Hajdu Kálmán - Skandinávia - 4. rész - Svédország
- 2002.
|
Miután megnéztük a vitorlás kikötőt, és a zsilipeket, rögtön
a tó partján van 3 zsilip egymás mellett. Ennek a zsiliprendszernek
a maketjét láttok már Legolandban. Itt azért egésszen más. Bementünk
a Csatorna Múzeumba és tovább indultunk Mariestadt felé.
Hamarosan találtunk egy Camping táblát, ami Torsö szigetére
irányított. Itt egy sportpálya szélén a Vänern tó partján egy
aranyos kis Campingre találtunk. Ráadásul a sátorhely a magyarországi
áraknak is csak tört részébe kerül. Viszont van melegvíz, mosó
és szárítógép és konyha is.
Torsö egy nem túlzottan nagy sziget a Vänern tóban. Közigazgatásilag
Marienstadt része. 1994-ben épült egy meglehetősen impozáns
940 méter hosszú híd, ami a pár tucat lakossal rendelkező szigetet
összeköti a szárazfölddel.
Miután a vacsorához legalább kenyeret kellett venni beautóztunk
Mariestadtba. A fiuk nem jöttek velünk nagyszerűen el voltak.
Játszottak a tóparton és egy campingező fajtiszta macskáit csudálták.
Mariestadt
Mariestadt egy unalmas kis porfészek, semmi érdekesség. Egy
közepesen öreg XVI. Századi templom, egy jachtkikötő, néhány
múlt századi házikó a belvárosban minden látnivaló. A legnagyobb
nevezetessége a közeli malomkerék manufaktúra, ahonnan egész
Európába szállítottak malomkerekeket. A gyár mintegy 800 év
után 1919-ben zárt be. A kikötőben, mint egy szobor, ki is van
állítva egy jó nagy malomkerék.
Vásárláskor kellemes meglepetésben volt részünk, minden olcsóbb,
mint Norvégiában.
Huszadik nap
Torső
Úgy döntöttünk nem sietünk és még egy napot a Vänern tónál töltünk.
Miután felkeltünk rendbe raktuk dolgainkat majd kirándultunk
a Lackő kastélyhoz. Ez a kastély Svédország egyik leismertebb
és legtöbbet reklámozott nevezetessége. Lidköpingtől egy a Vänern
tóba belenyúló félszigetnek a végén fekszik ez a francia reneszánszot
idéző kastély. Nem véletlen ez a francia stílus, az építető
Magnus Gabriel de la Gardie Kristina királynő kegyence, francia
származású volt.
A kastély körül több (fizető) parkoló és a tavon jacht kikötő
van. Leparkoltunk és elindultunk felfedezni a kastélyt. Szombat
lévén a kastélyparkban, egy biotermékeket népszerűsítő akció
volt, ahol igyekeztek ingyen kóstolóval kedvet teremteni a régi
svéd ételeknek. Nagyon jó pofák voltak, a céklával festett piros
sütemények, a különböző növényekből készült lekvárok. Volt,
ahol a fiúk többször is sorba álltak.
Ez után folytattuk a sétát a kastélyban. Először a kastélyt, magát néztük meg. A hivatalos idegen vezetés keretében végig jártuk De la Gard márki szobáit, a középkori termeket, megnéztük a középkor szokásos relikviáit. A tavaly látott Loire völgyi kastélyok után ez az idegenvezetés semmi különlegest nem nyújtott.
A második program sokkal érdekesebb volt. A kastély gazdasági
része (kamrák, raktárak, kút terem, konyha, ebédlő) is korhűen
be van rendezve. De nem csak edényekkel, hanem a sonkák stb.
makettjaival, illetve nem romlandó élelmiszerekkel, rozs stb.
Nagyon érdekes volt, és nem csak a fiúk számára.
A harmadik kiállítás inkább csak minket érdekelt. A kastély
időszakos kiállításokra berendezett részén ezen a nyáron a "Svédországi
ezüstművesség" című kiállítást lehette megnézni. Az önálló
svéd ezüstművesség a XVIII. Század második felében alakult ki,
addig főleg német és francia import biztosította a luxus iránti
igényeket.
