Ha lassan is, de mindegyik szezonra bővülnek az Adriára vezető vándorlási útvonalak. Igaz, arra már 2004. nyarán rá kellett jönnünk, hogy nem mindig úgy, és nem mindig annyival, ahogy a hivatalos forrásokból kiderül. Ezért nem árt felkészülni a néhol elfogyó sávokra. Irány Dél A délebbi részekre indulóknak a második bosiljevoi csomópontnál kell elfordulni Zadar illetve Split felé. Az erre utazóknak nagyon ajánlom olvasásra Marz András 2005. július közepi kirándulásán gyűjtött tapasztalatairól szóló beszámolóját. Mint ebből kiderül, a Mala Kapela és a Sveti Rok alagút elkészültének híréből csak a fele igaz, mert csak egy-egy cső készült el mindeddig belőlük. Így a több kilométer hosszú alagútak előtt egy sávra szükül a forgalom, emiatt több órás dugók alakulnak ki. András nagyon jó egérutakat javasol erre a vidékre, és azt is megírta, Zágrábnál hogyan kerülhetjük el a hasonló dugókat. Ötleteivel nemcsak gyorsabbá, olcsóbbá is tehetjük útunkat. Persze, ez csak akkor lesz így, ha a többség az autópályán marad. :) Azóta már én is megjártam az autópályát 2006. júliusban, és a Sveti Roknál rendesen meg is jártam. Abban az időpontban jöttünk visszafelé, amelyiktől mindenkit óvtunk eddig is: szombaton délelőtt. Nem kívánom senkinek a másfél órás araszolást - pedig ez még nem is számít igazán nagy dugónak ezen a környéken. Erről a Szarajevón át Hvar-szigetre című írásom második részében, a Spliten, Zágrábon át való hazaút élményei alapján írtam. (Néhány képpel és tanáccsal színesítve) A 2008. februári hírek szerint a Sveti Rok és a Mala Kapela alagút 2009 nyarára készül el teljesen. Addig az autópálya forgalma egyetlen járatban, 2x1 sávon zajlik. Tehát a fenti írásokat még a 2008-as szezonban is érdemes elolvasni és meszívlelni. A fenti vázlatot a Horvát Idegenforgalmi Közösségtől kaptuk, gyakorlatilag a 2008. nyári állapotot tartalmazza. Ha rá kattintva nagyobb méretben is behívjátok, talán el tudtok igazodni rajta. A Split (Dugopolje) utáni, Sestanovacig tartó 37 kilométeres szakasz 2007 júniusában készült el. Ezzel a Makarskára vagy a Brac-szigetre indulók is szinte végig autópályát használhatnak. Dubrobnikig az idén még 170 kilométert kell a sziklafalak oldalába vájt szerpentineken autózni. Gyönyörű a panoráma, de én már a gondolatától is szédülök. :) A távolabbi tervek szerint az autópálya 2008. december 30-ig újabb 40 kilométerrel bővül Ravcaig. Ugyanekkorra készül el további 30 kilométer Ploceig. Összesített ár kunában a magyar határtól néhány fontosabb üdülőhelyig, illetve zárójelben a hozzá legközelebb lévő autópálya kijáratig. (Utoljára 2008. júnis 1-én ellenőríztük az árakat. A napi adatokat a horvát autópálya társaság oldalán olvashatjátok)
Az I-es kategória a motor, a személygépkocsi és furgon (ha az első tengelytől a szélvédő magassága nem haladja meg az 1,3 métert - ha jól értem). A II-es kategóra ugyanez magasabb kiadásban vagy utánfutóval és a mikrobuszok.) A biztonság kedvéért ide másolom a horvát autópályák oldalán található rajzot angol szöveggel
A Magyarország keleti, dél-keleti széléről indulók a Zágrábot Belgráddal összekötő A3-as autópályán is megközelíthetik a tengert. Az autópályát a Mohács-Osijek (Eszék) -Velika Kopanica útvonalon lehet elérni (például). Így az árak az alábbiak szerint alakulnak.
Ha tehetitek, a kapuknál fizessetek kártyával, vagy előre
számoljátok ki az egyes szakaszokra járó díjakat kunában,
mert 2006. nyarán több utazó is arról tájékoztatott bennünket,
hogy a fizető kapuknál becsapták őket. Mivel a hosszú sor
miatt nem mertek a visszajáró számolásával bíbelődni, csak
utólag derült ki, hogy jóval kevesebbet kaptak vissza annál,
mint ami járt volna. Különösen eurós fizetésnél fordultak
elő csalások. Bosznián át A Dalmácia déli részét megcélzóknak, illetve a Magyarország keleti részéről indulóknak az útvonal tervezésénél figyelmébe ajánljuk, hogy a magyar turisták vízummentesen utazhatnak át Bosznia-Hercegovinán. A kalauz boszniai fejezetében tucatnyi beszámolót találtok az utak állapotáról és más fontos tudnivalókról. Figyelmetekbe ajánlom az előbb már említett 2006. júliusi kirándulásunkról szóló, Szarajevón át Hvar-szigetre című írásomat, amelynek első részében részletesen olvashattok az Eszéken, Bosznián (Szarajevón) át az Adriáig vezető útunkról. Irány az Isztria A legjobb helyzetben
azok vannak, akik az Isztriára igyekeznek, mert a letenyei
átkelés után Goricántól Puláig gyorsforgalmi úton mehetnek.
