon becsületesen elejétől végéig végig
járták a nevezetes labirintust.
Gustav Viegeland 1869.-ben született Mandal nevű városkában.
1924.-ben kötött szerződést Oslo városi tanácsa művésszel a
parkban egy szökőkút és azt övező szobrok készítésére. A munkát
haláláig 1943 folyamatosan bővítette Viegeland igy ma a rólla
elnevezett parkban jelenleg 192 szobor és több mint hatszáz
figura található
Miután a parkban minden szobrot, minden szoborcsoportot végigjártunk,
vettünk egy albumot és miután az Oslo kártya ingyenes belépést
biztosított a Viegeland múzeumba azt is megnéztük. Elsősorban
itt a park kialakításánál alkalmazott technikák és módszerek
az érdekesek, a szobrok gipsz modelljei kevésbé.
Ebédre, egy büfében, főtt kolbászt vettünk.
Következő úti célunk az Askehus vár volt. Kicsit zötyögős villamos
vitt bennünket a parktól oda. Meggyőződhettünk róla, hogy az
oslóiak nem különösebben sietős és ideges emberek. Ellentétben
Stockholmmal itt akár Budapesten vígan csilingelnek a 30-40
éves villamosok. Igaz az átmenő autóforgalom a város alatti
alagutakba van terelve, így a villamosok és az autók nem nagyon
zavarják egymást.
Az Askerhus várban az első, egy Krisztiánia (ez volt Oslo első
neve) építésének történetét bemutató makett és folyamatos videó
vetítést magába foglaló Várostörténeti Múzeum volt, amivel találkoztunk
és a hová betértünk.
Ez után felsétáltunk a várba. Megnéztük a kiállított ágyúkat
a város és a városháza látképét.
Azonban Galja mindenképpen meg akarta nézni a Munch múzeumot.
Munch Viegelend mellett Norvégia másik világhírű művésze, viszont
az ő szürrealizmusa nem feltétlen 7 éves fiuknak való. Ezért
szétváltak utjaink. Mi az egyébként itt az Askerhus várban található
Norvég Hadtörténeti Múzeumba indultunk.
A Hadtörténeti Múzeum előtt minden idők leghatékonyabb páncélosa
egy T34-es tank áll. Természetesen a fiúk első dolga az volt,
hogy megmásszák a tankot. A múzeum kiállítása a viking harcosokkal
és azok hőstetteivel kezdődik és a NATO dicséretével ér véget.
A legérdekesebb rész a II. világháborúval foglalkozik egyik
oldalon a norvég tengerészek szerepével. Norvégia német megszállásakor
több ezer norvég hajó állt át a világ szinte minden nagyobb
kikötőjében a szövetséges hatalmak oldalára.
Miután Szása totálisan elfáradt, a NATO-ig nem jutottunk el.
Hazabuszoztunk. Egy kicsit pihentek a sátorban majd frissen
és üdén elmentek focimeccset nézni. Közben Gálja is megjött
ez után már nem mentünk sehova.
Tizennyolcadik nap
Oslo
Reggel ismét buszra szálltunk. A városháza elöl induló hajóval
mentünk a múzeum negyedbe. A hajóra sokat kellett várni ez némi
torzsalkodást vont maga után. Miután a hajó kikötött a Bygdoy
félszigeten, ahol a legfontosabb oslói múzeumok vannak, első
utunk a Fram múzeumba vezetett. Az 1892-ben épült Fram hajónak
tiszteletére egy hatalmas sátortetős épületet építettek. Ezen
a hajón tették meg utjaikat a legjelentősebb norvég sarkkutatók
Fridtjof Nansen, Otto Sverdrup és Roald Amundsen. A hajó évekig
hánykolódott az Artika és az Antartika vizein sokszor jégbe
fagyva. Nagyon érdekes a kicsi kajütöket látni, ahol éveket
töltöttek el a kutatók.
A Fram múzeum mellett egy kisebb épületben, amelyik a Norvég
Hajózási Múzeumhoz tartozik a Norvégia vizein használatos csónakok
és hajók különböző típusai, vannak kiállítva. Szinte minden
fjordban kicsit másként épültek a hajók. Ez volt a következő
kiállítás, amit ezen a napon megnéztünk.
A Norvég Hajózási Múzeum főépületébe végül nem mentünk be, hanem
megnéztük az ugyan itt található Kon-Tiki múzeumot. A Kon-Tiki
Múzeumban Thor Heyerdál vízi járművei illetve azoknak makettjei
vannak kiállítva a Kon-Tiki RA-I és RA-II valamint a Tigris
amelyeken nemzetközi legénységgel különböző kalandos utazásokat
tett. Természetesen az útvonalak és a tenger környezetvédelmi
problémái is nagy szerepet kapnak a kiállításon.
A Kon-Tiki múzeum után türelmesen kivártuk a buszt, amelyik
a Bygdoy félsziget belsejében lévő Skanzebe viszi a kirándulókat.
A Skanzen a világ második Skanzenje hatalmas és a norvégok is
igyekeznek különböző látványossággal csábítani a látogatókat.
Mivel egy-egy tájegység sajátságai számunkra nem jelentenek
túl sokat ezért inkább az általános érdekességek voltak számunkra
fontosak.
Az egyik kunyhóban norvég lepényt sütöttek népviseletbe öltözött
lányok. Vettünk párat belőle, de ez ebédre egyáltalán nem volt
elegendő.
Megnéztük az egyik leghíresebb norvégiai rönktemplomot, amelyet
ide telepítettek eredeti helyéről. Éppen restaurálták szegényt
így a fényképekbe a tűzoltólétra mindig belelógott.
Miután a vidéki faházakat mind megnéztük a Skanzen büféjében
megebédeltünk. Ezután, mint egy véletlenül kerültünk a Skanzen
városi létet feldolgozó részébe. Ahol néhány kőház mutatta,
a múlt század városi életét. Kocsma, stb.
A Bygdoy félsziget látnivalói közül a Viking hajók múzeuma maradt.
Ez szomszédos a Skanzennel. Itt egy kiállítási csarnokban 3
kiásott és jó állapotban lévő viking hajót lát a turista. Ezeket
a hajókat azokról a helyszínekről nevezték el ahol kiásták őket:
Gokstad, Oseberg és Tune hajóknak.
az Oseberg hajó | a Gokstad hajó |
Itt véget ért a program mivel Szása elérte ereje végét és nem
volt értelme tovább kínozni a fiukat. Megvártuk a buszt, eszünk
ágában sem volt visszafelé is hajózni, majd a szokásos főpályaudvari
átszállással visszatértünk a campingbe.
Miután a fiúk magukhoz tértek, mi Gáljával visszatértünk a városba
és szép módszeresen végigjártuk a norvég pulóvereket árusító
boltokat. Az árak (nem véletlen) igen csak egyformák. Ahol például
adnak 10%-ék kedvezményt az Osló kártyára, ott a kiinduló ár
eleve 10%-al magosabb. Végül vettünk egy klasszikus "tiszta
hegyi forrás vizében mosott" gyapjúból kézzel kötött pulóvert.
Majd elbúcsúztunk a belvárostól másnap indultunk tovább és a
campingből már nem kellett a városba visszatérni.
Hajdu
Kálmán - Skandinávia - 1. rész - Németország és Dánia
Hajdu
Kálmán - Skandinávia - 2. rész - Norvégia, Ryfilke
Hajdu
Kálmán - Skandinávia - 3. rész - Norvégia, Oslo fjord
Hajdu
Kálmán - Skandinávia - 4. rész - Svédország
A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail: szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
©
BTSz Bt 1997-2007.