Visszafelé menet megálltunk egy régi szélmalomnál. Ez a szélmalom
a Kiskunhalasi szélmalommal egy idős lehet és az állapota is
nagyon hasonló. Az minden esetre elgondolkoztató, hogy a turista
szezonban a tulajdonos, és nem valami múzeum(!) csak úgy nyitva
tartja, és egy perselybe, minden látogató a megtekintés fejében
annyit dob be, amennyit jónak lát. Körbejártuk, megmásztuk készítettünk
egy pár fényképet és mentünk tovább Lidköpingbe.
Lidköping (36 808 lakos) a Vänern tó partján fekvő iparváros. Szombat délután a belvárosban jó ha 2-3 autó állt
a Lidan folyócska melletti parkolóban, fizetni sem kellett.
Kicsit sétáltunk a városkában. Tiszta rendes egy érdekes városháza
álldogál magában az egyébként igen tágas főtéren.
Visszaúton meg szerettük volna mászni Kinnekulla hegyét, de
Szása nagyon nyűgös volt. Göttene mellett találtunk egy bevásárló
központot és nagy örömmel állapítottuk meg, hogy a nagy boltok
Svédországban szombat és vasárnap is nyitva vannak.
A Campingba visszatérve nagy meglepetés várt bennünket. A sportpályán
valamely környékbeli futbalklub gyermek tábort rendezett a hétvégén
így a sportpályát ezzel együtt a Campinget is megszállták a
fiatal focisták. Ez némi gondot okozott a mosakodásnál, most
már nem csak mi használtuk az összes öltözőt, de túltettük magunkat
rajta
Huszonegyedik nap
Torső-Stockholm
Most már végleg elindultunk utunk végcélja Stockholm felé. Először
az útikönyv és prospektusok által reklámozott és olyan jól hangzó
Töreboda-ban álltunk meg. Közvetlenül az állomás mellett, ahol
vitorlás hajók árbocai mutatták, hogy ott van a csatorna. Aztán
más semmi, egy vasárnapi álmát alvó kisváros. Szürke és unalmas.
Tovább mentünk a csatornával párhuzamos úton, és egy műemléket
jelölő táblánál kanyarodtunk le róla, elhatározva, hogy rövid
pihenőt tartunk. Ez volt Forsvik-bruk.
Forsvik bruk az általam eddig látott legérdekesebb Ipari Múzeum.
Itt minden úgy van, ahogy 40-50 éve a műhelyek bezárásakor volt.
Maga a múzeum területe nyitott, nincs kerítés csupán egy táblácska,
kéri a látogatókat, hogy vegyenek belépőt. Mink csak 1 felnőtt
és két gyermekjegyet vettünk, így Gálja nem is jött be velünk
a műhelyekbe.
Az első egy komplett fémfeldolgozó üzemecske öntödével és forgácsoló
üzemmel. Minden múlt századi gép a berendezés érintetlenül áll.
A következő egy hajóépítő műhely, ahol egy szintén honismereti
projekt keretében az Eric Nordewall névre hallgató gőzhajó rekonstrukciós
munkái folynak. Ez a hajó a Göta csatorna tipikus fa szerkezetű
gőzöseinek volt egyike száz évvel ezelőtt.
A következő épület egy helytörténeti kiállításnak és egy fotó
tárlatnak ad helyet. Forsvik Brukban 1400 körül egy helyi úrnő
kolostort alapított ez a kolostor hozta létre 1457-ben a gyártelep
ősét jelentő fűrésztelepet. A reformációt követően 1527 királyi
birtok lett Forsvik Bruk. 1840-ben alapították az első fémfeldolgozó
üzemet, ez gyorsan bövült és a híres Svéd ipar egyik fellegvárává
vált.
A hanyatlás a második világháborúval kezdődött Träsliperiet
1940 körül, a malmot 1961.-ben, az öntődét és a fémfeldolgozó
üzemet 1977-ben zárták be véglegesen. Az AB Forsviks Skogar
cég ezzel 1977-ben került véglegesen felszámolásra. Az Ipari
Múzeumot, üzemeltető alapítványt 1990-ben hozták létre.1993-ban
kezdődött a restaurálás és nyílt meg a múzeum. A kiállítás végig
követi a különböző korokat, nem csak a történelmi eseményeket,
hanem a korok folyamán az életmód változásait is.