Rijekáig többnyire autópályán lehet haladni, de Bosiljevo útán itt is néha elfogy az autópálya egyik fele- vagy ahogy ott
mondják, félautópályává alakul. (Ez ugye annyit jelent, hogy az autóutat
azonos szinten vasúti vagy villamospálya nem keresztezi, nincs
közvetlen csatlakozása az útmenti ingatlanokhoz, a lakott
területen átvezető szakaszát a lakott területtől kerítéssel,
korláttal vagy más hasonló módon elválasztották. A fentieken
túl szintbeni útkereszteződésnél a balra kanyarodóknak mindenképpen
van kanyarodó sávja - a magyar szabályok szerint.) Tehát senki
se lepődjön meg, ha "elfogy a kétsáv". Az Isztria felé fordulók végig autóutat találnak
az Ucka alagúttól Puláig (A8-A9). Pontosabban Vodnjanig, egy
Pula előtt 10 kilométerrel lévő településig ér jelenleg az
"Istrian Epsilon" autópálya meglévő jobboldali felső
és alsó szára. Ez a rész 90 kilométer hosszú. Bár ez sem igazi
autópálya, mégis ajánlhatjuk mindenkinek. Két szerzőnk, Gilyén
Péter és Dj
Edgár beszámolójában egyaránt az olvashattuk, hogy az
aszfalt és a vonalvezetés is kiváló. Külön fizetni egyébként
sem kell érte, mert a díjat az Ucka alagútért, az alagútnál szedik.
A baloldalon látható térképvázlat valamikor 2006-ban készült. A képre kattintva dupla méretben is behívható.
A Ljubljana vagy Trieszt felől Rijekába készülőknek jó hír, hogy az Isztriai Ypszilon és a Zagreb-Fiume út találkozásánál, Matuljinál talán elkészült
az A7-es jelzésű autópálya első - észak-nyugati - szakasza.
Ahogy Slobodanka Kulovic, az autópálya társaság munkatársa
tavaly ilyenkor kérdésünkre megírta: "június, július
között" adják át a forgalomnak a rupai határátkelőhelytől
a Matulji szomszédságában lévő Jurdaniig menő 9 kilométeres
szakaszt. (Örülnék, ha valaki beszámolna erről is, mert én
egyre inkább csak azt hiszem el, amit valaki közülünk is megerősít.) Mibe kerül mindez
az utazónak? Az autópályákon, hidakon négy járműkategória
szerint kell fizetni. Ebből mi a bennünket legjobban érintő
első kategóriát, a motorok és személygépkocsik díjait (I.
kategória) és az utánfutós személygépkocsik, lakóautók díjait
(II. kategória) gyűjtöttük ki kunában. (Utoljára 2008. június 1-én ellenőríztük az árakat - egy kunát akkor 34 forint körül
lehetett számolni) A friss adatok itt
érhetők el a horvát autópályák oldalán >>)
A Magyarország keleti, dél-keleti széléről indulók a Zágrábot Belgráddal összekötő A3-as autópályán is megközelíthetik a tengert. Az autópályát a Mohács-Osijek (Eszék) -Velika Kopanica útvonalon lehet elérni (például). Így az árak az alábbiak szerint alakulnak.
A Krk-híd díja oda-vissza érvényes. Jó lenne, ha valaki a helyszínen megnézné, mi van akkor, ha Senj felé akar visszajönni komppal. Akkor sem adják vissza a fele pénzt? Netán jó a kompra a hídjegy?! A kapukat Zágráb előtt, Rijeka előtt és az Ucka alagútnál találjuk. A kuna mellett elfogadják az eurót, a svájci frankot, és lehet fizetni American Express, Diners, Master Card, Maestro és Visa kártyával is. A horvátországi üzemanyagárakról a http://www.ina.hr/default.aspx?id=306 oldalon tájékozódhattok. Az Ina cég üzemanyagkútjainak helyét a http://www.ina.hr/default.aspx?id=475 címen elérhető keresővel deríthetitek ki, ha a kívánt üzemanyagot bejelölitek, majd a "search" utasításra kattintatok. Ha valami közben elavult, kérem, jelezzétek! Ajánlott olvasmányok: Horvátország - általános leírás - beutazási feltételek, közlekedési tudnivalók, stb. >> Horvátország - nemzeti parkok, természetparkok>> Horvátország - hajózás - általános információk>>
A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail: szerkesztoutikalauz.hu Tiéd az oldal, magadnak építed! Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >> |