A következő épület egy malom, ahol jelenleg divatos durva ölésű
biólisztet termelnek és árusítanak kb. 100 éves technológiával.
A legutolsó épület, amit megnéztünk egy szintén ma is üzemelő
vízi erőmű egyik része volt. Itt a világítási eszközök fejlődését
és a múlt század 20-as 30-as éveinek villamossági technológiáját
mutatják be. Ósdi kapcsolók, lámpák transzformátorok láthatók.
Miután a múzeumban mindent megnéztünk a fiúk örömére a közeli
tavon útjára indult egy 150 éves fafűtéses gőzhajócska nagy
füstfelhőt eregetve. A hajócska Svédország legöregebb eredeti
formájában üzemképes hajója az M/S Forsvik, A hajót a Lindahl
és Runer cég építette Gävleben 1867-ben.
Miután jól kinézelődtük magunkat tovább indultunk és meg sem
álltunk Stockholmig.
Itt egy a várostól délre eső, de azért metróval elérhető campinget
néztünk ki. A választás jónak is bizonyult. A camping a Mäler
tó magos partján található, de gyorsan le lehet jutni a tóhoz
rövid sétával. Letáboroztunk, ettünk és a fiúk felfedezőútra
indultak a tópartra. Bár nem volt igazán jó idő a strandoló
svéd gyerekek a mi fiainkat is becsábították a tóba egy fürdés
erejéig.
Huszonkettedik nap
Stockholm
Reggel miután mindent összepakoltunk elsétáltunk a metró állomásig
vettünk mindenkinek 72-órás bérletet és beutaztunk a belvárosba.
A Királyi Palota közelében kezdtük a városnézést. Miután megláttuk
a belépők árait lemondottunk a palota megtekintéséről. Végig
sétáltunk a Stockholm vásárló utcáján. Rögtön a séta elején
láttuk a Dán nagykövetség épületét, ahol valódi legó város volt
a kirakatban. Bementünk a nagyáruházba és vettünk 2 iskolatáskát
a fiuknak, hogy valami emlék is maradjon Svédországból is. Végül
találtunk egy játszóteret, ami nagy élmény volt a mászókáival,
rollerjeivel. Innen elég nehéz volt visszamenni a Campingbe.
Este ismét elmentünk a Maler tóhoz először a fiúk majd mi is
és az erdőben találkoztunk egy őzikével.
Huszonharmadik nap
Stockholm
Ezt a napot teljes egészében a Skanzenben töltöttük. A Stockholmi
Skanzen mint az köztudott a néprajzi múzeum, egy vidámpark,
egy állatkert és egy hagyományos wursli keveréke.
Először megnéztük a Skanzen városi életet bemutató részét. Voltunk
nyomdában, üvegfújó műhelyben, pékségben (itt vettünk is némi
lepényt), kocsmában.
Második állomás az Akvárium volt. Ide csak a két fiú ment be
(a borsos árak miatt). A legérdekesebb, elmondásuk szerint,
az állat simogató volt. Itt egzotikus állatokat lehetett megsimogatni,
békákat, gyíkokat és ami Szásának a legjobban tetszett egy óriás
pókot.
Ez után mentünk megnézni a Skanzent magát, azaz a Svédország
különböző vidékeiről összehordott fa épületeket. Itt is volt
sok érdekesség, szerszámos kamrák, jellegzetes zöldséges és
gyógynövény kertek. Szélmalmok, nagy és kicsi házak.
A néprajzi gyűjtemény után néztük meg az állatkertet. A Skanzen
állatkertjében kizárólag Svédországban, pontosabban Skandináviában
őshonos állatok vannak. Csak felsorolásszerűen: Barna medvék,
Hódok, Fókák de a legnagyobb attrakció a Rénszarvas volt. Egy
hatalmas Rénszarvas bika illette magát a kifutóban tényleg hatalmas
és méltóságteljes egy állat.
Hulla fáradtan hazafelé indultunk. A Skanzen főterén nyugdíjas
teadélután volt. Egy hatalmas táncparketten 60 feletti hölgyek
és urak táncoltak visszaálmodva magukat az ifjúságukba.
Útközben bementünk egy piacra, ahol svéd tengeri finomságokat
vettünk vacsorára. Maga a piac is egy látványosság és az ennivalók
kinézete is az.
Huszonnegyedik nap.
Stockholm
A nap programja a Vasa hajó volt. Itt ismét figyelembe kellett
venni vásárló erőnket, így (miután én már ráadásul láttam a
kiállítást) csak Galja és a fiúk mentek be a múzeumba. Én vagy
másfél órát vártam rájuk a kikötőben sétálgatva.
A Vasa hajó megnézése után gyalog indultunk a belváros felé.
A kikötőben láttunk egy csomó eladó hajót. A kikötő végében
lévő téren egy szabadtéri fotókiállítás képeit nézegettük végig.
Egy darabig még kóboroltunk a belvárosban ismét elmentünk a
nevezetes játszótérre majd visszatértünk a Campingbe, főztünk,
megebédeltünk.
Evés után elautóztunk a Stockholmi IKEA-hoz megnéztünk még egy-két
boltot az IKKE mellett lévő bevásárló központban.
Huszonötödik nap
Szilézia komphajó (Nyneshamn-Gdansk)
Délelőtt A fiúk az anyjukkal kirándultak még egy kicsit a városban.
Igazából bár a metrójegy még érvényes volt nem túlzottan lelkesen
mentek el és nagyon hamar visszatértek.
Én pakoltam. Délután 2-kor indultunk a komphoz. 18 órát kompoztunk
egy 4 ágyas kajütben. A Szilézia bizony némileg korosabb hajó,
mint a Bergen, de nagyon kényelmes kajütünk volt a legjobb helyen.
A tenger csendes volt így nagyon jól aludt mindenki.
Lengyelország
Huszonhatodik nap
Gdansk-Lodz
A Szilézia menetrend szerint reggel megérkezett Gdanskba. A
reggeli napsütésben jól látszottak Gdyna strandjai, amikor befutottunk
a Gdanszki kikötőbe. Kihajóztunk, átestünk a vám és útlevélvizsgálaton,
majd elhatároztuk, hogy nem megyünk be a városba, hanem egyenesen
hazafelé vesszük az utat.
Dél után megálltunk Torunban (200 000 lakos, egyetem). Kerestünk
egy nem fizető parkolót a belvároson kívül majd elindultunk
a belváros felé. Azon túl, hogy szükség volt egy kis mozgásra
két célunk volt: először is szükségünk volt egy bankjegyköpő
automatára, hogy legyen lengyel zlotynk, másrészt ideje volt
ebédelni. De ha már megálltunk megnéztük a Toruni vár maradványait,
elsétáltunk a Visztula partjára és megnéztük a város nevezetes
polgárának Kopernikusznak a házát.
Ebédelni egy Tejbüfében ebédeltünk, nagyon olcsón és finomat.
Ezt követően elsétáltunk még a főtérre, vettünk tejet és kenyeret
estére majd tovább indultunk Lodz felé.
Torun várának romjai | Kopernikusz lakóháza Torunban |
Lodzban alig találtuk meg a kempinget. Sehol nem volt egyetlen útmutató tábla sem és mivel már sötét volt a város szélén nehéz volt a megfelelő utat megtalálni. A Campingben viszont egyedüli lakók voltunk. Ezért nem is vertünk sátrat, hanem egy bungalóban aludtunk. A lengyeleknél nem divat a kempingezés.
Huszonhetedik nap
Lódz-Budapest
Reggel nem kellett pakolni, így korán indulhattunk. Gyakorlatilag
a technikai szüneteket leszámítva sehol nem álltunk meg. Egyetlen
hosszabb megállónk a lengyel-cseh határon egy étterem volt.
Még lengyel zlotyért olcsón és jól megebédeltünk. Ezen a napon
11 óra 40 perc alatt abszolváltuk a maradék 750 km-t.
Hajdu
Kálmán - Skandinávia - 1. rész - Németország és Dánia
Hajdu
Kálmán - Skandinávia - 2. rész - Norvégia, Ryfilke
Hajdu
Kálmán - Skandinávia - 3. rész - Norvégia, Oslo fjord
Hajdu
Kálmán - Skandinávia - 4. rész - Svédország
A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail: szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
©
BTSz Bt 1997-2007.